W środę, 12 czerwca 2024, niemiecko-francuska grupa KNDS zaprezentowała demonstrator technologii czołgu Leopard 2A-RC 3.0, który wyposażono w bezzałogową wieżę. Wydaje się, że wóz będzie miał oficjalną premierą na nadchodzących paryskich targach Eurosatory 2024, które odbędą się 17-21 czerwca br.
Jak podkreśla KNDS, jest to pakiet modernizacyjny dla czołgu Leopard 2 z 3-osobową załogą (zredukowaną z 4), bezzałogowym systemem wieżowym, który ma niższy profil od załogowego odpowiednika i jest zintegrowany z kadłubem bez kosza wchodzącego w jego głąb, co pozwala na zaoszczędzenie miejsca w środku. Taki układ konstrukcyjny zapewnia zwiększoną ochronę załogi umieszczonej w kadłubie, która zajmuje o 30% mniej miejsca.
System wieżowy pozwala na adaptację różnego typu i kalibru uzbrojenia głównego. Na zaprezentowanym demonstratorze technologii zastosowano klasyczną 120-mm armatę gładkolufową Rh-120 L55A1, ale zgodnie z broszurą na życzenie klienta może zostać zintegrowany z dowolną armatą standardu NATO długości 44 i 55 kalibrów, a także nowo opracowywanymi armatami kal. 130 mm czy 140 mm.
Uzbrojenie dodatkowe to zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z 30-mm armatą automatyczną, zasilaną amunicją programowalną 30 mm x 113 do zwalczania bezzałogowców i wielozadaniową wyrzutnią rakietową nieujawnionego typu LOS/NLOS oraz wyrzutnie granatów dymnych/aerozolowych. Brakuje sprzężonego z armatą 7,62-mm karabinu maszynowego czy klasycznych peryskopów załogi, która musi polegać wyłącznie na systemie kamer.
Z uwagi iż wieża jest bezzałogowa, a załoga liczy trzy osoby: dowódcę, działonowego i kierowcę, a więc brakuje ładowniczego, zastosowano automat ładowania o wysokiej wydajności 3 strz./10 sek. z modułowym magazynem na naboje. System kierowania ogniem ma pozwalać na rażenie celów w bezpośredniej linii (3D LOS) i poza zasięgiem wzroku (NLOS).
Czołg został wyposażony w zaawansowany zestaw czujników dla lepszej świadomości taktycznej i sytuacyjnej załogi (system ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką lasera, czujniki optyczne, czujniki radarowe do wykrywania bezzałogowców i innych zagrożeń, część aktywnego systemu ochrony pojazdów Trophy), w tym system sterowania bezzałogowcami powietrznymi i lądowymi. Posiada również cyfrowy system kontroli misji i system kontroli ognia 4D, a także elektroniczny system sterowania wykorzystujący technologię X-by-Wire.
Leopard 2A-RC 3.0 ma masę bojową poniżej 60 t, w zależności od konfiguracji. Kadłub ma 7,95 m długości, a z zastosowaną obecnie armatą – 11,17 m, do tego 3,77 m szerokości oraz 2,44 m wysokości do stropu wieży i 2,84 m przy uwzględnieniu przyrządów obserwacyjno-celowniczych PERI. Napędzany jest silnikiem wysokoprężnym o mocy 1100 kW (1500 KM), prawdopodobnie klasycznym MTU MT883 Ka-500/501 V12, co zapewnia prędkość maksymalną przekraczającą 65 km/h oraz zasięg jazdy do 460 km. Prześwit pod kadłubem wynosi 500 mm.
Na załączonych fotografiach można zauważyć nowy modułowy pancerz burt i przodu kadłuba, ale producent nie wspomina o nim w broszurze. Przeprojektowano przód kadłuba, a nowe reflektory umieszczono na błotnikach. Rażącym w oczy elementem są klasyczne stalowe gąsienice z Leoparda 2 – zresztą jak widać cały układ bieżny i przeniesienia mocy wydaje się, że pozostał bez zmian.
Warto dodać, że Niemcy planują wdrożenie pomostowego Leoparda 2AX, pomiędzy najnowszymi zamawianymi Leopardami 2A8, a czołgiem nowej generacji MGCS (Main Ground Combat System). Można zatem założyć, że Leopard 2A-RC 3.0 może być punktem wyjścia oferty przemysłowej dla armii niemieckiej.
Leopard 2A-RC 3.0 to kolejny demonstrator technologii czołgu, opracowany przez KNDS, po ujawnionym na Eurosatorach 2018 wozie EMBT (Euro Main Battle Tank), który otrzymał zmodyfikowany kadłuba, 7-osiowego podwozia, zespołu napędowego czołgu Leopard 2A7V i dwuosobową, lżejszą wersję wieży czołgu Leclerc z automatem ładowniczym i 120-mm armatą gładkolufową CN120-26 (AUSA 2022: GDLS zaprezentuje demonstrator technologii AbramsX).
Galeria zdjęć:
AKTUALIZACJA
Zgodnie z oczekiwaniami, czołg miał oficjalną premierę na targach Eurosatory 2024: