29 marca w południowokoreańskiej bazie lotniczej Cheong Ju w prowincji Chungcheong Północny wylądowały dwa F-35A Lightning II. Są to pierwsze z sześciu odebranych dotąd egzemplarzy dla wojsk lotniczych Republiki Korei (ROKAF) z łącznie 40 zamówionych samolotów. Pozostałe stacjonują w bazie lotniczej Luke w Arizonie, gdzie szkoli się personel latający i techniczny. Do końca 2019 na terytorium odbiorcy znajdzie się łącznie 10 F-35A.

W powitaniu obu samolotów uczestniczyli przedstawiciele wojsk lotniczych Korei i USA, koncernu Lockheed Martin, Ambasady USA, a także południowokoreańskiej agencji ds. zakupów wojskowych DAPA (Defense Acquisition Program Administration)

W powitaniu obu samolotów uczestniczyli przedstawiciele wojsk lotniczych Korei i USA, koncernu Lockheed Martin, Ambasady USA, a także południowokoreańskiej agencji ds. zakupów wojskowych DAPA (Defense Acquisition Program Administration)

Lightningi wystartowały z bazy Luke 22 marca. Nad Oceanem Spokojnym były tankowane przez samoloty-cysterny. Wykonano również kilka międzylądowań, z pominięciem Japonii, ze względów politycznych. 

Według zapowiedzi ze stycznia 2019, w kwietniu lub maju piloci rozpoczną loty treningowe w kraju. Dostawy wszystkich 40 samolotów potrwają do końca 2021. Nieoficjalnie Korea Południowa rozpoczęła negocjacje z USA ws. zakupu kolejnych 20 F-35A, które zostały uwzględnione w kontrakcie z września 2014. Wybór tej konstrukcji, w ramach programu F-X III, nastąpił po odrzuceniu oferty na kolejne 60 samolotów F-15SE Silent Eagle za 7,7 mld USD (29,55 mld zł).

W 2014 rząd w Seulu zamówił 40 samolotów wielozadaniowych 5. generacji F-35A Lightning II z opcją na 20 kolejnych. Według nieoficjalnych informacji rozpoczęto negocjacje cenowe ws. realizacji opcji, a także zakupu nieokreślonej liczby F-35B

W 2014 rząd w Seulu zamówił 40 samolotów wielozadaniowych 5. generacji F-35A Lightning II z opcją na 20 kolejnych. Według nieoficjalnych informacji rozpoczęto negocjacje cenowe ws. realizacji opcji, a także zakupu nieokreślonej liczby F-35B

Pierwszy koreański F-35A został oblatany 19 marca 2018. Samoloty będą stanowić kluczowy element systemu obronnego w koncepcji ewentualnego ataku wyprzedzającego.Co ciekawe, w planach jest także zakup nieokreślonej liczby samolotów krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B Lightning II. W sierpniu ubiegłego roku ujawniono, że marynarka wojenna Korei planuje dostosować dwa okręty desantowe typu Dokdodo ich przenoszenia (F-35B dla Korei?, 2018-08-21).

Analiza
Jednocześnie trwają prace nad budową rodzimego samolotu wielozadaniowego 5. generacji, we współpracy z Indonezją, pod kryptonimem KF-X (Korean Fighter Experimental) w programie o wartości 15 mld USD (57,55 mld zł). Wstępny projekt został zaprezentowany 29 czerwca 2018, natomiast 15 lutego 2019 w zakładach koncerny KAI (Korea Aerospace Industries) odbyła się uroczystość prezentacji pierwszego elementu przyszłego prototypu – wręgę przedniej części kadłuba. Samolot będzie gotowy w 2021. Planowana jest budowa 90 z nich dla Korei i 50 dla Indonezji. Lockheed Martin zaoferował transfer 25 technologii F-35 na potrzeby KF-X (Projekt KF-X ujawniony, 2018-07-03).

Lockheed Martin zaoferował 25 kluczowych technologii F-35 na potrzeby południowokoreańskiej programu KF-X / Zdjęcia: DAPA

Lockheed Martin zaoferował 25 kluczowych technologii F-35 na potrzeby południowokoreańskiej programu KF-X / Zdjęcia: DAPA

W lutym 2018 rozpoczęto program modernizacji 134 ze 170 myśliwców wielozadaniowych KF-16C/D Block 50/52, który ma zakończyć się w 2025. W ostatnich latach zakupiono także niemieckie pociski manewrujące Taurus KEPD 350 na wyposażenie F-15SE Silent Eagle oraz zapowiedziano, że do 2031 zostanie wyprodukowanych 200 pocisków krajowej konstrukcji o podobnych parametrach. Nowe pociski wejdą na wyposażenie KF-X.