Przejdź do serwisu tematycznego

Eksportowy pocisk balistyczny do Chunmoo z zasięgiem 500 km

Według mediów, Rada Bezpieczeństwa Republiki Korei wydała wstępną zgodę na eksport rakietowych pocisków balistycznych do wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych K239 Chunmoo o zasięgu zwiększonym do 500 km na prośbę użytkownika z Bliskiego Wschodu.

W poniedziałek, 19 sierpnia 2024, południowokoreański dziennik Hankyung jako pierwszy poinformował, powołując się na źródła w Ministerstwie Obrony, że na początku miesiąca Kancelaria Prezydenta Republiki Korei zwołała posiedzenie Rady Bezpieczeństwa, na którym wydano wstępną zgodę na eksport rakietowych pocisków balistycznych do wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych K239 Chunmoo o zasięgu zwiększonym do 500 km na prośbę użytkownika z Bliskiego Wschodu.

Zdjęcie: Hanwha Aerospace

Była prośba od jednego z państw Bliskiego Wschodu o rozwiązanie problemu zasięgu pocisków balistycznych używanych w wieloprowadnicowych wyrzutniach rakietowych – poinformowało źródło dziennika.

Nie jest tajemnicą, że jedynymi użytkownikami K239 Chunmoo na Bliskim Wschodzie są Zjednoczone Emiraty Arabskie (do 2021 odebrano 8 z 12 zamówionych zestawów) oraz Arabia Saudyjska (co najmniej dywizjon rakietowy). Jednakże na zakup pocisków balistycznych do swoich wyrzutni zdecydowała się tylko Polska. 25 kwietnia br. polska wyrzutnia Homar-K po raz pierwszy wystrzeliła testowy pocisk balistyczny CTM-290, dysponujący zasięgiem do 290 km (wcześniej, 11 stycznia br. wystrzelono z oryginalnej wyrzutni K239 Chunmoo).

21 maja 2021 Stany Zjednoczone zniosły wszystkie istniejące limity dotyczące rozwoju broni rakietowej przez Koreę Południową. Dotyczy to jednak własnych zdolności rakietowych.

Wojska lotnicze Republiki Korei (Daehanminguk Gong-gun, ROKAF) dysponują arsenałem pocisków balistycznych Hyunmu-2B o wydłużonym zasięgu z 300 km do 500 km i Hyunmu-2A (300 km) z 1000-kilogramowymi głowicami bojowymi, a w rezerwie pozostają Hyunmu-1 (180 km, 500 kg). Obecnie jest rozwijany Hyunmu-4 o zasięgu 800 km i głowicy bojowej o masie ponad 2500 kg. ROKAF mają na wyposażeniu także amerykańskie pociski balistyczne MGM-140 ATACMS Block I (165 km) i Block IA (300 km).

Inaczej jest w przypadku eksportu. Podlega on ograniczeniom międzynarodowego porozumienia MTCR (Missile Technology Control Regime) z 1987, którego sygnatariuszem od marca 2001 jako 33. członek jest Republika Korei. Zgodnie z jego zapisami istnieje zakaz eksportu pocisków rakietowych, których zasięg przekracza 300 km, w przypadku gdy głowica bojowa ma masę 500 kg.

Dlatego, że najnowsze pociski rodziny Hyunmu nie mogą być eksportowane i są wystrzeliwane z ciężkich wyrzutni, opracowano lżejsze pociski dla K239 Chunmoo. Z uwagi że użytkownicy eksportowi wnioskują o większe zdolności bojowe swoich wyrzutni w dobie napięć na Bliskim Wschodzie, Korea Płd. chce zwiększyć zasięg pocisków eksportowych kosztem masy głowicy bojowej.

Dzięki wstępnej zgodzie Rady Bezpieczeństwa, oczekuje się, że wkrótce urząd zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration), odpowiedzialny także za eksport artykułów wojskowych wyda ostateczną zgodę na zmiany związane z eksportem pocisków balistycznych. Na tej podstawie oczekuje się, że krajowe spółki przemysłu obronnego rozpoczną prace nad zwiększaniem zasięgu systemów przeznaczonych na eksport.

Kim Min-seok, badacz z Korea Defense Security Forum, powiedział dziennikowi Hankyung:

W przyszłości będą produkowane i eksportowane ulepszone rakiety o zwiększonym zasięgu dzięki zmniejszeniu masy głowicy. Będzie to także odpowiedź na rakiety balistyczne krótkiego zasięgu KN-23 o zasięgu 900 km, które Korea Północna wyeksportowała do Rosji. Możliwy stanie się także u nas eksport rakiet o dużym zasięgu.

Niektórzy eksperci uważają jednak, że decyzja ta może stać w sprzeczności z interpretacją zapisów porozumienia MTCR. Z doniesień wynika, iż ​​rząd zdecydował aby to obejść, stosując szczegółowe regulacje.

Urzędnik Ministerstwa Obrony wyjaśnił dziennikarzom:

W przypadku pocisków rakietowych kategorii 2, takich jak rakiety z wieloprowadnicowych wyrzutni, za standard kontroli przyjmuje się zamiar państwa importującego uzbrojenie. Jeśli kraj importujący broń twierdzi: «Nie importujemy uzbrojenia dla celów masowego rażenia  – może ominąć regulacje.

Warto mieć na uwadze polityczne implikacje tej decyzji. Jeśli wnioskującym o zwiększenie zasięgu są Saudyjczycy lub Emiratczycy, to będzie możliwe np. zaatakowanie celów w Iranie. Można przypuszczać, że Rosja wyrazi swoje niezadowolenie z tego powodu, ale jak wspomniano, Korea Północna na potrzeby wojenne przeciwko Ukrainie dostarczyła Moskwie pociski KN-23. Nie można też wykluczyć, że w dalszej kolejności broń rakietowa z Korei Płd. mogłaby trafić do Ukrainy, gdyż obecnie Seul rozważa zmianę swojej polityki dotyczącej nie wysyłania uzbrojenia.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X