W poniedziałek, 24 czerwca 2024, Agencja Uzbrojenia opublikowała informację o zamiarze przeprowadzenia wstępnych konsultacji rynkowych dotyczących nowego okrętu hydrograficznego dla Marynarki Wojennej RP o kryptonimie Hydrograf.
ORP Heweliusz, który wraz ORP Arctowski, wspierają działalność naukowo-badawczą m.in. w rejonie Antarktyki / Zdjęcie: 3. Flotylla Okrętów w Gdyni
Jak informuje Agencja Uzbrojenia, wstępne konsultacje rynkowe będą obejmować następujący obszar tematyczny dotyczący okrętu hydrograficznego o minimalnych wymaganiach taktycznych, technicznych i funkcjonalnych:
- konstrukcja jednokadłubowa;
- wymiary okrętu – wynikające z autonomiczności, funkcjonalności i dzielności morskiej;
- autonomiczność nie mniejsza niż 20 dób;
- zasięg nie mniejszy niż 5 tys. mil morskich;
- zanurzenie nie większe niż 5 m;
- zdolność do prowadzenia pomiarów hydrograficznych, meteorologicznych i oceanograficznych do stanu morza 4;
- nieograniczona dzielność morska;
- realizacja zadań na Morzu Bałtyckim i Północnym;
- Okręt wyposażony w:
- dwugłowicowy system echosondy wielowiązkowej;
- system sonaru holowanego;
- magnetometr gradientowy;
- łódź pomiarową do pomiarów hydrograficznych;
- łódź roboczą;
- morski bezzałogowy statek powietrzny do rozpoznania obrazowego i pomiarów meteorologicznych;
- autonomiczny pojazd nawodny klasy ASV do prowadzenia pomiarów batymetrycznych;
- autonomiczny pojazd podwodny klasy AUV do prowadzenia pomiarów sonarowych;
- podwodny pojazd inspekcyjny klasy ROV;
- system nawigacji podwodnej UBSL;
- system dynamicznego pozycjonowania klasy DP2;
- bramownicę rufową;
- urządzenia dźwigowe;
- kompatybilny z narodowymi i sojuszniczymi systemami dowodzenia i wymiany informacji;
- załoga okrętu – 48 osób;
- okręt powinien spełniać wszystkie wymagania OPBMR obowiązujące dla okrętu II rangi. Zapewnienie możliwości wykonywania zadań w warunkach użycia BMR zgodnie z Maritime Standards;
- uzbrojenie okrętu – broń do obrony przeciwdywersyjnej oraz przeciwdronowej;
- okręt powinien mieć możliwość wykorzystania jawnych i niejawnych systemów teleinformatycznych przetwarzających informacje do poziomu TAJNE i NATO SECRET włącznie;
- okręt powinien zapewniać transmisję danych w oparciu o łączność satelitarną realizowaną w oparciu o orbity typu GEO (zespół anten i modemów 5G) z przepływnością nie mniejszą niż 4 MBit/s oraz łączność satelitarną realizowaną w oparciu o systemy typu LEO;
- okręt powinien być wyposażony w zespół radiostacji HF, UHF i VHF (wraz z oprzyrządowaniem) zapewniających jawną i niejawną (do poziomów TAJNE i NATO SECRET włącznie) transmisję danych i łączność foniczną;
- wymagane jest, aby okręt był wyposażony w transponder systemu identyfikacji swój-obcy IFF standardu Mark XIIA, zgodnie z STANAG 4193 Ed 3.
Termin składania wniosków o udział w procedurze minie 1 sierpnia 2024.
Nowy okręt hydrograficzny zastąpi jednostki projektu 874: ORP Heweliusz (265) i ORP Arctowski (266) (w kodzie NATO: Modified Finnik), które przyjęto do służby 27 listopada 1982. Zbudowane w Stoczni Północnej w Gdańsku bliźniacze okręty mają po 61,8 m długości, 10,8 m szerokości, 3,3 m zanurzenia i 1145 t wyporności standardowej (1214 t pełnej). Napęd stanowią dwa silniki wysokoprężne o mocy po 707 kW, wspomagane przez dwa silniki elektryczne o mocy po 75 kW i dziobowy ster strumieniowy o mocy 150 kW. Układ ten zapewnia prędkość maksymalną 13,7 węzła. Załoga składa się z 49 oficerów i marynarzy. Jednostki, wchodzą w skład Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego 3. Flotylli Okrętów w Gdyni.
Warto zauważyć, że 18 lipca 2018 ówczesny Inspektorat Uzbrojenia MON opublikował informację o zamiarze przeprowadzenia dialogu technicznego dotyczącego pozyskania dwóch okrętów hydrograficznych o kryptonimie Hydrograf. Teraz Agencję Uzbrojenia interesuje pojedyncza jednostka.