W poniedziałek, 9 września 2024, Ministerstwo Obrony Indii poinformowało o złożeniu zamówienia o wartości 28 000 crore INR, czyli 28 mld INR (1,294 mld zł) na dostawy 240 licencyjnych rosyjskich silników turbowentylatorowych dwuprzepływowych NPO Saturn/Saliut AŁ-31FP w rodzimej spółce Hindustan Aeronautics Limited (HAL), przeznaczonych do napędzania ciężkich samolotów wielozadaniowych Su-30MKI (w kodzie NATO: Flanker-H).
AŁ-31FP to opracowany w 2000 roku ulepszony wariant rosyjskiego AŁ-31F o ciągu 122,6 kN. Napędza też samoloty Su-30MKM, Su-30MKA i Su-30SM / Zdjęcie: NPO Saturn
Kontrakt został podpisany przez wysokich rangą urzędników Ministerstwa Obrony Indii i spółki HAL w obecności sekretarza stanu Giridhara Aramanego, sekretarza ds. produkcji Sanjeeva Kumara i szefa sztabu wojsk lotniczych Air Chief Marshal VR Chaudhariego w New Delhi (Indie: Pierwszy Tejas LCA Mk 1A oblatany).
Silniki zostaną wyprodukowane przez oddział HAL w miejscowości Koraput we wschodnim stanie Orisa i oczekuje się, że spełnią potrzeby indyjskich wojsk lotniczych (Bhartiya Vāyu Senā) w zakresie utrzymania zdolności operacyjnej floty samolotów Su-30MKI. HAL będzie dostarczać 30 silników rocznie zgodnie z harmonogramem dostaw. Dostawa wszystkich 240 silników zostanie ukończona w ciągu najbliższych 8 lat (Indie kupią 26 samolotów pokładowych Dassault Rafale M).
Podczas produkcji HAL planuje skorzystać ze wsparcia krajowego ekosystemu produkcji sektora obronnego, obejmującego małe przedsiębiorstwa oraz sektor publiczny i prywatny. Do końca programu dostaw HAL zwiększy poziom indyzacji do 63%, aby osiągnąć wymóg średniej produkcji krajowej ponad 54%. Pomogłoby to również zwiększyć rodzime zdolności związane z naprawami i remontami silników (Indie: MiG-21 Bison w końcu zostaną wycofane).
Obecnie w linii znajduje się 13 eskadr ciężkich samolotów wielozadaniowych Su-30MKI – 259 egzemplarzy z 272 zamówionych, ale w 2025 ta liczba wzrośnie do 14. Samoloty wprowadzone wcześniej do służby przejdą także modernizację, a w planach jest zamówienie kolejnych 12 egzemplarzy (które uzupełnią luki po egzemplarzach rozbitych). Decyzja o zakupu następnych Su-30MKI zostanie podjęta po 2025 (Używane Mirage 2000 dla Indii).
Urzędnicy stwierdzili, że 240 silników AŁ-31FP jest przeznaczonych do wsparcia dalszej eksploatacji samolotów Su-30MKI, ponieważ każdy silnik ma określony resurs techniczny i musi zostać wymieniony. To zamówienie nie jest związane z modernizacją samolotów, która właśnie została rozpoczęta – wyjaśnili urzędnicy (Dodatkowe 15 Airbusów C295 dla Indii).
Długo oczekiwana modernizacja floty Su-30MKI ma objąć 84 samoloty w ciągu 15 lat. Dzięki pracom przy 51 systemach pokładowych, indyzacja samolotu wzrośnie do 78%, który ma pozostać w służbie przynajmniej do 2055 (Indie: Embraer i Mahindra z C-390 Millenium dla programu MTA).
Co istotne, oryginalny producent sprzętu, Rosja, będzie zaangażowana w modernizację systemu sterowania fly-by-wire, integrację systemów i inne, podczas gdy większość modernizacji, w tym radar i awionika, będzie krajowa. W ramach prac zostanie zintegrowany z Su-30MKI rodzimy radar Uttam z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Advanced Electronically Scanned Array), opracowywany pod nadzorem rządowej Agencji Badań i Rozwoju Technologii Wojskowych DRDO (Defence Research and Development Organisation).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.