Przejdź do serwisu tematycznego

MSPO 2021: Baobab-K w nowej odsłonie

Podczas XXIX Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Huta Stalowa Wola zaprezentuje docelową wersję prototypu pojazdu minowania narzutowego Baobab-K.

Podczas XXIX Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, 7-10 września br., wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), Huta Stalowa Wola (HSW) zaprezentuje docelową wersję prototypu pojazdu minowania narzutowego (PMN) Baobab-K. HSW stoi na czele konsorcjum pracującym nad PMN Baobab-K wraz ze spółkami Jelcz, Bydgoskimi Zakładami Elektromechanicznymi BELMA, WB Electronics (z Grupy WB) i Wojskowym Instytutem Techniki Inżynieryjnej (WITI).

Podczas XXIX Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Huta Stalowa Wola zaprezentuje docelową wersję prototypu pojazdu minowania narzutowego Baobab-K

Prezentowana wersja to zamontowana na podwoziu 8×8 platforma z sześcioma wyrzutniami min MN-123 (każda kaseta można mieścić do pięciu sztuk min, w każdej wyrzutni mieści się po 20 kaset, co w sumie daje do dyspozycji 600 min). Pojazd wyróżnia pełna automatyzacja procesu minowania, od wyliczania nastaw, obrotu miotaczami, do utrzymywania częstotliwości miotania min w zależności od prędkości poruszania się pojazdu i zaprogramowanego pola minowego.

Zastosowane podwozie 8×8 pochodzi od spółki Jelcz i zostało wyposażone w opancerzoną kabiną (spełniającą 1 poziom ochrony balistycznej STANAG 4569), na której stropie rozmieszczono osiem wyrzutni granatów dymnych. Niemniej jednak platforma wraz z miotaczami i układem sterowania może być montowana na dowolnym podwoziu terenowego samochodu ciężarowego średniej ładowności.

Grupa WB dostarczyła system elektromechaniczny od Arex, system komunikacji pojazdowej FONET, system łączności od Radmor, Zautomatyzowany Zestaw Kierowania Ogniem TOPAZ i system teleinformatyczny (ze specjalistycznym oprogramowaniem do zarządzania polami minowymi).

Poprzednio zastosowano podwozie Jelcza P662.35G34 6×6, teraz PMN Baobab-K otrzymał powiększone podwozie serii P882.53 8×8 / Zdjęcia: HSW

Umowa o wartości 19 948 177,22 zł brutto na budowę docelowego prototypu została zawarta z Inspektoratem Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (IU MON) 28 grudnia 2018. Postępowanie prowadzono od 9 maja 2018. Była to czwarta próba realizacji postępowania w tym programie (Prototyp PMN Baobab-K w 2021).

Wóz jest opracowywany dla jednostek inżynieryjnych. To uzupełnienie wprowadzonego w 2004 do jednostek pancernych i zmechanizowanych gąsienicowego Inżynieryjnego Systemu Minowania Kroton na podwoziu MTLB-U. Zapotrzebowanie na PMN Baobab-K szacowane jest na 12-15 wozów, z możliwością ich zwiększenia nawet do 50. System można też adaptować dla brygad zmechanizowanych i Wojsk Obrony Terytorialnej.

PMN Baobab-K jest przeznaczony do ustawiania min przeciwpancernych MN-123 z formowanym wybuchowo ładunkiem kumulacyjnym dwustronnego działania. Przebijalność min to 60 mm RHA. MN-123 wyposażono w niekontaktowy zapalnik magnetyczny o działaniu natychmiastowym lub zwłocznym z opcją programowalnej samolikwidacji w czasie 1-30 dni i samoneutralizacji, zgodnie z porozumieniem CCW (Convention on Certain Conventional Weapons). Miny mają 180 mm średnicy, 90 mm grubości i masę 3,7 kg (BELMA dostarczy miny i makiety min).

Wideo: MILMAG

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze (1)

Dodaj komentarz

X