4 stycznia br. wieczorem prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski poinformował o przebiegu swojej rozmowy telefonicznej z prezydentem Francji Emmanuelem Macronem. Wynika z niej, że francuski przywódca zadeklarował przekazanie Ukrainie samochodów rozpoznawczych AMX-10RC i transporterów opancerzonych Bastion. Brak szczegółów na temat liczby pojazdów, które trafią do sił zbrojnych Ukrainy, ani przewidywanego terminu dostaw. Warto zauważyć, że 28 grudnia ub. r. wizytę w Kijowie składał minister sił zbrojnych Francji Sébastien Lecornu.
AMX-10RC / Zdjęcie: Wikimedia Commons
AMX-10RC był odpowiedzią przemysłu na zapotrzebowanie w latach 1960. wojsk lądowych Francji na pływający samochód pancerny z armatą dużego kalibru, nowoczesnym systemem kierowania ogniem oraz dobrą dzielnością terenową. Został opracowany przez Atelier de Construction Roanne (od 1979 jako d’Issy-les-Moulineaux) i wszedł do służby w 1981. Zamówiono rodzimym siłom zbrojnym 337 pojazdów, ale na eksport trafiły kolejne: 107 do Maroka i 12 do Kataru. AMX10-RC zadebiutowały w działaniach zbrojnych w Czadzie, a także podczas Operacji Pustynna Burza. Produkcję seryjną zakończono w 1986 po wyprodukowaniu 480 egzemplarzy.
Agreed with @EmmanuelMacron on further cooperation to significantly strengthen 🇺🇦 air defense and other defense capabilities. We also agreed to work on the implementation of #PeaceFormula. Thank you friend! Your leadership brings our victory closer. 2/2
— Volodymyr Zelenskyy / Володимир Зеленський (@ZelenskyyUa) January 4, 2023
AMX-10RC jest uzbrojony w 105-mm armatę F2 i sprzężony z nią 7,62-mm karabin maszynowy, z zapasem amunicji, odpowiednio, 40 i 4000 sztuk. Z tyły wieży rozmieszczone dwie wyrzutnie granatów dymnych. W skład systemu kierowania ogniem COTOC wchodzą dalmierz laserowy, komputer i kamera termowizyjna z monitorem. Uzbrojenie główne używa amunicji APFSDS, HEAT i HE (przeciwpancernej i odłamkowej).
Pojazd ma 9,15 m długości (z armatą; długość kadłuba 6,35 m), 2,95 m szerokości i 2,68 m wysokości. Masa bojowa wynosi 15,9 t, a załoga składa się z 4 żołnierzy. Napęd stanowi 8-cylindrowy, chłodzony cieczą silnik wysokoprężny Baudouin 6F-11 SRX o mocy 260 KM, który zapewnia prędkość maksymalną do 85 km/h na drodze i zasięg do 800 km. Pojazd może pokonywać przeszkody wodne, wzniesienia do 60 st., przeszkody o wysokości do 0,7 m i rowy przeciwczołgowe o szerokości do 1,15 m.
Bastion został zaprojektowany przez francuską Ateliers de Construction Mécanique de L’Atlantique (ALM-ACMAT) na bazie pojazdu VLRA 2 (Véhicules de liaison de reconnaissance et d’appui). Spółka Arquus, właściciel ALM-ACMAT, podpisała porozumienie z amerykańską AM General, aby zaoferować Bastion dla US Army jako opancerzony ambulans. Powstały dwa warianty pojazdu: pomniejszony Bastion PATSAS (PATrouille SAS) dla wojsk specjalnych i dopancerzony Bastion HM (High Mobility), który obecnie nazywa się Fortress i był prezentowany w 2020 na kieleckim MSPO przez H. Cegielski – Poznań w partnerstwie z Arquus.
Bastion ma 6,3 m długości, 2,2 m szerokości i 2,4 m wysokości. Rozstaw osi to 3,6 m. Masa bojowa sięga 12 t. Załoga liczy 2 żołnierze, a desant 8-10. Napędzany jest 5-litrowym turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym o mocy 180 KM, który zapewnia mu prędkość na drodze do 110 km/h i zasięg do 1400 km. Uzbrojenie stanowi 12,7-mm lub 7,62-mm karabin maszynowy, montowany na zdalnie sterowanym module uzbrojenia lub ręcznie sterowany z obrotnicy na stropie. Deklarowane opancerzenie jest modułowe i może charakteryzować się poziomem od 1 do 3 wg STANAG 4569.
Co ciekawe, francuski dziennik La Tribune już 20 października pisał, że Francja jest gotowa dostarczyć 20 pojazdów Bastion do Ukrainy, ale do tej pory tamta obietnica nie materializowała się, podobnie jak radary Ground Master 200. Do tej pory rząd w Paryżu dostarczył ukraińskim siłom zbrojnym 7,62-mm karabiny wyborowe GIAT FR F2, przeciwpancerne pociski kierowane MILAN i FGM-148 Javelin, przenośne przeciwlotnicze zestawy rakietowe Mistral, ponad 60 transporterów opancerzonych VAB, co najmniej 15 haubic holowanych TRF1 kal. 155 mm, 16 haubic samobieżnych CAESAR kal. 155 mm, 2 wieloprowadnicowe wyrzutnie rakietowe LRU, 2 zestawy przeciwlotnicze Crotale, samochody terenowe Peugeot P4 oraz ciężarówki Renault GBC 180, TRM 2000 i Trucks D. Ponadto, planowane jest wspólne dostarczenie, razem z Włochami, zestawów przeciwlotniczych i przeciwrakietowych SAMP/T.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.