W piątek, 31 stycznia 2025, Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC) z Detroit Arsenal w Michigan, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 17 672 298 USD (72,213 mln zł) ze spółką GM Defense (część General Motors) kolejną partię lekkich pojazdów taktycznych M1301 w programie ISV (Infantry Squad Vehicles).
Zdjęcie: Staff Sgt. Joshua Joyner via DVIDS
Otrzymano trzy oferty. Umowa ma zostać sfinalizowana do 31 grudnia 2025, ale miejsce realizacji prac i sposób ich finansowania zostaną ustalone dla każdego zamówienia.
M1301 jest to lekki pojazd terenowy, znany pod oznaczeniem producenta jako LTV (Light Tactical Vehicle), który został wybrany 26 czerwca 2020 w programie ISV. Program zakłada dostawę do 2065 egzemplarzy, a pierwsza zamówiona partia liczyła 649, za co podatnik amerykański zapłacić 214,3 mln USD (wówczas 850,7 mln zł).
4 marca 2021 rozpoczęto próby terenowe pojazdów na poligonie Yuma Proving Ground w Arizonie, które wykazały mankamenty. Zgodnie z raportem biura dyrektora testów operacyjnych (Director of Operational Test and Evaluation) Departamentu Obrony USA, datowanego na styczeń 2022, pojazdy są zbyt słabo uzbrojone, nie zapewniają odpowiedniej ochrony załodze, a systemy łączności, ergonomia oraz mobilność terenowa pozostawiają wiele do życzenia. Zalecono wprowadzenie modyfikacji.
Do 4 kwietnia 2023 dostarczono 300 pojazdów (po modyfikacjach – przyp. red.), gdy podjęto decyzję o rozpoczęciu produkcji wielkoseryjnej (Full-Rate Production, FRP). Trafiają do 82. i 101. Dywizji Powietrznodesantowych, 75. Pułku Rangers i innych pododdziałów rozpoznawczych oraz aeromobilnych w ramach Brygadowych Zespołów Bojowych Piechoty (IBCT). Co ciekawe, na podwoziu M1301 powstaje prototyp mobilnego systemu broni laserowej AMP-HEL (Army Multi-Purpose High Energy Laser) o mocy wyjściowej 20 kW.
23 lipca 2024 kanadyjska spółka GM Defense Canada (część amerykańskiej GM Defense) informowała, że dostarczy siłom zbrojnym Kanady 90 LTV z opcją na 18 kolejnych w ramach umowy o wartości 35,8 mln CAD (wówczas 101,91 mln zł). W pierwszej kolejności miały trafić jednostek stacjonujących na Łotwie w ramach NATO-wskiej Brygady Wielonarodowej Łotwa (NATO Multinational Brigade Latvia, MNB-LVA).
Tymczasem od stycznia br. US Army w Europie testuje prototypu hybrydowego pojazdu taktycznego NGTV-H (Next Generation Tactical Vehicle-Hybrid) o napędzie diesel-elektrycznym, który powstał w oparciu o M1301.
Opis
Na potrzeby programu ISV, spółka GM Defense opracowała podwozie w oparciu ramę pickupa średniej ładowności typu Chevrolet Colorado ZR2/ZR2 Bison, dzięki czemu 90% części pochodzi z rynku cywilnego. Są to m.in. podwójne amortyzatory zaworów hydraulicznych Multimatic i elementy zawieszenia Chevrolet Performance (70%). Trwałość tych komponentów została sprawdzona podczas serii wyścigów Best in the Desert, w której Colorado był jedną z czterech konstrukcji, które ukończyły 11 kolejnych wyścigów (spośród 434 konkurentów).
Partnerem GM Defense jest spółka Ricardo Defense, która będzie odpowiedzialna za wsparcie logistyczne, eksploatacyjne i spełnienie wymogów operacyjnych US Army. ISV są wyposażone w 9-osobową zabudowę pasażerską i ładunkową z konstrukcją ochronną ROPS (Rear Rollover Protection System) oraz 186-konny turbodoładowany silnik wysokoprężny Duramax I4 (LWN) o pojemności 2,8 l oraz automatyczną skrzynią biegów GM Hydromatic 6L50 z sześcioma przekładniami. Pojazdy otrzymały ulepszone amortyzatory, nowe przednie górne wahacze, system indukcji powietrza, nowy wał napędowy, nową podłogę, nowe przednie osie napędowe z łożyskami, ulepszony układ chłodzenia i opony o średnicy 35 cali.
Ładowność wynosi 1451,5 kg, a dopuszczalna masa całkowita ponad 2268 kg. Ma 5,26 m długości, 2,07 m szerokości i 1,88 m wysokości. Prześwit wynosi 34,5 cm. Pojazd może pokonywać przeszkody terenowe o nachyleniu podłużnym 46,1 stopnia i poprzecznym 26,4 stopnia. Maksymalny kąt zjazdu wynosi 42 stopnie. Przednia oś Dana M190 wyposażona została w elektroniczne blokowanie mechanizmu różnicowego, podobnie jak tylna Dana M220.
M1301 są transportowane w ładowni ciężkiego śmigłowca CH-47 Chinook lub na zewnętrznym haku ładunkowym średniego śmigłowca UH-60 Black Hawk (oraz możliwość desantowania na spadochronie). Służą do transportu żołnierzy z wyposażeniem osobistym i zaopatrzeniem na średnich dystansach.