17 stycznia br. portal branżowy The Drive jako pierwszy poinformował, że amerykańska spółka Kratos Defense & Security Solutions zaprezentowała istnienie inicjatywy budowy bezzałogowego statku latającego o napędzie odrzutowym Demogorgon, który ma być ofertą w ramach programu OBSS (Off-Board Sensing Station), rozpoczętego w lutym 2020 i nadzorowanego przez laboratorium amerykańskich sił powietrznych AFRL (Air Force Research Laboratory). Nowy bezzałogowiec ma być nosicielem czujników różnego typu i być uzupełnieniem tzw. lojalnego skrzydłowego (Loyal Wingman), czyli autonomicznego, uderzeniowo-rozpoznawczego bsl o kryptonimie Skyborg Vanguard (MQ-20 Avenger ze sztuczną inteligencją Skyborg).
Nazwa „Demagorgon” odnosi się do bóstwa lub demona świata podziemnego z mitologii greckiej / Grafika: Kratos Defense & Security Solutions
Grafika przedstawiająca bsl Demogorgon została po raz pierwszy zaprezentowana 13 grudnia 2021 przez portal branżowy Breaking Defense, ale nie padła wówczas jego nazwa zakładowa. Wiadomo tylko było, że jest to oferta w programie OBSS. Wizualizacja została ujawniona przy okazji wywiadu z wiceprezesem Kratosa i dyrektora działu Unmanned Systems, Steve’a Fendleya. Spółka otrzymała środki na budowę samolotu na potrzeby programu OBSS, 25 października 2021. 12-miesięczna umowa o wartości 17,7 mln USD przewiduje przeprowadzenie prób w locie i opcjonalnie może zostać zwiększona o kolejne 31,4 mln USD i wydłużona do 27 miesięcy.
Jeśli chodzi o najnowsze informacje na temat udziału spółki w programie OBSS, to zgodnie z briefiengiem dla inwestorów Kratosa, projekt Demogorgon powinien wygenerować do 400 mln USD zysku ze sprzedaży rocznie, przy 50 samolotach rocznie za 8 mln USD każdy. Co ciekawe, w informacji zawarto także nazwę kolejnego, nieznanego jeszcze projektu bezzałogowca, o nazwie Thanatos. Warto zauważyć, że przy cenie jednostkowej 8 mln USD, Demogorgon będzie najdroższym bsl w ofercie Kratosa – dwukrotnie droższym od XQ-58A Valkyrie, który służył do testów w locie w programie Skyborg Vanguard. W praktyce może to oznaczać wyższy stopień złożoności konstrukcji (MSPO 2021: XQ-58A Valkyrie oferowany Polsce).
Program OBSS zakłada opracowanie niskokosztowego bsl konwencjonalnego startu i lądowania o napędzie odrzutowym oraz modułowej konstrukcji awioniki o otwartej architekturze, którą będzie można dostosowywać w zależności od misji operacyjnej. Pełniąc rolę nosicieli czujników różnego typu w rozproszonych sieciach, mają zwiększać świadomość sytuacyjną samolotów załogowych, wspieranych przez rozpoznawczo-uderzeniowe bsl Skyborg Vanguard. Przykładowo przenosząc czujniki termolokacyjne IRST (InfraRed Search and Track), aby pasywnie wykrywać statki powietrzne przeciwnika lub niewielkich rozmiarów radary z antenami z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array). Jednak AFRL nie wyklucza, że także OBSS, podobnie jak Skyborg Vanguard, będzie mógł, w razie konieczności, przenosić uzbrojenie. Grafika wskazuje, że będą to samoloty o znacznie zredukowanym przekroju radarowym (Modernizacja F-22A Raptor).
Jako ciekawostkę należy dodać, że przy okazji briefingu ujawniono wartość jednostkową niskokosztowego bezzałogowca wielokrotnego użytku X-61A Gremlins Air Vehicle (GAV) – wynosi ona 1,3 mln USD. 5 listopada ub. r. agencja DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) informowała o pierwszej udanej próbie autonomicznego systemu dokowania GADS (Gremlins Autonomous Docking System) na samolocie C-130A Hercules, który odłowił w locie X-61A (Pierwsza udana próba odłowienia Gremlins).
W kontekście nowych programów lotniczych systemów bezzałogowych dla USAF (US Air Force) należy dodać na koniec, że w wywiadzie dla magazynu Politico z 6 grudnia 2021, sekretarz sił powietrznych Frank Kendall, ujawnił, iż w planach na rok fiskalny 2023 jest zatwierdzenie finansowania dwóch nienazwanych jeszcze inicjatyw.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.