Przejdź do serwisu tematycznego

Niemcy zamówią pociski MBDA Brimstone 3

Bundestag zatwierdził sfinansowanie zakupu dużej partii przeciwpancernych pocisków kierowanych MBDA Brimstone 3 na uzbrojenie samolotów Eurofighter Typhoon.

W środę, 26 czerwca 2024, Komitet Budżetowy (Haushaltsausschuss) niemieckiego Bundestagu zatwierdził sfinansowanie zakupu dużej partii przeciwpancernych pocisków kierowanych MBDA Brimstone 3 na uzbrojenie samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon.

Grafiki: MBDA

Federalne Ministerstwo Obrony Niemiec planowało integrację tego uzbrojenia z samolotami od 2016, co potwierdził ówczesny inspektor wojsk lotniczych (Luftwaffe), generał Karl Müllner. W tym czasie planowano, że pierwsza partia pocisków może być  dostarczona w 2019. Tak się jednak nie stało.

Zgodnie z obowiązującym prawem, wszystkie umowy powyżej 25 mln EUR muszą być zatwierdzane przez parlament niemiecki. Wczoraj zaakceptowano projekt umowy ramowej o nazwie Angetriebener Effektor kurzer Reichweite (pol. napędowy efektor krótkiego zasięgu) przewidującej zakup maksymalnie 3266 pocisków Brimstone 3, a także pierwszej umowy wykonawczej przewidującej pozyskanie partii 276 pocisków tego typu za około 376 mln EUR (1,62 mld zł). Do tego 29 pocisków do testów w locie i 75 makiet gabarytowo-masowych do celów szkoleniowych i telemetrycznych.

Oprócz tego pakiet ma obejmować węzły uzbrojenia do integracji z samolotami, sprzęt pomocniczy i diagnostyczny, zestawy narzędzi i materiały szkoleniowe. Dostawy mają rozpocząć się w 2028. Wykonawcą będzie spółka MBDA Deutschland, część europejskiego konsorcjum MBDA.

Strona niemieckie nie poniesie dodatkowych kosztów integracji Brimstone 3 z Eurofighter Typhoon, gdyż te zostały już zintegrowane z brytyjskimi samolotami w wersji FGR4. Zwłaszcza, że 29 stycznia br. opublikowany został 18. Raport Federalnego Ministerstwa Obrony, w którym poinformowano, że prace integracyjne są w toku.

Rzecznik prasowy MBDA Deutschland informował wówczas, że zakup Brimstone szedłby w parze z budową końcowej linii montażowej i centrum serwisowego w Schrobenhausen w Bawarii. Spółka już w ub. r. ogłosiła uzyskanie nowych zdolności produkcyjnych w swoim niemieckim zakładzie.

Obecnie, Luftwaffe dysponuje łącznie 133 Typhoonami (trzy samoloty miały wypadki: dwa 24 czerwca 2019 zostały rozbite i skreślone ze stanu oraz jeden 23 czerwca 2014 został uszkodzony i przywrócony do służby). Z tego, 38 najstarszych w wersji Tranche 1 zostanie zastąpionych przez tyle samo w wersji Tranche 4 w ramach projektu Quadriga, 15 zostanie zmodyfikowanych do wersji walki radioelektronicznej Eurofighter EK, a 20 kolejnych, być może w wersji Tranche 5, zostanie dokupionych.

Warto dodać, że 19 lipca 2023 Departamentu Stanu USA wydał zgodę na potencjalną sprzedaż do Niemiec partii 969 naprowadzanych radarem pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120C-8 AMRAAM wraz z powiązanym wyposażeniem za maksymalnie 2,9 mld USD (11,51 mld zł). Trafią na uzbrojenie wspomnianych Typhoonów, ale i też nowo zamówionych 35 samolotów F-35A Lightning II.

Zdjęcie: MBDA

Brimstone 3

Najnowsza wersja rodziny pocisków Brimstone powstała w ramach programu modernizacji CSP (Capability Sustainment Programme) na mocy umowy z 27 marca 2018 pomiędzy Ministerstwem Obrony Wielkiej Brytanii a MBDA UK o wartości 400 mln GBP (wówczas 1,92 mld zł). Modernizacja pozwoli wydłużyć ich eksploatację po 2030. Brytyjskie królewskie wojska lotnicze (Royal Air Force, RAF) zintegrowały je z samolotami Typhoon oraz planują z nowymi uderzeniowymi bezzałogowymi statkami latającymi Protector RG Mk.1 (MQ-9B SkyGuardian).

Prace obejmowały integrację nowej głowicy, zdolnej do naprowadzania na cel półaktywnie laserowo lub przy pomocy fal radiowych o częstotliwości 94 GHz, ulepszonego autopilota zwiększającego precyzję rażenia, a także nowego silnika rakietowego Roxel Vulcan. Modernizacja obejmowała także układy elektroniczne pocisku. Zasięg rażenia został zwiększony o 20%, natomiast wydajność ogniwa zasilającego pocisk zwiększono o 30%. Szczegółowe informacje o osiągach pozostają utajnione. Pilot odpalając pocisk może wybrać tryb w jakim będzie on raził cel.

Już 20 marca 2019 informowano o pierwszych udanych testach ważącego ok. 50 kilogramów pocisku Brimstone 3 na poligonie FMV Vidsel w regionie Norrbotten w północnej Szwecji w warunkach arktycznych przy temperaturach poniżej -30°C. Pocisk jest oferowany na eksport oraz zintegrowano go z platformami naziemnymi, a w planach są platformy morskie morskimi (MBDA i Korea Aerospace Industries rozwijają współpracę).

Co ciekawe, komponenty do pocisków rodziny Brimstone są produkowane w zakładach Mesko, wchodzących w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Pociski są także elementem polskiego programu kołowego niszczyciela czołgów Ottokar-Brzoza.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X