17 sierpnia południowokoreańska agencja prasowa Yonhap ujawniła, że koreańska marynarka wojenna planuje dostosować dwa okręty desantowe typu Dokdo do przenoszenia samolotów krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B Lightning II.

ROK Navy zamówiła pierwotnie trzy okręty typu Dokdo. Po anulowaniu budowy jednego z nich, w 2007 do służby wszedł pierwszy, a za dwa lata wejdzie następny.

ROK Navy zamówiła pierwotnie trzy okręty typu Dokdo. Po anulowaniu budowy jednego z nich, w 2007 do służby wszedł pierwszy, a za dwa lata wejdzie następny.

Studium wykonalności opracowano pod koniec 2017. Zapytanie o informację w tej sprawie zostało opublikowane w elektronicznym systemie zamówień agencji DAPA (Defense Acquisition Program Administration) 10 maja, na cztery dni przed wodowaniem technicznym ROKS Marado (LPH-6112), drugiego okrętu typu Dokdo.

Pierwsza jednostka, ROKS Dokdo (LPH-6111) pozostaje w służbie od lipca 2007, drugi okręt ma rozpocząć ją w 2020. Kwestie techniczne i finansowe będą oceniane do 15 grudnia 2018.

Zakup F-35B Lightning II może wiązać się ze zmniejszeniem zamówienia klasycznych F-35A dla wojsk lotniczych ROKAF. Mają one otrzymać 40 samolotów z aneksowaną w grudniu 2017 opcją na 20 kolejnych. Pierwszy koreański F-35 został oblatany 19 marca 2018.

Wariant krótkiego startu i pionowego lądowania myśliwca F-35 Lightning II został jak dotąd zamówiony tylko przez USA, Wielką Brytanię i Włochy. W 2015 zakup anulowała Australia, natomiast od 2018 zainteresowana nimi jest Turcja, choć w związku z nałożonym przez władze amerykańskie embargiem, ewentualny eksport stoi pod znakiem zapytania. /Zdjęcia: US Navy

Wariant krótkiego startu i pionowego lądowania myśliwca F-35 Lightning II został jak dotąd zamówiony tylko przez USA, Wielką Brytanię i Włochy. W 2015 zakup anulowała Australia, natomiast od 2018 zainteresowana nimi jest Turcja, choć w związku z nałożonym przez władze amerykańskie embargiem, ewentualny eksport stoi pod znakiem zapytania. /Zdjęcia: US Navy

Dwa okręty typu Dokdo mają po 199 m długości, 31 m szerokości i 14 500 t wyporności. Maksymalna prędkość wynosi 23 węzły, a zasięg do 10 tys. mil morskich. Załogę stanowi 300 marynarzy. Obie jednostki zostały zbudowane przez stocznię Hanjin Heavy Industries and Construction (HHIC) w Pusan. Są zdolne do transportu 720 żołnierzy piechoty morskiej, 10 czołgów, 10 samochodów ciężarowych, 7 pływających transporterów opancerzonych, 3 zestawów artyleryjskich, 2 barek lub poduszkowców desantowych.

Hangar może pomieścić do 15 śmigłowców, a z pokładu może operować jednocześnie do 5 wiropłatów. Marado został przystosowany do przyjęcia zmiennowirnikowców z rodziny V-22 Osprey i z tej uwagi dostosowanie go pod F-35B wydaje się operacją tańszą i mniej skomplikowaną (CMV-22B dla US Navy, 2018-07-04).

Analiza
Wielozadaniowy samolot krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B został zamówiony przez trzech odbiorców. 340 ma odebrać amerykański Korpus Piechoty Morskiej (USMC), 138 brytyjskie wojska lotnicze i marynarka wojenna oraz 30 włoskie wojska lotnicze i marynarka wojenna. Zakup 32 F-35B rozważa marynarka wojenna Turcji w związku z budową śmigłowcowców desantowych TCG Anadolu (L-408) i TCG Trakya (L-409). Do 2015 planowano, że F-35B trafią na dwa australijskie okręty desantowe-doki typu Canberra (F-35B na Bliskim Wschodzie, 2018-07-16; Embargo na tureckie F-35, 2018-06-21; Przylot pierwszych brytyjskich F-35 , 2018-06-08; Australijskie F-35 gotowe do walki, 2018-04-09; Włoskie F-35A ze statusem gotowości operacyjnej, 2018-03-13).

26 grudnia 2017 poinformowano, że Japonia rozważa dostosowanie swoich 248-metrowych niszczycieli śmigłowcowych typu Izumo i 198-metrowych okrętów typu Hyūga do przenoszenia F-35B. Decyzja ma zostać podjęta do końca 2018.

Zarówno w przypadku koreańskich, jak i japońskich okrętów, wiązałoby się to m.in. z pokryciem pokładów materiałami odpornymi na bardzo wysokie temperatury (Hybryda F-22 i F-35 dla programu F-3?, 2018-04-21; Wodowanie japońskiego niszczyciela Maya, 2018-07-31).