30 czerwca estońska spółka Milrem Robotics poinformowała, że konsorcjum iMUGS (integrated Modular Unmanned Ground System), na czele którego stoi ona od roku, z powodzeniem zademonstrowało w ramach pierwszej fazy inicjatywy udaną współpracę bezzałogowych pojazdów naziemnych z jednostkami i pojazdami załogowymi (Milrem Robotics w europejskim programie łazików międzyplanetarnych).
Europejskie konsorcjum iMUGS, na czele którego stoi estońska spółka Milrem Robotics, z powodzeniem zademonstrowało udaną współpracę bezzałogowych pojazdów naziemnych z pojazdami załogowymi / Zdjęcie: Milrem Robotics
Demonstracja obejmowała dwa scenariusze działania jednostki estońskich wojsk lądowych (Maavägi), w których centralnym elementem była bezzałogowa samobieżna platforma THeMIS (Tracked Hybrid Modular Infantry System). W pierwszym pojazd został wyposażony w bezzałogowy statek latający (bsl) Acecore, który był używany przez żołnierzy poza linią wzroku (BLOS, Beyond Line Of Sight) i wskazał cele dla artylerii, która je następnie ostrzelała (Krauss-Maffei Wegmann kupuje udziały Milrem Robotics).
Scenariusz nr 1 / Wideo: Milrem Robotics
W drugim scenariuszu, wykorzystano kołowy transporter opancerzony GTK Boxer, dostarczony przez spółkę Krauss-Maffei Wegmann (KMW), który holował THeMIS (w pierwszym scenariuszu do holowania służył lekki pojazd Mercedes-Benz MB 250GD) w rejon, w którym lekki pojazd został unieruchomiony, a jego jeden z załogantów ranny. THeMIS ewakuował rannego z miejsca zdarzenia, transportując go do oddalonego GTK Boxer, a sam powrócił aby tym razem przeholować unieruchomiony samochód typu MB 250GD. Wsparcie w zakresie rozpoznania zapewniały bezzałogowce od Atlas Dynamics i Acecore Technologies (THeMIS do zwalczania bezzałogowców).
Scenariusz nr 2 / Wideo: Milrem Robotics
Kuldar Väärsi, dyrektor generalny Milrem Robotics powiedział:
Głównym celem projektu iMUGS jest zintegrowanie systemów robotycznych z istniejącą technologią załogową w siłach zbrojnych państw europejskim, dodając nowe możliwości, które przewyższą zdolności naszych przeciwników.
Thomas Reining, kierownik projektu iMUGS w Krauss-Maffei Wegmann, dodał:
Demonstracja potwierdziła, że mamy pod kontrolą interakcję między systemami załogowymi i bezzałogowymi, a także interakcję sprzętu i oprogramowania.
Na czele projektu, który początkowo nosił nazwę MUGS (Modular Unmanned Ground Systems) stoi Estonia, razem z Belgią, Finlandią, Francją, Hiszpanią, Niemcami i Łotwą. Zadeklarowały one wyasygnowanie łącznie 2 mln EUR, podczas gdy Komisja Europejska, w ramach Europejskiego Programu Rozwoju Przemysłu Obronnego EDIDP (European Defence Industrial Development Programme) przyznała kolejne 30,6 mln EUR. Jest to jedna z inicjatyw Stałej Współpracy Strukturalnej PESCO (PErmanent Structured COoperation), realizowanej pod nadzorem Europejskiego Funduszu Obronnego (European Defence Fund, EDF) (Milrem Robotics na czele programu iMUGS).
Milrem Robotics stoi na czele konsorcjum, złożonego z 14 dużych spółek przemysłu obronnego, komunikacji i cyberbezpieczeństwa oraz instytucji: GT Cyber Technologies (Estonia), Safran Electronics & Defense (Francja), Nexter Systems (Francja), Krauss-Maffei Wegmann (Niemcy), Diehl Defense (Niemcy), Bittium Wireless (Finlandia), Insta DefSec (Finlandia), (Un)Manned (Belgia), dotOcean (Belgia), Latvijas Mobilais Telefons (Łotwa), GMV Aerospace and Defence (Hiszpania), Akademia Wojskowa Kaitseväe Akadeemia (Estonia) i Royal Military Academy of Belgium (Belgia).
Martin Jõesaar, oficer projektu iMUGS w Centrum Inwestycji Obronnych Estonii (Riigi Kaitseinvesteeringute Keskus, znane też pod angielskim akronimem EDCI), powiedział:
Wszystkie uczestniczące państwa wykazały duże zainteresowanie przyczynianiem się do rozwoju europejskiego systemu klasy UGS. Państwa te rozumieją, że muszą rozwijać się wraz z branżą, aby szybko zintegrować tego rodzaju nowe technologie i poprowadzić branżę w kierunku najlepszych rozwiązań.
Inicjatywa ma na celu opracowanie modułowej i skalowalnej architektury dla hybrydowych systemów, składających się z platform załogowych i bezzałogowych. Ma to ujednolicić europejski ekosystem platform powietrznych i naziemnych, systemów dowodzenia, kontroli i łączności, czujników, przenoszonych ładunków oraz algorytmów sterowania. W trakcie projektu zostanie zebrana wiedza i know-how oraz opracowane zostaną koncepcje połączonego wykorzystania konstrukcji załogowych i bezzałogowych, z uwzględnieniem aspektów etycznych dotyczących robotyki, sztucznej inteligencji i systemów autonomicznych. Zostaną do tego wykorzystane wirtualne symulacje środowiska operacyjnego.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.