1 czerwca br. federalna minister obrony Niemiec Christina Lambrecht ogłosiła dziś przed Bundestagiem, że resort wybrał ofertę amerykańskiej spółki Boeing z CH-47F Chinook w programie STH (Schwere Transporthubschrauber) na ciężkie śmigłowce transportowe. Odrzucono tym samym kontrofertę Lockheed Martin z CH-53K King Stallion.
Federalna minister obrony Niemiec Christina Lambrecht ogłosiła dziś przed Bundestagiem, że resort wybrał ofertę amerykańskiej spółki Boeing z CH-47F Chinook w programie STH na ciężkie śmigłowce transportowe
Christine Lambrecht podkreśliła, że Chinook to sprawdzony śmigłowiec, kręgosłup europejskiego transportu lotniczego, a ten modelem wzmocni zdolność do współpracy w Europie. Pierwsze nieoficjalne informacje o wyborze oferty Boeinga pojawiły się już pod koniec kwietnia br. Choć Lambrecht tego nie sprecyzowała dziś, to wtedy była mowa o zamówieniu na 60 śmigłowców za ok. 5 mld EUR (22,96 mld zł). Co ważne, decyzja została upubliczniona po ogłoszeniu przez kanclerza Olafa Scholza planu zwiększenia funduszy na Bundeswehrę o 100 mld EUR (459,26 mld zł), w związku z inwazją Rosji na Ukrainę.
Der CH-47F Chinook soll der neue schwere Transporthubschrauber für die #Bundeswehr werden. Mit diesem Modell stärken wir unsere Kooperationsfähigkeit in Europa. Er ist modern, erprobt & wird er bereits von #NATO-Partnern genutzt. Das Parlament muss dem noch zustimmen. pic.twitter.com/houOlAW2jj
— Verteidigungsministerium (@BMVg_Bundeswehr) June 1, 2022
Nowe śmigłowce, których dostawy rozpoczną się w 2025-2026, będą stopniowo zastępować flotę 80 wiropłatów typu CH-53GA/GE/GS Stallion, pozostających w służbie od 1971. Odbiorcą ma być 64. Skrzydło Śmigłowców (Hubschraubergeschwader 64, HSG 64) wojsk lotniczych (Luftwaffe). Stalliony mają zostać wycofane całkowicie do 2030.
14 grudnia 2017 ówczesny Generalny Inspektor Bundeswehry gen. Volker Wieker zdecydował, że w programie STH będą brane pod uwagę dwa amerykańskie modele śmigłowców: CH-53K King Stallion i CH-47F Chinook (trzecim modelem dostępnym na rynku był rosyjski Mi-26T2, jednak nie brano go pod uwagę z przyczyn politycznych).
Procedura udzielenia zamówienia rozpoczęła się 28 lutego 2019 (z pewnym opóźnieniem). Termin składania ofert minął 27 maja, a do 24 czerwca 2019 wybranym oferentom wysłano szczegółowe (Ciężkie śmigłowce dla Bundeswehry). We wrześniu 2020 zamawiający uznał, że obie oferty amerykańskie są za drogie, ale jednocześnie ogłoszono zamiar wznowienia programu (Postępowanie na ciężkie śmigłowce dla Bundeswehry unieważnione).
Głównym partnerem Boeinga w programie dostaw CH-47F dla Luftwaffe będzie europejska spółka Airbus Helicopters, z którą Amerykanie nawiązali strategiczne partnerstwo w marcu br. Pozostali podwykonawcy programowi to AERO-Bildung, CAE Elektronik, ESG Elektroniksystem- und Logistik, Lufthansa Technik, Honeywell Aerospace oraz Rolls-Royce Deutschland.
Wybór CH-47F to kolejny sukces Boeinga w tym i ubiegłym roku. 26 maja br. amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) informowała o zgodzie Departamentu Stanu USA na potencjalną sprzedaż do Egiptu 23 takich wiropłatów. Z kolei 1 lutego br. pierwszy swój śmigłowiec tego typu (z 17) odebrali Hiszpanie – na drodze modernizacji posiadanych CH-47D. 19 października ub. r. wrócił oficjalnie temat pozyskania ciężkich śmigłowców przez Filipiny, a Chinook jest konstrukcją rozpatrywaną w tym kierunku. 8 lipca ub. r. odbiór kolejnych CH-47F ogłosiła Australia, a 20 kwietnia ub. r. pojawiła się informacja o porozumieniu na linii Londyn-Waszyngton w sprawie pozyskania przez Wielką Brytanię 14 Chinooków o wydłużonym zasięgu lotu (Najnowsze Chinooki dla Egiptu, Hiszpania odebrała pierwszego CH-47F Chinook, Wraca temat ciężkich śmigłowców dla Filipin, Australia odbiera kolejne Chinooki, Kolejne Chinooki dla Wielkiej Brytanii).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.