Brytyjska spółka Babcock, autor bazowego projektu Arrowead 140, podała do publicznej wiadomości, że podpisała kolejne dwa kontrakty związane z programem. Pierwszy z nich opiewa na opracowanie i dostarczenie pakietu dokumentacji projektowej niezbędnej do przedłożenia organowi klasyfikacyjnemu, którym będzie brytyjski Lloyd’s Register (PGZ Stocznia Wojenna na MSPO 2022).
Podczas trwającego XXX Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach poinformowano o realizacji kolejnych przedsięwzięć związanych z budową dla polskiej MW trzech fregat rakietowych w ramach programu Miecznik
Druga umowa dotyczy przekazywania polskim partnerom z konsorcjum PGZ-Miecznik swoich doświadczeń inżynierskich, specjalistycznej wiedzy oraz technologii niezbędnych w procesie transformacji polskich stoczni dokonywanych na potrzeby budowy fregat. Ramowa umowa TOKAT (Transfer of Knowledge and Technology) obejmuje proces rekrutacji, rozwoju i szkolenia pracowników, wsparcie w planowaniu modernizacji infrastruktury oraz wdrażanie narzędzi i technologii (Miecznik: Aktualny stan najważniejszego programu modernizacyjnego Marynarki Wojennej).
Kolejne szczegóły zostały przedstawione trzeciego dnia XXX MSPO. W trakcie kolejnego z serii spotkań podczas których prezentowane są postępy w realizacji programu budowy fregat pk. Miecznik, dyrektor programu Cezary Cierzan zaprezentował m.in. długo oczekiwany schemat podziału prac pomiędzy konsorcjantami. Wyszczególniono na nim bloki kadłuba, które mają powstać w stoczni Remontowa Shipbuilding oraz w PGZ Stoczni Wojennej. W dokonanym podziale prac stoczni RSB przypadła w udziale budowa megabloków dziobowego i rufowego. Śródokręcie oraz nadbudówki znajdą się w gestii PGZ SW (Uzbrojenie Miecznika ujawnione).
Przedstawiony został także szczegółowy harmonogram realizacji programu. Zgodnie z nim rozpoczęcie budowy pierwszej jednostki rozpocznie się w sierpniu 2023 r. paleniem pierwszych blach, zaś jej ukończenie i przejście do etapu prób ma nastąpić w lipcu 2027 r. Kolejne jedenaście miesięcy mają zająć próby stoczniowe na uwięzi, w morzu, a także badania kwalifikacyjne okrętu, które miałyby się zakończyć zdaniem jednostki w czerwcu 2029 r. Dwa okręty seryjne miałyby wedle harmonogramu trafić do odbiorcy odpowiednio we wrześniu 2029 r. oraz w sierpniu 2030 r. (Konsorcjum PGZ-Miecznik zawarło strategiczne porozumienia o współpracy przemysłowej).
Zdjęcia: Przemysław Gurgurewicz, MILMAG
Przedstawiciele obu stoczni należących do konsorcjum PGZ-Miecznik zaprezentowali informacje dotyczące przedsięwzięć modernizacyjnych, jakie mają zostać wykonane w obu stoczniach. W swojej prezentacji prezes PGZ SW Paweł Lulewicz poinformował, że do 27 października br. ma być gotowy projekt budowlany nowej hali montażu kadłuba. Po tym ma nastąpić złożenie wniosku o pozwolenie na budowę oraz rozpocząć się procedura wyboru generalnego wykonawcy. Hala zgodnie z założeniami powinna powstać w przeciągu szesnastu miesięcy. Zakłada się, że początek prac będzie miał miejsce w 2023 r., zaś gotowy budynek miałby stanąć do końca 2024 r. (Wstępny wybór projektu koncepcyjnego fregaty Miecznik).
Także w Remontowej Shipbuilding planowane są liczne inwestycje mające na celu usprawnić proces budowy bloków kadłuba. Planowane są m.in. nowa linia prefabrykacji sekcji płaskich, hala do piaskowania i malowania konstrukcji blokowych, a także hala do budowy i wyposażenia megabloków. W tym ostatnim wypadku budynek o wymiarach 142x30x30 m ma powstać nad jedną z obecnych linii montażu kadłubów, a zakończenie prac powinno nastąpić w II kwartale 2024 r. (Miecznik w Stoczni Wojennej).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.