Przejdź do serwisu tematycznego

Indie testują pocisk przeciwokrętowy NASM-SR

Marynarka Wojenna Indii przeprowadziła drugi test rodzimego śmigłowcowego pocisku przeciwokrętowego NASM-SR ze śmigłowca zwalczania okrętów nawodnych i podwodnych Westland Mk.42B Sea King BNS.

We wtorek, 21 listopada, rzecznik prasowy Marynarki Wojennej Indii (Bhāratīya Nau Senā) poinformował w mediach społecznościowych o przeprowadzeniu drugiego już testu rodzimego śmigłowcowego pocisku przeciwokrętowego NASM-SR (Naval Anti-Ship Missile-Short Range) ze śmigłowca zwalczania okrętów nawodnych i podwodnych Westland Mk.42B Sea King BNS. Pocisk ujawniono w lutym 2020, ale prace nad nim trwały od co najmniej 2017, tak wynika z informacji 19 grudnia 2018 (Przeciwokrętowy NASM-SR z Indii).

Zdjęcie: Bhāratīya Nau Senā

Próbę przeprowadziła rządowa Agencja Badań i Rozwoju Technologii Wojskowych DRDO (Defence Research and Development Organisation), odpowiedzialna za rozwój pocisku. Pierwszy test zrealizowano w podobnych warunkach 18 maja 2022.

NASM-SR to śmigłowcowa wersja pocisku przeciwokrętowego NASM, który otrzymał głowicę poszukiwawczą wraz z układem chłodzenia, głowicę bojową z zapalnikiem, przedział z elektroniką (nadajnik zliczeniowy, wysokościomierz, data link, komputer itd.), zbiornik paliwa (a na powierzchni kadłuba skrzydła), sekcję ogonową z silnikiem marszowym, usterzeniem i pozostałą elektroniką oraz przyspieszacz rakietowy wraz z dyszami i usterzeniem.

NASM-SR ma 3,6 m długości, średnicę 300 mm, masę całkowitą 375 + 5 kg (masa głowicy bojowej to 100 kg) oraz zasięg rażenia od 5 do 55 km. Pocisk jest napędzany silnikiem na paliwo stałe o ciągu 125 kG, którego maksymalny czas pracy wynosi 125 sekund. Z kolei start następuje z użyciem rakietowego przyspieszacza, którego czas pracy ma trwać 3,25 sekundy. Łączny czas lotu wynosi od 130 do 200 sekund (35-55 km), co oznacza, że w końcowej fazie pocisk szybuje, a trajektoria jest korygowana sterowaniem ciągu za pomocą usterzenia ogonowego. NASM-SR może być odpalany z pułapu od 91 do 3000 m. Średnia prędkość przelotowa wynosi Ma0,8. W środkowej fazie lotu pocisk jest sterowany za pomocą nawigacji zliczeniowej i wysokościomierza, natomiast w końcowej za pomocą głowicy poszukiwawczej, pracującej w podczerwieni. W tym czasie pułap dolotu jest redukowany z 15 do 5 m. Pocisk ma zwalczać małe okręty i łodzie patrolowe.

Nosicielami NASM-SR są śmigłowce zwalczania okrętów nawodnych i podwodnych Westland Mk.42B Sea King BNS, które zostały zamówione w 1982. Śmigłowce te wykorzystują obecnie pociski BAe Sea Eagle, którym kończy się resurs techniczny. Jednak same śmigłowce również zostaną wkrótce zastąpione przez 24 MH-60R Seahawk, dla których zakupiono także cięższe pociski przeciwokrętowe Kongsberg NSM (Naval Strike Missile), które otrzymały lokalne oznaczenie NSM-HL i będą przenoszone na belce uzbrojenia BRU-14/A o udźwigu 907 kg. Dlatego niewykluczone, że nowe pociski mogą zostać opcjonalnie zintegrowane z wiropłatami amerykańskiej produkcji (NSM dla indyjskich MH-60R).

Mogą też trafić na uzbrojenie nowego pokładowego śmigłowca DBMRH (Deck Based Multirole Helicopter), który ma być oferowany w postępowaniu na dostawy 123 średnich wiropłatów wielozadaniowych o masie 13 ton z naciskiem na zwalczanie okrętów podwodnych w ramach programu NMRH (Naval Multi-Role Helicopter), jak i już będących w służbie śmigłowców HAL Dhruv.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X