Na stoisku Huty Stalowa Wola (HSW) wystawiony zostanie nowy, opancerzony pojazd 4×4. Jest to konstrukcja bazowa, która została opracowana na potrzeby Wojsk Rakietowych i Artylerii, w tym dla systemów dowodzenia i rozpoznania – w przyszłym Dywizjonowym Module Ogniowym (DMO) 155-mm armatohaubicy na podwoziu kołowym Kryl oraz w dywizjonach 122-mm artylerii rakietowej Langusta.
Podczas targów zostanie zaprezentowany wraz z uzbrojeniem; zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia ZSMU A5, opracowanym przez Zakłady Mechaniczne Tarnów
Pojazd został opracowany we współpracy z czeską firmą Tatra Export, natomiast za jego zabudowę odpowiada Huta Stalowa Wola. Ma stanowić również uniwersalną platformę bazową do rozwijania specjalistycznych pojazdów przeznaczonych dla innych rodzajów wojsk, w tym jak propozycja dla Wojsk Specjalnych, w ramach programu Pegaz (Pegaz do kosza, MSPO 2020: Porozumienie HSW z Tatrą Export).
Taktyczny pojazd wielozadaniowy może być skonfigurowany m.in. jako wóz dowodzenia, Wielozadaniowy Pojazd Wojsk Specjalnych, Artyleryjski Wóz Rozpoznawczy, Wóz Rozpoznania Stanowisk Ogniowych, wóz oficera łącznikowego, lekki niszczyciel czołgów, Wóz Rozpoznania Skażeń Chemicznych i Promieniotwórczych, nosiciel lekkich systemów uzbrojenia, wóz dowódcy plutonu radiolokacyjnego, platforma dla patroli rozminowania wykonujących
unieszkodliwianie improwizowanych ładunków wybuchowych (IED) lub pojazd do przewozu personelu i sprzętu Taktycznych Zespołów Kontroli Obszaru Powietrznego.
Opancerzenie ma chronić załogę przed pociskami i odłamkami
W podstawowym wariancie pojazd będzie miał dwuosobową załogę oraz pomieści sześciu uzbrojonych i w pełni wyposażonych żołnierzy. Opancerzenie zapewnia osłonę załogi przed pociskami i odłamkami. Pojazd spełnia normy ochrony balistycznej STANAG 4569 na poziomie 2 – 4 oraz przeciwminowej STANAG 4569 na poziomie 2a/2b – 3a/3b.
W prezentowanym typie pojazdu 4×4 z masą własną 13 t (dopuszczalna masa całkowita wynosi aż 18 t) zastosowano układ jezdny Tatra 815-7 i automatyczną sześciobiegową skrzynię biegów ALLISON 4500SP, która może być sprzęgnięta z silnikiem Tatry (300 kW) lub Cumminsa (270 kW). Huta Stalowa Wola zakłada możliwość wprowadzania zmian konstrukcyjnych kabiny, w tym obejmujących dostosowanie do przyszłych specjalistycznych zastosowań w siłach zbrojnych. Modułowa konstrukcja ma umożliwić przyszłą rozbudowę do konfiguracji 6×6 lub 8×8.
Nowy pojazd ma stać się bazą wielu konstrukcji specjalistycznych przeznaczonych zarówno dla Wojsk Rakietowych i Artylerii jak i Wojsk Specjalnych / Zdjęcia: Huta Stalowa Wola
Taktyczny pojazd wielozadaniowy może poruszać się z prędkością do 110 km/h i ma zasięg do 700 km. Bez przygotowania może pokonywać brody do 1,2 m, może także przekraczać mury do wysokości 0,5 m oraz rowy o głębokości do 0,9 m. Prześwit regulowany wynosi od 260 do 430 mm.
Docelowo pojazd ma być produkowany przez HSW w Polsce, z możliwością ulokowania części produkcji w sanockiej fabryce Autosan, której HSW jest współwłaścicielem wspólnie z PIT-Radwar (Połączenie HSW z Wojskowymi Zakładami Inżynieryjnymi).
Komentarze (1)