W poniedziałek, 3 lutego 2025, Ambasada Ukrainy na Łotwie poinformowała w mediach społecznościowych o wizycie Ambasadora Anatolija Kucewola w zakładach spółki Defence Partnership Latvia w Valmiera w Liwonii, podczas której potwierdzono produkcję licencyjnych kołowych transporterów opancerzonych Patria 6×6 dla Ukrainy.
Zdjęcie: Embassy of Ukraine in the Republic of Latvia / Посольство України в Латвії via Facebook
Podczas wizyty Ambasador spotkał się z burmistrzem miasta Jānisem Baiksem, posłem, przewodniczącym Grupy ds. Współpracy z Radą Najwyższą Ukrainy Jānisem Skrastinsem, dyrektorem wykonawczym Defence Partnership Latvia LLC Ugisem Romanovsem, a także odwiedził lokalny teatr i ośrodek rehabilitacyjny w szpitalu Vidzeme.
Ambasador podziękował gminie Valmiera i burmistrzowi za wsparcie dla Ukraińców mieszkających w regionie. Podczas spotkania poruszono również kwestię wymiany doświadczeń pomiędzy łotewskimi i ukraińskimi samorządami oraz przedsiębiorcami.
Podczas spotkania Ambasadora Ukrainy z Przewodniczącym Grupy ds. Współpracy z Radą Najwyższą Ukrainy Jānisem Skrastinsem oddzielnie skupiono się na rozwoju współpracy międzyparlamentarnej między Ukrainą i Łotwą, w szczególności na organizacji zbliżającej się wizyty parlamentarzystów łotewskich na Ukrainie.
Podczas spotkania z dyrektorem wykonawczym Latvian Defense Partnership LLC, Ugisem Romanovsem, Ambasador zapoznał się z produkcją pierwszej partii sześciokołowych transporterów opancerzonych Patria 6×6, które mają zostać dostarczone Ukrainie w celu wzmocnienia zdolności obronnych naszego kraju.
Ponadto podczas wizyty w ośrodku rehabilitacyjnym w szpitalu Vidzeme poruszono kwestię przyjmowania na rehabilitację żołnierzy ukraińskich rannych w walkach z rosyjskim agresorem – czytamy we wpisie na Facebooku.
Pierwsze informacje o planach sfinansowania dostawy nieujawnionej liczby pojazdów Patria 6×6 przez Łotwę pojawiły się podczas wizyty premier Eviki Siliņy w Kijowie 11-13 września 2024.
Dzień wcześniej Ambasada poinformowała o przekazaniu Ukrainie partii 100 dronów FPV zakupionych za 130 tys. EUR w ramach zbiórki zorganizowanej przez fundację Ziedot.lv przy współudziale rządu.
AKTUALIZACJA
12 lutego br. podczas spotkania Grupy Kontaktowej ds. Obrony Ukrainy, minister obrony Łotwy Andris Sprūds ujawnił, że Ukraina ma otrzymać 42 pojazdy na potrzeby przezbrojenia batalionu piechoty zmotoryzowanej.
Patria 6×6
Patria 6×6 (oznaczenie producenta: Patria XA-300) jest to pojazd zaprojektowany jako następca rodziny XA-180/185/200 Pasi 6×6 i zaprezentowany po raz pierwszy podczas paryskich targów Eurosatory 2018 (był też prezentowany na kieleckim MSPO w 2019 w kooperacji ze spółką Rosomak). Pojazd powstał w oparciu o zmodyfikowane podwozie transporterów piechoty AMV 8×8 z dwu-wahaczowym, w pełni niezależnym zawieszeniem i nowym układem przeniesienia mocy. Pojazd otrzymał 400-konny silnik wysokoprężny z maksymalnym momentem obrotowym 1870 Nm i automatyczną, 7-biegową przekładnią.
Załoga składa się z trzech żołnierzy, a liczba desantu została zwiększona do dziesięciu. Kierowca steruje dwoma osiami (opcjonalnie trzema) i ma do dyspozycji m.in. system noktowizyjny SENOP i kamerę cofania. Zasięg operacyjny to ponad 700 km, a maksymalna prędkość to ponad 100 km/h. Pojazd może pokonywać wzniesienia o nachyleniu podłużnym 60% i poprzecznym 30%, przeszkody terenowe o wysokości 0,6 m, rowy o szerokości 1,0 m, brody o szerokości 1,5 m, a także opcjonalnie przeszkody wodne.
Jak dotąd, na wspólny zakup pojazdów tego typu, w ramach międzynarodowego programu o kryptonimie CAVS (Common Armored Vehicle System) zdecydowały się Finlandia (ze 161 pojazdami oznaczonymi jako XA-300 zamówionymi), Szwecja (z 341 pojazdami zamówionymi, z których dostarczono 20 jako Pansarterrängbil 300), Łotwa (ponad 256 pojazdów zamówionych, z których pierwsze już są w służbie) oraz Niemcy (jeszcze nie złożyły zamówienia, ale zleciły opracowanie wariantu 120-mm moździerza samobieżnego NEMO).
Ostatnio został także zaoferowany Wielkiej Brytanii, we współpracy z Babcock International Group, a według deklaracji Patrii ze stycznia 2023 zainteresowanie ich modułowym pojazdem opancerzonym w układzie 6×6 wyrażają także Norwegia, Słowacja, Czechy i Japonia.
Defence Partnership Latvia to spółka joint venture z większościowym udziałem fińskiej Patria Oyj z lokalnym łotewskim partnerem Unitruck, zarządza łotewską działalnością produkcyjną Patrii i otwartym 28 maja 2024 zakładem produkcyjnym w Valmiera w Liwonii w północno-wschodniej części kraju. Podwykonawcą w zakresie dostaw kadłubów jest łotewska spółka EMJ Metāls, która otrzymała certyfikat Patrii, 29 grudnia 2023.