20 grudnia amerykańska spółka branży obronnej i kosmicznej Lockheed Martin zawarła umowę o przejęciu producenta silników rakietowych Aerojet Rocketdyne Holdings, Inc. za równowartość 4,4 mld USD (16,04 mld zł), czyli 56 USD za każdą akcję.

Aerojet Rocketdyne Holdings, Inc. jest kluczowym partnerem Lockheed Martin od wielu lat w programach realizowanych na zlecenie Departamentu Obrony czy agencji kosmicznej NASA / Zdjęcie: NASA

Aerojet Rocketdyne Holdings, Inc. jest kluczowym partnerem Lockheed Martin od wielu lat w programach realizowanych na zlecenie Departamentu Obrony czy agencji kosmicznej NASA / Zdjęcie: NASA

Wartość akcji ma spaść do 51 USD po dokonaniu płatności dywidendy specjalnej przed zamknięciem procedury przejęcia, która potrwa do drugiej połowy 2021. Sama Aerojet Rocketdyne zamknie działalność jako samodzielny podmiot do 10 marca, a do 24 marca 2021 wypłaci dywidendy specjalne po 5 USD za każdą akcję (kapitał własny wyniesie wówczas łącznie 4,6 mld USD/16,77 mld zł).

James D. Taiclet, prezes i dyrektor generalny Lockheed Martin (pełni to stanowisko od czerwca br.) powiedział, że zakup krajowego producenta silników rakietowych pozwoli wzmocnić bazę przemysłową i obniżyć koszty dla odbiorców systemów wykorzystujących technologie rakietowe i hipersoniczne.

Aerojet Rocketdyne Holdings, Inc. wygenerowała w 2019 przychody w wysokości około 2 mld USD (7,29 mld zł), zatrudniając około 5000 wysoko wykwalifikowanych pracowników w 15 głównych zakładach produkcyjnych na terytorium USA. Co istotne, spółka jest kluczowym partnerem Lockheed Martin od wielu lat w programach realizowanych na zlecenie Departamentu Obrony czy agencji kosmicznej NASA.

Wśród kluczowym programów obecnie realizowanych przez Lockheed Martin, w których Aerojet Rocketdyne jest kluczowym dostawcą należy wymienić chociażby program pocisków hipersonicznych AGM-183A ARRW (Air-launched Rapid Response Weapon), realizowany dla wojsk lotniczych (US Air Force, USAF). Spółka zaprojektowała silnik rakietowy na paliwo stałe do przyspieszacza rakietowego, który wyniesie AGM-183A na odpowiedni pułap, w ramach umowy z 19 grudnia 2019 o wartości 81,5 mln USD (297,19 mln zł). 20 grudnia br. pojawiła się informacja o szóstym z kolei teście lotu pocisku na uwięzi pod skrzydłem bombowca strategicznego B-52H Stratofortress (Próby AGM-183A ARRW wchodzą w decydującą fazę, 2020-08-10).

Obie spółki są również podwykonawcami w programie nowego międzykontynentalnego rakietowego pocisku balistycznego o kryptonimie GBSD (Ground Based Strategic Deterrent), następcy LGM-30G Minuteman III, gdzie głównym wykonawcą jest Northrop Grumman. We wrześniu br. program wszedł w decydującą fazę realizacji (GBSD dla Northrop Grumman, 2020-09-10).

Aerojet Rocketdyne produkuje wiele typów silników rakietowych na potrzeby programów kosmicznych (w tym NASA), takich jak J-2X i RS-25D dla superciężkiej, księżycowej rakiety nośnej Space Launch System (SLS), RL10 do rakiet nośnych Delta IV i Atlas V, RS-68 do Delta IV, AJ-60A dla Atlas V, AJ-26 (zmodyfikowany rosyjski NK-33) do rakiety Antares (zanim zastąpił go również rosyjski RD-181), Blue Origin CCE dla prywatnej rakiety New Shepard spółki Blue Origin, a także silnik Baby Bantam (pierwszy na świecie całkowicie wydrukowany w 3D) i przyspieszacze rakietowe MR103G, MR111G, MR106L i MR107M.