Na zaplanowanej na 17-21 lutego br. Międzynarodowej Wystawie i Konferencji Obronnej IDEX 2025, emiracka grupa EDGE zaprezentowała bojowy, bezzałogowy statek powietrzny (bbsl) o napędzie odrzutowym Jeniah, który został opracowany przez należącą do niej spółkę ADASI.
Samolot znalazł się na wystawie wraz z innymi bezzałogowcami powietrznymi, opracowanymi samodzielnie lub we współpracy, jak Sinyar LAR3P, powstały w kooperacji z polską spółką Flaris, czy własne: HT-750, QX6-50 i Garmoosha – w tym przypadku wiropłatami.
O ile prototypowy Jeniah zadebiutował na IDEX 2025, to został oblatany już niemal rok temu, bo 15 marca 2024 na poligonie testowym X Range w Abu Zabi, należącym do grupy EDGE.
JENIAH's unmanned flight test at EDGE's multi-domain testing and evaluation facility, X RANGE in Abu Dhabi, showcases its autonomous capabilities.
With speed reaching 1,050 km/hr, JENIAH navigates successfully. 🚀
Know more at https://t.co/RAu8J6oYp8
#EDGE #LeadingEDGE… pic.twitter.com/MqB2hbSI0k— EDGE (@_edgegroup) March 15, 2024
Zgodnie z informacjami producenta, samolot jest napędzany pojedynczym silnikiem odrzutowym nieznanego typu, a jego system sterowania wykorzystuje algorytmy uczenia maszynowego (sztucznej inteligencji) do wykonywania półautonomicznych/autonomicznych lotów, choć i tu szczegóły pozostają niejawne. Wiadomo jedynie, że algorytmy mają pomagać w nawigacji oraz identyfikacji celów. Ma też wykonywać zadania z zakresu zwiadu i rozpoznania oraz walki radioelektronicznej (WRE), ale za pomocą jakich czujników i systemów aktywnych/pasywnych – także nie wiadomo.
Samolot ma 11 m długości i 7 m rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa startowa przekracza 4000 kg, podczas gdy jego udźwig to 480 kg. Jak podano, prędkość przelotowa to Ma0,7, ale maksymalna ma przekraczać 1000 km/h. Pułap praktyczny to 7620 m (25 000 stóp). Płatowiec charakteryzuje się zredukowanym przekrojem radarowym (RCS). Będzie mógł wykonywać zadania w roju, więc można założyć, że jest to odpowiedź Zjednoczonych Emiratów Arabskich na koncepcję tzw. Lojalnych Skrzydłowych (Loyal Wingman), czyli współpracy z samolotami załogowymi (Manned/Unmanned Teaming, MUM-T)
Uzbrojenie ma być przenoszone w komorze wewnątrz kadłuba, a na wystawie IDEX zaprezentowano obok samolotu bombę precyzyjną Thunder-P32 o masie 240 kg (z czego 209 to głowica bojowa) o zasięgu 18-20 km oraz celności od 3 do 10 m, w zależności od naprowadzania: satelitarnie GNSS + półaktywnie laserowo (SAL) lub tylko GNSS. Jest to lokalny wariant bomby ogólnego przeznaczenia Mark 82.
Gdyby Ministerstwo Obrony Zjednoczonych Emiratów Arabskich zdecydowało się na pozyskania Jeniah, teoretycznie mógłby współpracować z nowo zamówionymi we Francji samolotami wielozadaniowymi Dassault Rafale F4 (niedawno zaprezentowano pierwszy z 80 zamówionych), ale te wymagałyby modyfikacji do standardu równoważnego z F5, który we Francji ma współdziałać z bezzałogowcami w przyszłości, w ramach koncepcji Loyal Wingman.
#EDGE #AlwaysAhead pic.twitter.com/WnWCii8FZU
— EDGE (@_edgegroup) February 19, 2025