W piątek, 28 marca 2025, Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Commad, ACC), z Redstone Arsenal w Alabamie, w imieniu Departamentu Obrony USA, zawarło umowę o wartości 47 666 848 USD (184 mln zł) z Northrop Grumman Systems Corp. (część Northrop Grumman) na realizację usług wsparcia logistycznego Zintegrowanego Systemu Dowodzenia Obroną Przeciwlotniczą i Przeciwrakietową (Integrated Battle Command System, IBCS) w Wojsku Polskim.
Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Narodowej
Otrzymano tylko jedną ofertę w postępowaniu przetargowym. Prace będą realizowane w zakładach Northrop Grumman Systems Corp. w Huntsville w Alabamie z przewidywanym terminem zakończenia do 31 grudnia 2029. Całość funduszy pochodzi z programu wojskowej sprzedaży zagranicznej FMS (Foreign Military Sales) dla Polski i została uruchomiona w momencie zawarcia umowy.
W Wojsku Polskim system IBCS jest obecnie częścią systemu obrony powietrznej średniego zasięgu Patriot/Wisła, a w przyszłości także krótkiego/średniego zasięgu Narew. Polska jest jedynym dotychczasowym użytkownikiem eksportowym, po amerykańskich Wojskach Lądowych (US Army) jako głównym operatorze.
Jest to trzecia umowa związana z systemem IBCS dla Polski tylko w tym roku. 12 lutego br. spółka Northrop Grumman informowała, że otrzymała dwie umowy od Departamentu Obrony USA o łącznej wartości 1,4 mld USD (wówczas 5,61 mld zł) na produkcję kolejnych elementów IBCS dla US Army i Wojska Polskiego. 2 stycznia br. spółka otrzymała kontrakt o wartości 481,33 mln USD (wówczas 1,998 mld zł) na aktualizację i ulepszenia oprogramowania systemu IBCS w Wojsku Polskim.
Wcześniej, bo 14 maja 2024 otrzymała umowę o wartości 49,03 mln USD (wówczas 192,084 mln zł) w sprawie kontynuacji produkcji elementów IBCS dla Polski.
Przypomnijmy, że 15 maja 2023 rozpoczęły się dostawy komponentów systemu, czyli 12 radiolinii w ramach zintegrowanej sieci kierowania ogniem IFCN (Integrated Fire Control Network) na przyczepach. O dostawie kolejnych, niesprecyzowanych elementów systemu IBCS dla pierwszej baterii systemu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej Wisła (MIM-104F Patriot PAC-3+ Post-Deployment Build 8), Agencja Uzbrojenia informowała 25 maja (dostawa dzień wcześniej). Dostawa następnych elementów IBCS, ale dla drugiej baterii Wisły została zrealizowana 17 lipca i obejmowała radiolinie IFCN, serwerownie S-280 i stanowiska dowodzenia. W międzyczasie, 9 czerwca 2023 US Army podpisała umowę o wartości 19,7 mln USD (wówczas 81,33 mln zł) z Northrop Grumman Defense System Sector na produkcję symulatora IBCS dla Polski.
Dzięki temu, jeszcze 28 czerwca 2023 rozpoczęto szkolenia polskich żołnierzy z obsługi, a 8 września osiągnięto podstawową gotowość operacyjną IBCS w Wojsku Polskim. Pierwszym ćwiczeniem integrującym IBCS z systemem Wisła/Patriot było Sochaczew-23, które zrealizowano 11 sierpnia w 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku, a 5 października ogłoszono rozpoczęcie procesu osiągania wstępnej gotowości operacyjnej, który zakończono 18 grudnia 2024.
W międzyczasie, 11 września 2023, Polska otrzymała zgodę na zakup kolejnych zestawów systemu ICBS na potrzeby II etapu programu Wisła, a także programu Narew. Umowa międzyrządowa w tej sprawie została zawarta 29 lutego 2024. Najnowsza z umów oznacza rozpoczęcie realizacji tego etapu.
Tymczasem, w ramach polskiego wkładu w konfigurację systemu IBCS dla Wojska Polskiego, 23 grudnia 2024, Wojskowe Zakłady Łączności Nr 1 przekazały Agencji Uzbrojenia kolejne Kabiny Dowodzenia F-OPS.
Sercem systemu IBCS jest kabina stanowiska dowodzenia i kierowania walką EOC i składa się się z trzech elementów: C-OPS (Current Operations IBCS EOC), E-OPS (Engagement Operations IBCS EOC) oraz F-OPS (Future Operations IBCS EOC).
Zadaniem C-OPS jest monitorowanie i kontrolowanie aktualnych działań własnych jednostek, natomiast E-OPS zajmuje się przechwytywaniem pojawiających się zagrożeń. Z kolei F-OPS posłuży do planowania przyszłych działań własnych jednostek i będzie wykorzystywane na szczeblu dowództwa dywizjonu.
Polskie kabiny EOC (C-OPS i E-OPS) są transportowane za pomocą TS DOW (Transporter Kabin Dowodzenia i Kierowania) z ramą podkontenerową. Uzupełnieniem są stanowiska operatorskie, początkowo w namiotach ICE (Integrated Collaborative Environment), a docelowo kontenerach, wraz z wyposażeniem dodatkowym (m.in. serwerowniami w kontenerach S-280) i 12 radioliniami w ramach zintegrowanej sieci kierowania ogniem IFCN na przyczepach.