W poniedziałek, 27 stycznia 2025, rosyjska agencja prasowa TASS przytoczyła słowa irańskiego generała, Alego Shadmaniego, zastępcy dowódcy szefostwa Chatam-al Anbija, odpowiedzialnego w Korpusie Strażników Rewolucji Islamskiej (IRCG) za wsparcie inżynieryjno-budowlane, który potwierdził oficjalnie dostawy z Rosji samolotów wielozadaniowych Su-35SE (w kodzie NATO: Flanker-E/M).
Rosyjska agencja prasowa przytoczyła słowa irańskiego generała, który udzielił wywiadu w irańskiej telewizji SNN.
Zakupiliśmy myśliwce Su-35… Za każdym razem, gdy zajdzie taka potrzeba, zakupimy sprzęt wojskowy w celu wzmocnienia naszych sił powietrznych, armii i marynarki wojennej – powiedział gen. Ali Shadmani.
Irańskie siły zbrojne pomyślnie przetestowały również nowe systemy obrony powietrznej rozmieszczone w miejsce zestawów uszkodzonych podczas ataku Izraela 26 października 2024 – dodał gen. Shadmani (Izraelski odwetowy atak lotniczy na irańskie cele wojskowe).
Niemiecki portal branżowy Flugrevue informował 29 listopada 2024, że wojska lotnicze Islamskiej Republiki Iranu (IRIAF) otrzymały pierwsze dwa Su-35SE z Rosji w ramach programu wymiany floty przestarzałych amerykańskich Grumman F-14A Tomcat. Choć jest tu pewna nieścisłość, bo według dostępnych nagrań w Internecie, pierwsze trzy Su-35SE dostarczono do Iranu już 18 kwietnia 2024.
Niemniej, jak podał niemiecki portal, Teheran początkowo zamówił 25 egzemplarzy Su-35SE, aby zastąpić samoloty zakupione przez Iran w latach 1970. i stacjonujące w bazie lotniczej Isfahan. Następnie liczba zakupionych w Rosji samolotów została zwiększona do 50. Prawie połowa z nich, a dokładnie 24, to niedoszłe egzemplarze przeznaczone dla Egiptu, którego władze zrezygnowały z zakupu.
Pierwsze doniesienia o potencjalnym zakupie jednomiejscowych Su-35SE miały już pojawić się w marcu 2023 (rozważano też dodatkowo 12 dwumiejscowych Su-30SME2), ale później wybuchło wokół tej sprawy zamieszanie i do końca nie było jasne, czy władze w Teheranie ostatecznie sfinalizowały umowę.
Obecnie, IRIAF dysponują 63 myśliwskimi F-4D/E/RF-4E Phanton II, 35 F-5E Tiger II, 17 Chengdu F-7, 41 F-14A Tomcat, 19 MiG-29, 12 Mirage F1EQ i 24 bombowymi Su-24M. Zamówiono w Rosji także 24 samoloty szkolno-bojowe Jak-130 (w kodzie NATO: Mitten), z których pierwsze dwa dostarczono pod koniec sierpnia 2024.
W stosunku do swojego pierwowzoru czyli Su-27P/S, wielozadaniowy Su-35S/SE charakteryzuje się powiększonymi skrzydłami, usterzeniem i wlotami powietrza, a także zmniejszonym przekrojem odbicia radarowego (RCS). Napęd stanowią dwa silniki turbowentylatorowe dwuprzepływowe Saturn Liulka AŁ-37F (117S) z niezależnymi dyszami o wektorowanym ciągu i wydłużonym resursie. Radar N035 Irbis-E wyposażony w antenę z pasywnym skanowaniem fazowym (PESA), zdolny jest do śledzenia 30 celów powietrznych i zwalczania 8 jednocześnie lub śledzenia do 4 celów naziemnych bez przerywania skanowania przestrzeni powietrznej.
Jeśli chodzi o eksport Su-35S, to trafiły one do Chin (24 egzemplarze), a z zakupu 11 Su-35S zrezygnowała Indonezja. Były też bezskutecznie oferowane Turcji, Zjednoczonym Emiratom Arabskim, Indiom czy Algierii, a wstępne zainteresowanie zakupem wyrażały Wietnam, Kazachstan, Korea Północna, Pakistan czy Sudan. Samoloty są produkowane w Zjednoczeniu Przemysłu Lotniczego im. J. Gagarina (KnAAPO) w Komsomolsku nad Amurem.
Trwa też produkcja samolotów na rzecz rosyjskich Sił Powietrzno-Kosmicznych (WKS). Ostatnia dostawa miała miejsce 11 listopada 2024. Według stanu na grudzień 2022, Rosja dysponowała 110 egzemplarzami, a wielkość najnowszych dostaw nie została ujawniona z uwagi na nową politykę informacyjną, jednakże po finalizacji umowy z sierpnia 2020 samolotów powinno być maksymalnie 128. Trzeba jednak wziąć pod uwagę fakt, że podczas działań wojennych przeciwko Ukrainie straciła 12 samolotów.