W ramach pierwszej umowy wykonawczej z 2022 na 180 czołgów K2GF, do Polski dotarły już 77 z nich. Ale ważniejsze dla Polski będą spolonizowane czołgi K2PL. Umowa konsorcjum Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) i Hyundai Rotem Company (HRC) została podpisana 9 lipca 2024, a zawarcie pierwszego kontraktu wykonawczego było wstępnie planowane na listopad br., ale według najnowszych informacji wiceministra obrony narodowej Pawła Bejdy, pośpiech jeśli chodzi o umowę nie jest wskazany ze względu na to jak skomplikowany jest to program, a obecnie trwają już ostatnie rozmowy w ramach konsorcjum.
Proponowany pakiet modernizacyjny K2PL dla Polski z Hyundai Rotem Company na MSPO 2024 / Zdjęcia: Hyunmin Park, MILMAG
W ramach umowy konsorcjum PGZ i HRC podkreślono, że czołgi K2PL będą produkowane w ramach polonizacji przez Polską Grupę Zbrojeniową. HRC proponuje współpracę techniczną i transfer technologii. Na przykład, z pomocą spółki-córki Hyundai Wia, może powstać linia produkcji 120-mm armaty CN08. Jako przykład tego transferu, na XXXII Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego MSPO 2024 mogliśmy po raz pierwszy zobaczyć proponowany pakiet modernizacyjny K2PL dla Polski.
Aktywny system ochrony pojazdów hard-kill typu KAPS-2
Pakiet modernizacyjny K2, który został zaprezentowany na MSPO 2024, skupił się na wzmocnieniu przeżywalności wozu poprzez wyciągnięcie wniosków z różnych toczących się konfliktów zbrojnych. W Korei Płd. próbowano zintegrować krajowy aktywny system ochrony pojazdów (ASOP) klasy hard-kill typu KAPS, ale ostatecznie projekt anulowano ze względu na cenę, ryzyko dla żołnierzy piechoty znajdujących się w pobliżu czołgi oraz konieczność wprowadzenia ulepszeń.
O ile HRC współpracuje z izraelskimi spółkami Rafael Advanced Defense Systems i Elbit Systems w zakresie systemów klasy ASOP, to dzięki współpracy z tą pierwszą opracowano system KAPS-2 dla czołgu K2. KAPS-2 jest zbliżony działaniem do systemu Trophy, ale jego rozmiar, masa i zużycie energii zostaną zoptymalizowane pod kątem czołgu K2, a wydajność radaru również zostanie poprawiona.
Zagłuszarka bezzałogowców i zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (RCWS)
Dodatkowe system samoobrony obejmują zagłuszarkę bezzałogowych statków latających dronów zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (RCWS).
Największym zagrożeniem dla czołgów, jakie zaobserwowano w toczących się konfliktach zbrojnych są bezzałogowce, dlatego też integracja zagłuszarki została zaproponowana na wieży K2 jako jedne z priorytetów modernizacji. Mogą zwiększyć żywotność załóg czołgów poprzez kierunkowe zakłócanie sygnałów radiowych i obezwładnianie wrogich bezzałogowców, zmuszając je do rozbicia.
Zaproponowany zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (RCWS), opracowany w HRC i Hyundai Wia, został wyposażony w układ wykrywania i identyfikacji oparty na uczeniu maszynowym (sztucznej inteligencji), dzięki któremu może skuteczniej wykrywać zagrożenia w odległości do 4 km.
Ponadto HRC stwierdziła, że ponieważ pierwszym odbiorcą zmodernizowanych czołgów ma być Polska, możliwa jest również integracja krajowych rozwiązań zsmu, takich jak na przykład ZSMU A5 z 12,7-mm WKM-Bm od PIT-Radwar, wchodzącej w skład PGZ.
System obserwacji dookólnej / Zdjęcie: HRC
Na wieży zamontowano czujniki system obserwacji dookólnej od HRC, który pozwala załodze świadomość sytuacyjną w zakresie 360 stopni wokół czołgu, dla którego można również zaproponować System Obserwacji Dookólnej SOD-1 Atena spółki PCO, także należącej do PGZ. Ponadto, strona koreańska proponuje integrację dzienno-nocnego przyrządu obserwacyjnego KDN-1 Nyks od PCO.
Co warte dodania, spolonizowany K2 może być wyposażony w pełni koreański zespół napędowy. We wrześniu 2024 do produkcji wstępnie zatwierdzono power-pack do czołgów K2 Heuk-Pyo (Black Panther) złożony z silnika wysokoprężnego HD Hyundai Doosan Infracore DV27K i skrzyni przekładniowej SNT Dynamics EST15K. Już w 2021 Turcja ogłosiła, że ten power-pack będzie napędzał czołg Altay, który wywodzi się z K2, a w kwietniu 2023 pierwsze dwa tureckie czołgi zakończyły testy z nowym napędem.
W związku z tym strona koreańska proponuje, aby power-packi te mogły zostać zastosowane do eksportowych czołgów K2, ale współpraca w zakresie układu napędowego również jest możliwa. Jeśli koreański power-pack zostanie wybrany dla spolonizowanego K2, może to obniżyć cenę jednostkową i otworzyć więcej możliwości w zakresie prac.