13 lutego br. amerykańska spółka Lockheed Marin ogłosiła, że odstąpiła od zakupu producenta silników rakietowych Aerojet Rocketdyne Holdings, Inc., który ogłoszono 20 grudnia 2020. Potencjalne przejęcie miało mieć wartość nawet 4,4 mld USD (Lockheed Martin przejmuje Aerojet Rocketdyne).
Amerykańska spółka Lockheed Marin ogłosiła, że odstąpiła od zakupu producenta silników rakietowych Aerojet Rocketdyne Holdings, Inc., który ogłoszono pod koniec 2020 / Zdjęcie: NASA
Rozwiązanie umowy przejęcia jest następstwem pozwu amerykańskiej Federalnej Komisji Handlu (Federal Trade Commission, FTC), złożonego pod koniec ubiegłego miesiąca w celu uzyskania wstępnego nakazu zablokowania realizacji umowy.
James D. Taiclet, prezes i dyrektor wykonawczy spółki Lockheed Martin, powiedział:
Nasze planowane przejęcie Aerojet Rocketdyne przyniosłoby korzyści dla całej branży dzięki większej wydajności, szybkości i znacznym obniżkom kosztów dla rządu USA. Ustaliliśmy jednak, że w świetle działań FTC zakończenie transakcji leży w najlepszym interesie naszych interesariuszy. Trzymamy się naszego długiego dziedzictwa jako dostawcy handlowego i zaufanego partnera i nadal będziemy wspierać Aerojet Rocketdyne i innych niezbędnych dostawców w bazie przemysłowej przemysłu obronnego, wciąż pokonując wyzwania w dobie pandemii COVID-19.
Idąc dalej, będziemy nadal koncentrować się na jak najbardziej efektywnym wykorzystaniu kapitału o najwyższym zwrocie z inwestycji, w tym na naszym stałym zobowiązaniu do zwrotu wartości akcjonariuszom. Jesteśmy pewni silnych podstaw i potencjału wzrostu naszej spółki, w czasie gdy kilka kluczowych projektów wchodzi do realizacji.
Wreszcie jestem dumny ze 114 000 mężczyzn i kobiet zatrudnionych w Lockheed Martin. Są zobowiązani do dostarczania najwyższej jakości i najlepszych rozwiązań naszym klientom. Będziemy nadal wspierać Stany Zjednoczone i ich sojuszników dzięki byciu liderem w branży i rozwojowi technologii w celu zapewnienia skutecznego odstraszania ze strony zagrożeń w nadchodzących dziesięcioleciach.
Przypomnijmy, że biznesowym powodem przejęcia Aerojet Rocketdyne Holdings, Inc. przez Lockheed Martin miało być obniżenie kosztów dla odbiorców systemów wykorzystujących technologie rakietowe i hipersoniczne oraz wzmocnienie bazy przemysłowej.
Gdy ogłaszano przejęcie, według danych za 2019 rok, Aerojet Rocketdyne Holdings, Inc. wygenerowała przychody w wysokości około 2 mld USD, zatrudniając około 5000 wysoko wykwalifikowanych pracowników w 15 głównych zakładach produkcyjnych na terytorium USA, będąc kluczowym partnerem Lockheed Martin od wielu lat w programach realizowanych na zlecenie Departamentu Obrony czy agencji kosmicznej NASA.
Wśród kluczowych programów obecnie realizowanych przez Lockheed Martin, w których Aerojet Rocketdyne jest głównym dostawcą należy wymienić chociażby program pocisków hipersonicznych AGM-183A ARRW (Air-launched Rapid Response Weapon), realizowany dla wojsk lotniczych (US Air Force, USAF) (USA: Trzeci nieudany test pocisku hipersonicznego ARRW).
Obie spółki są również podwykonawcami w programie nowego międzykontynentalnego rakietowego pocisku balistycznego o kryptonimie GBSD (Ground Based Strategic Deterrent), następcy LGM-30G Minuteman III, gdzie głównym wykonawcą jest Northrop Grumman (Wielomiliardowe wsparcie pocisków balistycznych Minuteman III, GBSD dla Northrop Grumman).
Aerojet Rocketdyne produkuje wiele typów silników rakietowych na potrzeby programów kosmicznych (w tym NASA), takich jak J-2X i RS-25D dla superciężkiej, księżycowej rakiety nośnej Space Launch System (SLS), RL10 do rakiet nośnych Delta IV i Atlas V, RS-68 do Delta IV, AJ-60A dla Atlas V, AJ-26 (zmodyfikowany rosyjski NK-33) do rakiety Antares (zanim zastąpił go również rosyjski RD-181), Blue Origin CCE dla prywatnej rakiety New Shepard spółki Blue Origin, a także silnik Baby Bantam (pierwszy na świecie całkowicie wydrukowany w 3D) oraz przyspieszacze rakietowe MR103G, MR111G, MR106L i MR107M.