2 maja br. szwedzka spółka Saab Defence and Security poinformowała o zawarciu dwóch umów z Ministerstwem Obrony Wielkiej Brytanii na dostawę 11 zestawów nowych kompaktowych radiolokatorów Giraffe 1X 3D wraz z pakietem logistycznym. Wartość umowy to ok. 264 mln SEK (107,26 mln zł).
Zdjęcie: Saab Defence and Security
W ramach pierwszej umowy jeden radar trafi na wyposażenie okrętu doświadczalnego XV Patrick Blackett (X01), testowanego od lipca 2022 przez zespół techniczny NavyX brytyjskiej królewskiej marynarki wojennej (Royal Navy), a w ramach drugiej umowy 10 zestawów będzie trafiać do jednostek liniowych. Prace są realizowane w Szwecji (w Göteborgu) oraz samej Wielkiej Brytanii.
Siły zbrojne Wielkiej Brytanii są użytkownikiem innych systemów radiolokacyjnych produkcji Saab Defence and Security: radarów pola walki ARTHUR (oznaczony lokalnie jako MAMBA) od 2004 oraz największą liczbą lądowych radarów obserwacyjnych 3D średniego zasięgu Giraffe AMB, które są w eksploatacji od 2010 (obecnie jako część systemu Sky Sabre).
Zamówienia te są doskonałym przykładem tego, jak nasze szybko wdrażane, zdefiniowane programowo systemy nadal wspierają naszego klienta w Wielkiej Brytanii i dodatkowo wzmacniają naszą bliską współpracę z brytyjskim resortem obrony, powiedział Dean Rosenfield, prezes spółki Saab UK.
Giraffe 1X 3D to kompaktowa, trójwspółrzędna stacja radiolokacyjna z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA w technologii azotku galu (GaN). Zadebiutowała publicznie 10 września 2019 podczas londyńskich targów przemysłu obronnego i bezpieczeństwa DSEI (Defence and Security Equipment International). Została wówczas zintegrowana z lekkim pojazdem rozpoznawczym brytyjskich wojsk lądowych (British Army) typu Supacat Jackal.
Radar jest lądowym wariantem morskiego Sea Giraffe 1X, który jest najmniejszym tego typu urządzeniem produkowanym przez Saaba, oraz jednym z najmniejszych radarów na rynku. Sea Giraffe 1X zadebiutował w maju 2014. Stacje zapewniają analogiczne zdolności jak większe wielozadaniowe radary obserwacji przestrzeni powietrznej oraz powierzchni morza z rodziny AMB, ale w zasięgu instrumentalnym w paśmie X (8-12,5 GHz) do 100 km. Wariant lądowy powstał w celu wykrywania wielu celów powietrznych, takich jak pociski rakietowe, moździerzowe i artyleryjskie (C-RAM) oraz bezzałogowe statki latające (bsl).
Antena radaru o przekroju trójkątnym ma 0,5 m wysokości i 1,0 m szerokości, a jej masa to 100 kg (60 kg sama antena, ponadto składa się z systemu identyfikacji swój-obcy i urządzenia obrotowego). Wraz z pozostałymi elementami systemu (komputerowy blok obróbki, blok zasilający i laptop operatora), masa całkowita zestawu wynosi mniej niż 300 kg. Większość elementów elektronicznych zostało umieszczonych wewnątrz, a całość jest chłodzona powietrzem. Dzięki ulepszonym zdolnościom ELSS (Enhanced Low, Slow and Small), skuteczniej identyfikuje małe cele na dużych dystansach. Kształtowana elektronicznie i sterowana wiązka antenowa pozwala na bardzo szybkie przeszukiwanie przestrzeni w elewacji od 0 do 70°.
Sea Giraffe 1X został zamówiony przez Niemcy na potrzeby modernizacji czterech fregat rakietowych typu F123 Brandenburg oraz Finlandię dla nowych czterech dużych korwet rakietowych typu Pohjanmaa w ramach projektu Eskadra 2020.
Okręt doświadczalny XV Patrick Blackett został przekazany Royal Navy 31 lipca 2022 (otrzymał imię po byłym marynarzu Royal Navy i laureacie Nagrody Nobla z fizyki). Okręt ma 42 m długości i 270 t wyporności oraz może osiągać prędkość maksymalną 20 w. Powstał w oparciu o projekt serii 4008 Fast Crew Supply, dostarczony przez niderlandzką spółkę Damen.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.