24 maja sekretarz obrony Filipin Delfin Lorenzana poinformował, że dostawa pierwszych sześciu tureckich zmodernizowanych śmigłowców szturmowych T129B ATAK Faz-2 rozpocznie się w trzecim kwartale tego roku. Stało się to możliwe po ogłoszeniu 18 maja przez Departament Stanu USA zniesienia embarga na Turcję dotyczącego eksportu silników turbowałowych LHTEC CTS800-4A, które napędzają te wiropłaty.
Departament obrony Filipin poinformował, że w trzecim kwartale tego roku rozpocznie się odbiór pierwszych tureckich śmigłowców szturmowych T129B ATAK Faz-2 / Zdjęcie: TUSAŞ/TAI
W międzyczasie, 22 maja odbyła się uroczystość pożegnania personelu latającego i technicznego z 15. Skrzydła Szturmowego wojsk lotniczych (Hukbong Himpapawid ng Pilipinas), który udał się do Turcji na przeszkolenie na nowy typ statku powietrznego. Dowództwo skrzydła stacjonuje w bazie lotniczej Danilo Atienza w prowincji Cavite na wyspie Luzon. Szkolenie potrwa do końca sierpnia br., co może oznaczać, iż dostawy rozpoczną się mniej więcej po tym czasie.
Według mediów filipińskich trwa montaż pierwszych dwóch śmigłowców. W najbliższych tygodniach zostaną zintegrowane z nimi silniki i pozostałe elementy wyposażenia pokładowego. Dostawy pozostałych śmigłowców będą odbywać się w latach 2022 i 2023, po dwa egzemplarze rocznie.
Rząd w Manili zamówił w Turcji sześć wiropłatów za równowartość 13,8 mld PHP (1,05 mld zł). Zakup został zarekomendowany 29 listopada 2018 przez zespół ds. zamówień wojskowych przy wojskach lotniczych w programie CUH (Combat Utility Helicopter). Program jest częścią planu modernizacji technicznej sił zbrojnych Horyzont 2 na lata 2018-2022. Nieoficjalnie planowano zakup nawet 24 wiropłatów (Filipiny zainteresowane T129).
Jednak program CUH stanął pod znakiem zapytanie po tym, jak w 2018 administracja prezydenta Donalda Trumpa nałożyła embargo na Turcję, związane z zamówieniem przez rząd w Ankarze rosyjskich zestawów przeciwlotniczych i przeciwrakietowych S-400 Triumf. Embargo objęło nie tylko wykluczenie Turcji z programu F-35 JSF, ale i eksport m.in. silników lotniczych produkowanych przez konsorcjum LHTEC (Light Helicopter Turbine Engine Company), będące spółką joint venture koncernów Rolls-Royce i Honeywell (Druga umowa na S-400 dla Turcji, Turcja poza programem F-35).
Dlatego też, w 2020 Amerykanie zaoferowali Filipinom alternatywę w postaci sześciu śmigłowców uderzeniowych Bell AH-1Z Viper lub takiej samej liczby Boeing AH-64E Apache Guardian, wraz z pakietami wyposażenia i uzbrojenia, w ramach procedury FMS (Foreign Military Sales). Oprócz tego spółka Lockheed Martin, zaproponowała poprzez komercyjną procedurę DCS (Direct Commercial Sales), uderzeniową wersję śmigłowców Sikorsky S-70i, oznaczoną jako Armed Black Hawk. Oferowano też nieodpłatnie ciężkie śmigłowce transportowe CH-47 Chinook i cztery używane uderzeniowe AH-1 Cobra, ale wszystkie oferty zostały odrzucone (Więcej mieleckich Black Hawków dla Filipin, AH-64E i AH-1Z oferowane Filipinom, USA zaoferowały Filipinom CH-47).
Sześć T129B dołączy do dwóch używanych eks-jordańskich AH-1 Cobra oraz nowych MD 520MG i AW109E. Dostarczany wariant jest nowością w ofercie tureckiego holdingu TUSAŞ/TAI (Türk Havacılık ve Uzay Sanayi, Turkish Aerospace Industries). Prototyp oblatano 13 listopada 2019. W porównaniu z T129 ATAK Faz-1, otrzymał on nowy pakiet systemów walki radioelektronicznej, rozszerzony system ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką radaru, system zakłócania pasma radiowego, system ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką lasera, a także nowe radiostacje typu 9681 V/UHF. Pierwszym użytkownikiem tej wersji został departament lotnictwa tureckiej policji (Türk Polis Teşkilatı) (Pierwszy T129B ATAK w tureckiej policji, Zmodernizowany T129 oblatany).