We wtorek, 23 kwietnia 2024, amerykańska spółka General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) poinformowała o przeprowadzeniu testów najnowszego, bojowego bezzałogowego statku latającego (bbsl) Mojave klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu), zintegrowanego z dwoma zasobnikami Dillon Aero DAP-6 Gun Pod System z 7,62-mm napędowym karabinem maszynowym M134D-H o szybkostrzelności teoretycznej 3000 strz./min.
Podczas siedmiu prób zrealizowanych podczas dwóch lotów na poligonie amerykańskich wojsk lądowych (US Army) Yuma Proving Ground na pustyni Yuma w Arizonie, eksperymentalny prototyp Mojave zniszczył za pomocą testowanego uzbrojenia różnego typu cele statyczne (na nagraniu wideo pokazano ostrzelanie terenowego samochodu osobowego z nadwoziem typu pick-up marki Chevrolet). Jak informuje GA-ASI, zużyto w tym czasie ok. 10 000 sztuk naboi kalibru 7,62 mm x 51 NATO.
Obserwując naszego Mojave podczas pokazu na żywo naprawdę podkreśla to jego wszechstronność i to, co potrafi – powiedział prezes GA-ASI David R. Alexander. Mojave może działać jako (latający) czujnik, strzelec i platforma wsparcia, jednocześnie eliminując zagrożenia i słabe punkty oraz chroniąc życie ludzkie.
Próby ogniowe zrealizowane poligonie wojskowym w Arizonie zostały sfinansowana z wewnętrznego budżetu na badania i rozwój spółki GA-ASI.
Zasobnik DAP-6 ma masę własną 73,5 kg, a z karabinem maszynowym 158,8 kg. Ma 39,1 cm wysokości, 33,3 cm szerokości oraz 236 cm długości (włącznie z uzbrojeniem). Jest wyposażony we własny akumulator litowo-jonowy 24 VDC z możliwością ładowania z samolotu, elektryczny spust, bezpiecznik przed całkowitym opróżnieniem magazynu amunicji oraz opcjonalne oświetlenie dodatkowe. Zapas amunicji pozwala na maksymalnie 60 sekund strzelania.
Zasobnik jest integrowany z samolotem za pomocą standardowej w NATO 14-calowej pneumatycznej szyny uzbrojenia (opcjonalnie producent oferuje możliwość integracji z rosyjskimi szynami do śmigłowców Mi-24, Mi-17 itp.). Oprócz karabinu, przenosi konforemną jednostkę kontroli uzbrojenia RGCU (Conformal Remote Gun Control Unit) i może być używany podczas lotu z prędkością maksymalną 400 w. (741 km/h).
Mojave
Jedyny prototyp Mojave został oblatany, w tajemnicy przed opinią publiczną, jeszcze latem 2020. Prace nad nim trwały około dwóch lat. Oficjalna premiera miała miejsce 9 grudnia 2021.
Został opracowany ze środków własnych przedsiębiorstwa jako bezzałogowy samolot, który będzie maksymalnie uniezależniony od odpowiednio długich dróg startowych, a jednocześnie nie będzie statkiem powietrznym pionowego startu i lądowania, co ograniczałoby jego osiągi. Sam kadłub Mojave wywodzi się z wcześniejszego MQ-1C Gray Eagle (w tym nowego wariantu Gray Eagle 25M).
Do napędu Mojave wykorzystano pojedynczy silnik turbowałowy z rodziny Rolls-Royce M250 (wcześniej znany jako Allison Model 250) o mocy 450 KM, która ma oznaczenie w amerykańskich siłach zbrojnych jako T63 i T703 oraz są stosowane głównie w śmigłowcach Bell 206, MD Helicopters MD 500, MBB Bo 105 czy Sikorsky S-76. Dla porównania lotniczy silnik wysokoprężny Thielert Centurion 1.7, stosowany w MQ-1C, ma moc jedynie 165 KM. Ponadto, podwozie Mojave zostało zaprojektowane tak, aby samolot mógł startować z nieutwardzonych dróg, także dzięki zastosowaniu szerszych opon.
Mojave ma 15,85 m rozpiętości skrzydeł (dla porównania MQ-1C ma 17 m, a wariant o zwiększonym zasięgu MQ-1C Extended Range – 17,7 m). Z kolei długość kadłuba wynosi 9 m. Maksymalna masa startowa to 3175 kg, w tym zapas paliwa to 1610 kg, a ładowność 1633 kg. Podczas dotychczasowych lotów testowych, nowy bezzałogowiec wykazał zdolność do wykonywania startu i lądowania na drodze o długości mniejszej, niż 152 metry. Celem GA-ASI jest osiągnięcie 91-122 metrów, w najlżejszej konfiguracji. Będzie to możliwe dzięki wyjątkowo niskiej prędkości przeciągnięcia – testy wykazały, że prędkość minimalna lotu wynosi 83 km/h. Długotrwałość lotu Mojave wynosi co najmniej 25 godzin, co można zwiększyć, ale wymagałoby zabrania większej ilości paliwa, co skutkowałoby większą masą startową, a więc i wydłużeniem drogi do startu.
Jeśli chodzi o ładunek użyteczny, to oprócz standardowej głowicy optoelektronicznej pracującej w podczerwieni EO/IR czy radaru SAR/GMTI/SIGINT, Mojave może przenieść uzbrojenie na sześciu węzłach podskrzydłowych i jednym podkadłubowym – w domyśle dla 16 przeciwpancernych pocisków kierowanych AGM-114 Hellfire, ale samolot może zostać zintegrowany z inną amunicją wskazaną przez klienta. Obejmuje to również różne inne ładunki, takie jak zasobniki do samoobrony SPP (Self-Protection Pod), czujniki ostrzegające przed pociskami rakietowymi, wyrzutniki flar i dipoli i inne.
Oprócz możliwości startu i lądowania na drodze nieutwardzonej, sprzęt do obsługi naziemnej Mojave można przetransportować na pokładzie śmigłowca UH-60 Black Hawk (lub podobnej wielkości), a zasięg do przebazowania bezzałogowca wynosi 4630 km, dzięki łączu satelitarnemu SATCOM. Natomiast Mojave można przetransportować też w ładowni samolotu C-130 Hercules (lub podobnej wielkości), a czteroosobowy zespół obsługi naziemnej może przygotować bezzałogowiec do startu w 1,5 godziny od wyładunku. Do sterowania jest wykorzystywany skalowalny system dowodzenia i kontroli SC2 (Scalable Command and Control), opracowany dla amerykańskich wojsk lądowych (US Army), zainstalowany na wytrzymałym laptopie.
Co ciekawe, w przyszłości Mojave będzie mógł dysponować bardziej autonomicznymi funkcjami, dzięki udziałowi GA-ASI w programie amerykańskich wojsk lotniczych (US Air Force, USAF) dotyczącym budowy autonomicznych, uderzeniowo-rozpoznawczych bsl o kryptonimie Skyborg Vanguard.
15 listopada 2023 u wschodnich wybrzeży USA, GA-ASI we współpracy z brytyjską królewską marynarką wojenną (Royal Navy) przeprowadziły testy Mojave w zakresie startu i lądowania na lotniskowcu HMS Prince of Wales (R09), typu Queen Elizabeth. Z kolei 1 sierpniu 2023 samolot był testowany do startów i lądowania z nieprzygotowanych lądowisk w pobliżu miejscowości El Mirage w Kalifornii.
Mojave z ładunkiem wielozadaniowym zostanie zaprezentowany na stoisku GA-ASI (nr 792) podczas wydarzenia Army Aviation Mission Solutions Summit w Denver w Kolorado w dniach 24–26 kwietnia 2024.