W środę, 4 października, francuska spółka stoczniowa Naval Group poinformowała o zwodowaniu kadłuba pierwszej przyszłej fregaty rakietowej HS Kimon (F-601) typu Belharra (wariant FDI HN), budowanej w stoczni DCNS Lorient od 21 października 2022 dla marynarki wojennej Grecji (Polemikó Naftikó).
Wcześniej, 28 września miało miejsce techniczne wodowanie kadłuba. Ale dopiero w środę odbyła się oficjalna uroczystość z udziałem ministra obrony Grecji Nikolaosa Dendiasa, który przybył do Francji na zaproszenie ministra sił zbrojnych Sébastiena Lecornu. W ceremonii uczestniczyli także dyrektor naczelny Generalnej Dyrekcji ds. Uzbrojenia DGA (Direction générale de l’Armement) i jego grecki odpowiednik, a także szefowie sztabu marynarki wojennej Francji (Marine Nationale) i Grecji.
Grecja zaszczyciła Naval Group, wybierając okręty FDI do odnowienia swojej floty bojowej dla greckiej marynarki wojennej. To wodowanie jest kolejnym ważnym krokiem w naszej ścisłej współpracy z Grecją, ponieważ wyznacza symboliczne narodziny fregaty HS Kimon podczas jej pierwszego kontaktu z morzem. Jest to również konkretna ilustracja zaangażowania Naval Group we wspieranie solidnej współpracy przemysłowej z greckim przemysłem, która z dnia na dzień staje się coraz silniejsza. Naval Group jest dumna, że wraz ze wszystkimi swoimi francuskimi i greckimi partnerami kontynuuje tę wspaniałą przygodę związaną z FDI, powiedział Pierre Eric Pommellet, dyrektor generalny Naval Group.
Zwodowanie fregaty FDI Kimon jest ważnym przemysłowym i symbolicznym kamieniem milowym w programie FDI HN dla greckiej marynarki wojennej. Umowa na zakup trzech fregat plus jednej opcjonalnej została podpisana z 24 marca 2022 (umowa międzyrządowa 11 grudnia 2021 o wartości ok. 5 mld EUR). Wszystkie trzy fregaty są w produkcji. Pierwszy wstępnie wyposażony blok drugiej jednostki HS Nearchos (F-602) został właśnie przeniesiony do suchego doku w celu położenia stępki, a pierwsze cięcie blach trzeciej fregaty HS Formion (F-603) odbyło się 12 lipca 2023. Kolejne etapy dla HS Kimon to pierwszy rejs w morze zaplanowano na 2024, a dostawę do odbiorcy w 2025 (Grecja zamówiła fregaty we Francji).
Wydarzenie to podkreśla również sukces silnej i długoterminowej współpracy przemysłowej między Francją a Grecją, ponieważ wiele greckich przedsiębiorstw przemysłowych jest w pełni zintegrowanych z łańcuchem dostaw Naval Group i było obecnych w Lorient na ceremonii.
Z kolei 7 listopada 2022 zwodowano pierwszą z pięciu fregat francuskich, czyli FS Amiral Ronarc’h (D660), budowanych w ramach programu Frégates de Défense et d’Intervention (FDI), wcześniej znanego jako Frégates de Taille Intermédiaire (FTI) (Francja: pierwsza “cyfrowa” fregata FDI zwodowana).
Opis
Fregaty rakietowe typu FDI HN mają długość 122 m, szerokość 17,7 m i wyporność 4250 t. Według producenta, fregata osiągnie prędkość maksymalną w granicach 27-29 węzłów, a przy 15 węzłach prędkości marszowej zasięg jednostki wyniesie ponad 9200 km. Załoga okrętu ma liczyć 110 oficerów i marynarzy, a także 15 członków personelu lotniczego. Na rufie będzie bowiem miejsce dla jednego średniego śmigłowca i bezzałogowego statku latającego (bsl) wraz z hangarem. Wyposażeniem dodatkowym będą dwie 9,5-metrowe łodzie hybrydowe klasy RHIB.
Okręty miały zostać wyposażone w 16 pionowych wyrzutni SYLVER A50 dla pocisków przeciwlotniczych i przeciwrakietowych MBDA Aster 30 Block 1 czy 20-mm moduł uzbrojenia Narwhal. Oferowano też możliwość integracji 8 wyrzutni SYLVER A70 dla eksportowej wersji pocisków manewrujących MdCN (Missile de Croisière Naval), ale nie wspomina się o tym w we wrześniowej informacji. Pozostałe uzbrojenie jakie zaoferowano to: dwie poczwórne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych Exocet MM40 Block III/C, 76-mm armata automatyczna OTO Melara Super Rapid, podwójne wyrzutnie lekkich torped EuroTorp MU90, wielkokalibrowe karabiny maszynowe i wyrzutnie celów pozorowanych SYLENA DLS.
Wyposażenie elektroniczne bazowego FDI to radar powierzchniowy pracujący w paśmie X, wielofunkcyjny radar AESA typu Thales SEA FIRE pracujący w paśmie S, elektrooptyczny system kierowania ogniem Thales STIR 1.2 EO Mk2, sonar kadłubowy Thales Kingklip Mk II, kompaktowy sonar holowany CAPTAS-4CI, system łączności i wsparcia walki elektronicznej Thales Alenia Altesse-H, system identyfikacji swój-obcy Thales BlueGate, zintegrowany system komunikacji cyfrowej Aquilon, czujniki elektrooptyczne Safran PASEO XLR oraz łączność satelitarna.