Przejdź do serwisu tematycznego

JLTV ponownie od Oshkosh Defense

Amerykańskie wojska lądowe ponownie wybrały spółkę Oshkosh Defense jako dostawcę następnej partii wielozadaniowych pojazdów opancerzonych JLTV (Joint Light Tactical Vehicle).

W piątek, 3 listopada, Korpus Inżynieryjny amerykańskich wojsk lądowych (US Army Corps of Engineers, USACE) z Detroit w Michigan, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisał umowę o wartości 208 890 089 USD (863,31 mln zł) ze spółką Oshkosh Defense na produkcję następnej partii wielozadaniowych pojazdów opancerzonych JLTV (Joint Light Tactical Vehicle).

Prace będą realizowane w Oshkosh w stanie Wisconsin z terminem do 25 września 2025. Fundusze z budżetu obronnego NDAA na lata fiskalne 2023 i 2024 pochodzą ze środków zarezerwowanych dla wojsk lotniczych (w tym Air Force European Deterrence Initiative), Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) i wojsk lądowych (US Army). Warto wspomnieć, że USAF kupują pojazdy dla jednostek chroniących bazy lotnicze z rozmieszczonymi międzykontynentalnymi rakietowymi pociskami balistycznymi LGM-30G Minuteman III oraz inne kluczowe instalacje.

Powyższe oznacza, że Departament Obrony przedłuży linię produkcyjną wariantu JLTV A1, która miała wygasnąć we wrześniu 2024, podczas gdy spółka AM General, w ramach dwóch tegorocznych umów, będzie równolegle dostarczać zmodyfikowany wariant JLTV A2.

Przypomnijmy, że pierwsza umowa została podzielona na dwie części o wartości 230,87 mln USD (1,032 mld zł) na uruchomienie linii produkcyjnej oraz o wartości 8,66 mld USD (38,70 mld zł) na produkcję maksymalnie 20 682 pojazdów JLTV wraz z maksymalnie 9883 przyczepami z 9 lutego br., natomiast druga o wartości 4 653 330 000 USD (19,66 mld zł) dotyczy dostawy na niesprecyzowanej liczby pojazdów i przyczep (szacuje się że na ok. 10 tys. JLTV) i została zawarta 24 maja br. Ponadto, podwykonawcą tej drugiej umowy została spółka Navistar Defense, która dostarczy przyczepy (Navistar Defense wyprodukuje przyczepy do JLTV, Druga umowa na JLTV z AM General, Produkcja JLTV także w AM General).

Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG

Możliwezatem, że przedłużenie linii produkcyjnej w Oshkosh wynika z rosnących zamówień ze strony sojuszników, jak i potrzeb własnych sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych (ok. 65 tys. egzemplarzy). Jak dotąd na zakup pojazdów JLTV, których produkcja niedawno przekroczyła 20 tysięcy egzemplarzy, oprócz amerykańskich sił zbrojnych jako głównego użytkownika, zdecydowały się: Czarnogóra, LitwaSłowenia – dostawy rozpoczęły się, a także Belgia, Brazylia, Rumunia, Macedonia Północna oraz Słowacja. Potencjalnymi przyszłymi użytkownikami mogą zostać Wielka Brytania, Grecja, Portugalia i Polska. 6 grudnia ub. r. agencja DSCA informowała o zgodzie Departamentu Stanu USA na sprzedaż 116 czołgów M1A1FEP Abrams dla Polski. W pakiecie znalazło się też m.in. 26 pojazdów opancerzonych M1279A1 JLTV w wariancie transportowym.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Stryker M-SHORAD otrzymał nazwę Sgt Stout

W 249. rocznicę powstania amerykańskich wojsk lądowych (US Army) ogłoszono, że artyleryjsko-rakietowe zestawy systemu przeciwlotniczego krótkiego zasięgu M-SHORAD na podwoziu Stryker otrzymały nazwę…

Rosja: K-564 Archangielsk rozpoczął próby morskie

Rosyjską stocznię OAO PO Siewmasz w Siewierodwinsku po raz pierwszy opuścił wielozadaniowy okręt podwodny K-564 Archangielsk zmodernizowanego projektu 885M Jasień-M o napędzie jądrowym. Jednostka…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

AKTUALIZACJA PILNE WOJNA W UKRAINIE

Polska przekaże Ukrainie samoloty MiG-29

2023-03-14
X