W czwartek, 18 kwietnia 2024, turecka Prezydencja Przemysłu Obronnego (Savunma Sanayii Başkanlığı, SSB) podpisała umowę z rodzimym holdingiem TUSAŞ/TAI (Türk Havacılık ve Uzay Sanayii/Turkish Aerospace Industries)na realizację opcji do umowy na dostawy lekkich samolotów szkolnych o napędzie turbośmigłowym Hürkuş-B, zwiększając ją z 15 do 55 egzemplarzy. Dostawy dla tureckich wojsk lotniczych (Türk Hava Kuvvetleri) rozpoczną się w maju 2025 (Turcja: TAI Hürjet oblatany).
Zdjęcie: TUSAŞ/TAI via Facebook
W sali konferencyjnej SSB im. Nuriego Demirağa w Ankarze odbyła się ceremonia zawarcia umowy z udziałem ministra obrony Yaşara Gülera oraz ministra spraw wewnętrznych Alego Yerlikaya.
W swoim przemówieniu dyrektor generalny SSB prof. dr Haluk Görgün powiedział, że turecki przemysł obronny osiągnął wysoki poziom dzięki połączeniu wiedzy i doświadczenia z przeszłości oraz podjęciu odważnych i zdecydowanych kroków. Przypomniał, że dwa prototypowe samolotów wczesnej wersji Hürkuş-A zostały zbudowane na podstawie umowy z 15 marca 2006, a oblot pierwszego z nich został pomyślnie zrealizowany 29 sierpnia 2013. Samolot uzyskał cywilną certyfikację EASA CS-23. Do czerwca 2020 zbudowano łącznie 18 egzemplarzy, a obecne umowy kończą się we wrześniu 2025.
Następnie, 26 grudnia 2013 podpisano umowę na dostawy ulepszonej wersji wojskowej w liczbie 15 egzemplarzy z opcją na 40 kolejnych (pierwszy, oblatany 30 stycznia 2018, dostarczono wojsku na testy). I to właśnie realizacji opcji do tamtej umowy dotyczy najnowsze zamówienie. Termin zakończenia umowy to czerwiec 2027.
🇹🇷 Gurur dolu bir gün daha yaşıyoruz. 🇹🇷#GökVatan’ımızın yılmaz bekçileri, yerli ve millî hava platformlarımızdan;
📌 Yeni Nesil Temel Eğitim Uçağımız #HÜRKUŞ-B,
📌 Milli Muharip Uçağımız #KAAN,
📌 Jet Eğitim Uçağımız #HÜRJET ve
📌 Hafif Genel Maksat Helikopterimiz #GÖKBEY’in… pic.twitter.com/dU0tp6IrHw— Prof. Dr. Haluk Görgün (@halukgorgun) April 18, 2024
Dwumiejscowy Hürkuş-B otrzymał zaawansowaną, zintegrowaną awionikę (w tym wyświetlacze nahełmowe HUD załogi, wyświetlacze wielofunkcyjne i komputer misji), a kabina ma za zadanie odwzorowywać układ nowoczesnych samolotów bojowych. W porównaniu z Hürkuş-A, samolot wojskowy jest o 100 kg lżejszy (3750 kg).
Maksymalny pułap lotu wynosi 10 820 m (35,5 tys. stóp), prędkość maksymalna to 515 km/h, a zasięg 1139 km. Napęd stanowi pojedynczy silnik turbośmigłowy Pratt & Whitney Canada PT6A-68T o mocy 1600 KM (1193 kW). Jest to zatem najpotężniejszy samolot w tym segmencie.
Opracowano też prototypowy wariant szturmowy Hürkuş-C, przenoszący 1500 kg uzbrojenia (przeciwpancerne pociski kierowane L-UMTAS i bomby ogólnego przeznaczenia Cirit), którym zainteresowane są tureckie wojska lądowe (Türk Silahlı Kuvvetleri). TUSAŞ/TAI ma też w planach wariant obserwacyjny dla rodzimej straży wybrzeża, wariant bezzałogowy Hürkuş-SİHA, jak i rozpoczęcie prac nad drugą generacją samolotów Hürkuş-2.
Zamówienia na Hürkuş-B złożyły dotychczas Niger, Libia i Czad.
#GökVatan savunmasında önemli sözleşmelerin imzalandığı İnsanlı Hava Platformları Töreni,
Milli Savunma Bakanımız Sayın Yaşar Güler, İçişleri Bakanımız Sayın Ali Yerlikaya, Başkanımız Sayın Prof.Dr. Haluk Görgün, Saygıdeğer Kuvvet Komutanlarımız ile Jandarma ve Sahil Güvenlik… pic.twitter.com/LVO28J3mb2— SSB (@SavunmaSanayii) April 18, 2024