1 października ministerstwo obrony Szwecji poinformowało, że dowództwo sił zbrojnych (Försvarsmakten) złożyło wniosek o znalezienie środków finansowych na zakup samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia Saab GlobalEye klasy AEW&C (Airborne Early Warning and Control). Jak dotąd jedynym użytkownikiem tych samolotów nowej generacji zostały Zjednoczone Emiraty Arabskie (5 egzemplarzy) i są one oferowane Finlandii jako uzupełnienie dla 64 samolotów wielozadaniowych JAS 39 Gripen E w programie HX (Ostateczna oferta Saaba w fińskim programie HX, Kolejne dwa GlobalEye dla ZEA).
Wcześniej w tym roku, zapowiedź zakupu nowych samolotów tej klasy padła z ust ministra obrony Petera Hultqvista. Zgodnie z deklaracją resortu obrony, zakup jeszcze nie sprecyzowanej liczby samolotów GlobalEye może zostać zrealizowany po znalezieniu na ten cel i zabezpieczeniu odpowiednich środków budżetowych (Grob G 120TP dla Szwecji).
Zastąpią one w wojskach lotniczych (Svenska flygvapnet) dwa turbośmigłowe samoloty S 100D Argus w wersji ASC 890 – jest to wojskowe oznaczenie samolotu Saab 340B AEW-300 klasy AEW&C. Są one wyposażone w dookólny, pracujący w paśmie S, impulsowy radar dopplerowski Erieye z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array).
Z pierwotnie czterech S 100D Argus w wersji FSR-890, zabudowanych na bazie cywilnego płatowca Saab 340 i wprowadzonych do służby w 1997, dwa zostały zmodernizowane w 2006 przez producenta do wersji ASC 890 i powróciły do służby operacyjnej w 2009 (w 2007 dwa niezmodernizowane egzemplarze zostały odkupione przez Tajlandię). Z uwagi na intensywną eksploatację wymagają one obecnie zastąpienia przez samoloty nowego typu. Analogiczny system radarowy został zintegrowany z odrzutowymi EMB-145H i pięć egzemplarzy jako R-99A/E-99A trafiło do Brazylii, gdzie przechodzą modernizację do standardu E-99M (Brazylia: Pierwszy zmodernizowany E-99M).
GlobalEye, opracowany pierwotnie na zamówienie wojsk lotniczych ZEA (na mocy trzech umów z 2015, 2017 i 2021), został zabudowany na płatowcu odrzutowego cywilnego samolotu biznesowego Bombardier Global 6000. Samolot jest zdolny do wykonywania 11-godzinnych lotów non-stop. Przenosi zestaw czujników, w tym nowy radar Erieye ER (Extended Range), pracujący w paśmie X o zwiększonym zasięgu. Radar jest zdolny wykrywać i śledzić naziemne cele ruchome (również o zmniejszonej sygnaturze radarowej), statki powietrzne, rakietowe pociski manewrujące oraz peryskopy okrętów podwodnych w odległości do 450 km. Erieye ER może działać pomimo aktywnego zakłócania.
Pozostałe wyposażenie (w przypadku wersji dla ZEA) to radar Leonardo/Selex ES Seaspray 7500E do obserwacji powierzchni morza i lądu, wyposażony do tego celu w stację GMTI (Ground Moving Target Indication), głowica optoelektroniczna FLIR Systems Star Safire 380HD, system identyfikacji swój-obcy, transponder ADS-B, system samoobrony, system automatycznej identyfikacji AIS, łącza danych (w tym satelitarne), urządzenia wsparcia elektronicznego ESM oraz system wykrywania i identyfikacji źródeł promieniowania radiowego ELINT.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.