W niedzielę, 21 lipca 2024, wieczorem podczas prac naprawczych przy nabrzeżu w stoczni wojennej w Bombaju doszło do pożaru na pokładzie indyjskiej fregaty rakietowej INS Brahmaputra (F31). Po jego ugaszeniu jednostka przewróciła się na lewą burtę i częściowo zatonęła w basenie portowym. Zgłoszono zaginięcie jednego członka załogi w stopniu młodszego marynarza, w przypadku którego trwają poszukiwania. Dowództwo marynarki wojennej Indii (Bhāratīya Nau Senā) prowadzi dochodzenie w sprawie wypadku.
Rzecznik prasowy Bhāratīya Nau Senā poinformował, że pożar został opanowany przez załogę okrętu przy pomocy strażaków ze stoczni marynarki wojennej w Bombaju i innych okrętów w porcie do [poniedziałkowego] ranka. Dalsze działania obejmowały kontrole sanityzacyjne w celu oceny źródła pożaru.
https://twitter.com/DefenceMinIndia/status/1815419763264565328
Okręt został zaprojektowany i zbudowany przez spółkę stoczniową Garden Reach Shipbuilders and Engineers (GRSE) z Kalkuty. Został zwodowany 29 stycznia 1994 i wprowadzony do służby 14 kwietnia 2000 jako pierwszy z trzech okrętów projektu 16A Brahmaputra.
https://twitter.com/AshTheWiz/status/1815460146145095931
Warto dodać, że na bliźniaczym INS Betwa (F39) doszło do podobnego w skutkach wypadku 5 grudnia 2016, gdy podczas remontu okręt zsunął się z kilbloków i również przewrócił się na bok – nomen omen – w tej samej stoczni. Zginęło 2 marynarzy, a 15 kolejnych zostało rannych. Uszkodzony został maszt. 22 lutego 2017 udało się okręt podnieść, dzięki pomocy amerykańskiej spółki Resolve Marine Engineering, która za równowartość 3 mln USD wykonała to metodą wypompowywania wody z zalanych przedziałów. Trzech oficerów marynarki wojennej skazano za zaniedbania. Okręt ostatecznie powrócił do służby.
Nie tak dawno, bo 7 lipca br. w irańskim porcie wojennym Bandar Abbas w ostanie Hormozgan doszło do wypadku podczas prac remontowych na lekkiej fregacie rakietowej Sahand (74), typu Mudże, która także zatonęła w wyniku pożaru na pokładzie podczas prac remontowych.
https://twitter.com/dahiyayogesh81/status/1815572228882436379
Indyjskie fregaty rakietowe projektu 16A Brahmaputra mają po 126,4 m długości, 14,5 m szerokości i 4,5 m zanurzenia. Wypierają standardowo 3600 t, a maksymalnie 3850 t. Napęd stanowią dwie parowe BHEL Bhopal o mocy 22 370 kW (30 000 KM), przenoszonej na dwie śruby, co zapewnia prędkość maksymalną ponad 30 w. i zasięg do 4500 mil morskich przy prędkości ekonomicznej 12 w. Załogę stanowi 300 oficerów i marynarzy.
Wyposażenie elektroniczne to radar powierzchniowy i przeciwlotniczy BEL RAWS-03, rada poszukiwawczy BEL/Signaal RAWL-02 (PLN 517), radar nawigacyjny Decca Bridgemaster/BEL Rashmi PIN 524, radar systemu kierowania ogniem BEL Aparna Fire Control (do pocisków przeciwokrętowych Ch-35), radar systemu kierowania ogniem Elta EL/M-2221 (do systemu przeciwlotniczego Barak), sonar kadłubowy BEL HUMSA i radar holowany Thales Sintra oraz głowice optoelektroniczne BEL Shikari.
Okręty są wyposażone w system walki radioelektronicznej BEL Ajanta Mk.2C, system wsparcia elektronicznego ELLORA, radarowy system ostrzegania przed opromieniowaniem BEL RWR, dwie wyrzutnie flar/wabików Super Barricade i holowany system przeciwtorpedowy Graesby G738 lub BEL TOTED.
Uzbrojenie stanowi 16 wyrzutni KT-184 dla wspomnianych pocisków przeciwokrętowych Ch-35 Uran (4 bloki po 4 wyrzutnie) i 24 wyrzutnie pocisków przeciwlotniczych Barak (3 bloki po 8 wyrzutni), 76-mm armata morska OTO Melara, 4 sześciolufowe 30-mm przeciwlotnicze armaty napędowe AK-630 oraz 2 potrójne wyrzutnie ILAS 3 dla 324-mm lekkich torped zwalczania okrętów podwodnych Whitehead A244S. Komponent lotniczy stanowią dwa średnie śmigłowce ZOP Westland Mk.42B Sea King BNS lub lekkie HAL Chetak (Aérospatiale Alouette III).
16 października 2023 Ministerstwo Obrony Indii podpisało kontrakt na modernizację trzeciego okrętu, INS Beas (F37) z Cochin Shipyard Limited. Na początku kwietnia br. rozpoczęto prace stoczniowe. Modernizacja obejmuje wymianę napędu nad konwersję napędu na układ z silnikami wysokoprężnymi (CODAD), prawdopodobnie Caterpillar o mocy 6 MW. Prace obejmą także inne wyposażenie i systemy pokładowe i potrwają 2 lata. Pozwoli to na wydłużenie eksploatacji o kolejne 20 lat.
Co ciekawe, w czasie zawierania umowy, resort obrony argumentował wymianę napędu istnieniem problemów, takich jak wycieki pary i wysokie temperatury w maszynowniach tych okrętów, które przyczyniają się do złych warunków pracy załogi.
Brahmaputra i Betwa miałyby z kolei otrzymać rodzime silniki wysokoprężne, produkcji Kirloskar Oil Engines Ltd i Garden Reach Shipbuilders and Engineers Ltd (GRSE).