W sobotę, 4 maja 2024, pojawiła się informacja, że w ramach rozpoczynającego się dziś, 6 maja, ćwiczenia Spring Storm 2024 (aka. Kevadtorm 2024), Francja wysłała do Estonii najnowsze kołowe wozy rozpoznawcze Jaguar EBRC R1 (Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat), co jest ich debiutem poza granicami kraju. Dołączyły do nich nowe kołowe transportery opancerzone Griffon VBMR (Véhicule Blindé Multi-Rôle), lecz te debiutowały w państwach Sahelu podczas operacji Barchan w Afryce (Francja zamówiła 420 pojazdów VBMR-L Serval).
Jak poinformowało dowództwo francuskich wojsk lądowych na Europę (Commandement Terre Europe, CTE) na platformie społecznościowej X, siły francuskie w Estonii zostały po raz pierwszy wzmocnione najnowszymi wozami bojowymi wojsk lądowych (Armée de Terre).
Dowódca 1. Cudzoziemskiego Pułku Kawalerii (1er régiment étranger de cavalerie, 1REC) płk Bertrand Dias dodał w oddzielnym wpisie, że Jaguary przebyły ok. 3000 km przez pięć państw, aby dotrzeć do wschodniej flanki NATO, wykazując doskonałą koordynację logistyczną z siłami sojuszniczymi.
Ćwiczenie Spring Storm 2024 potrwa do 17 maja br. Jest to największe ćwiczenie NATO w Estonii w tym roku, będące częścią trwającego, szerszego ćwiczenia Steadfast Defender 24, które są największą inicjatywą szkoleniową Sojuszu od 1988. W estońskim ćwiczeniu biorą udział także wydzielone jednostki z sił zbrojnych USA, Wielkiej Brytanii, Kanady, Łotwy, Danii i Polski (Ćwiczenia Steadfast Defender 24 w Polsce na morzu i w powietrzu).
Co warto mieć na uwadze, rozmieszczenie Jaguarów EBRC jest poważnym sprawdzianem dla tej platformy, która jeszcze nie osiągnęła statusu wstępnej gotowości operacyjnej (Initial Operational Capability, IOC), a 5 lipca 2023 francuski portal branżowy Forces Operations Blog (FOB) informował o problemach z wdrażaną obecnie wersją pojazdów R1.
Podczas testów wykazano bowiem, że 40-mm armata automatyczna CT40 z systemem podawania amunicji AHS, będąca głównym uzbrojeniem pojazdów, ma problem ze skutecznym ostrzeliwaniem celów ruchomych. W odpowiedzi, szef sztabu Armée de Terre gen. Pierre Schill zapowiedział, że problem ten zostanie wyeliminowany w ulepszonym wariancie R2, który wkrótce miał trafić do produkcji seryjnej. Co ciekawe, nie będzie to ostatni wariant, bo dopiero R3 ma osiągnąć docelowe zdolności bojowe, jakich wymaga armia.
Jak dotąd, w ramach programu SCORPION (Synergie du COntact Renforcée par la Polyvalence et l’InfovalorisatiON), spółka KNDS France (dawna Nexter Systems) w konsorcjum z Arquus i Thales wyprodukowała 60 egzemplarzy Jaguarów EBRC, podczas gdy plany Generalnej Dyrekcji ds. Uzbrojenia DGA (Direction générale de l’Armement) Ministerstwa Sił Zbrojnych opiewają na 300 pojazdów (Francja zamawia kolejne Griffony i Jaguary).
Pierwotna umowa z kwietnia 2017 obejmowała także dostawę pierwszych 20 Jaguar EBRC w wersji R0. Prototyp zaprezentowano 16 maja 2018. W listopadzie 2019 przeprowadzono pierwsze próby desantowania z pokładu barek desantowych typów EDAR i CTM. Z kolei 16 czerwca 2020 zaprezentowano pierwszy pojazd w docelowym kamuflażu. 11 maja 2021 europejskie konsorcjum MBDA przeprowadziło pierwsze strzelenia przeciwpancernymi pociskami kierowanymi 5. generacji Akeron (wówczas oznaczonych jako MMP).
Jaguar EBRC składa się z 3-osobowej załogi (dowódca, działonowy i kierowca). Został wyposażony jednostkę napędową o mocy 490 KM, która zapewnia mu zasięg do 800 km. Ma 7,3 m długości, 2,6 m wysokości i 3 m szerokości. Masa pojazdu nie przekracza 25 t. Uzbrojenie stanowi pojedyncza 40-mm armata automatyczna CT40 z systemem podawania amunicji AHS, umieszczona w dwuosobowej wieży 40 CTAS. Uzbrojeniem dodatkowym jest podwójna wyrzutnia ppk Akeron. Zakupione pojazdy mają mieć również zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z 7,62-mm km oraz osiem wyrzutni granatów dymnych.
Jaguar EBRC są następcami samochodów opancerzonych AMX-10RC (w służbie od 1979), które trafiają do Ukrainy, a także bojowych ERC 90 Sagaie (1984) oraz niszczycieli czołgów VAB Mephisto/HOT (1978).
Jeśli chodzi o eksport to na zakup 60 Jaguarów EBRC, wraz z 382 transporterami Griffon VBMR, zdecydowała się Belgia. Dostawy przewidziano na lata 2025-2030. Z Belgami w ramach Dwunarodowego Batalionu Rozpoznawczego, wyposażonego w te pojazdy, ma współpracować Luksemburg.
https://twitter.com/Chefdecorps1REC/status/1786779564376514782