11 lipca br. Agencja Uzbrojenia opublikowała zaproszenie do udziału we wstępnych konsultacjach rynkowych dotyczących pozyskania kolejnych Ciężkich Kołowych Pojazdów Ewakuacji i Ratownictwa Technicznego (CKPEiRT) dla Wojska Polskiego. Jak dotąd, należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), spółka Rosomak dostarczyła 27 CKPEiRT Hardun (Prezentacja Harduna dla Straży Pożarnej).
Agencja Uzbrojenia opublikowała zaproszenie do udziału we wstępnych konsultacjach rynkowych dotyczących pozyskania kolejnych Ciężkich Kołowych Pojazdów Ewakuacji i Ratownictwa Technicznego (CKPEiRT) dla Wojska Polskiego / Zdjęcie: 11. Lubuska Dywizja Kawalerii Pancernej
Zgodnie z opublikowaną informacją, wstępne konsultacje rynkowe będą obejmowały: zidentyfikowanie dostępnych na rynku rozwiązań konstrukcyjnych w zakresie pojazdów ewakuacji i ratownictwa technicznego, zdefiniowanie możliwości potencjału krajowego i zagranicznego do realizacji projektu, sprecyzowanie uwarunkowań dotyczących systemu zabezpieczenia logistycznego i szkolenia, oszacowanie kosztów pozyskania, eksploatacji i wycofania sprzętu wojskowego oraz wstępne ustalenie terminów jego pozyskania, ustalenie możliwości zapewnienia bezpieczeństwa dostaw, w tym możliwości i warunków przeniesienia technologii produkcji i serwisowania sprzętu do podmiotów krajowego przemysłu obronnego oraz inne zagadnienia w zależności od potrzeb. Termin składania wniosków o udział w konsultacjach rynkowych minie 15 lipca 2022 (CKPEiRT Hardun na poligonie).
Przypomnijmy, w latach 2019-2020 spółka Rosomak dostarczyła 27 CKPEiRT Hardun (na podwoziu Scania CB 8×8) na podstawie umowy o wartości 199,1 mln zł z 9 listopada 2015, zawartej z ówczesnym Inspektoratem Uzbrojenia MON. Pierwotnie, dostawy miały zostać zrealizowane w latach 2017-2018. Tak się jednak nie stało z powodu problemów, które wystąpiły podczas badań ciężkich kołowych pojazdów ewakuacji i ratownictwa technicznego w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS) w Sulejówku (CKPEiRT nadal opóźniony, CKPEiRT w końcu do WP).
W konsultacjach rynkowych może wziąć też udział spółka Szczęśniak Pojazdy Specjalne z Bielsko-Białej, która na potrzeby pierwszego postępowania na CKPEiRT zbudowała KWZT-1 Mamut na podwoziu Tatra T815-7, który po fiasku w Polsce, ostatecznie posłużył do opracowania KWZT-3 dla sił zbrojnych Czech.