W piątek, 20 grudnia 2024, amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na potencjalną sprzedaż do Egiptu trzech pakietów uzbrojenia i wyposażenia wojskowego za łącznie, maksymalnie, 5,35 mld USD (21,87 mld zł).
Modernizacja czołgów M1A1 Abrams
Egipski M1A1 Abrams podczas ćwiczenia Bright Star 2017 z siłami amerykańkimi / Zdjęcie: CENTCOM
W ramach pierwszej zgody, rząd w Kairze wnioskował o możliwość pozyskania pakietów modernizacyjnych dla 555 czołgów M1A1 do standardu M1A1SA (Situational Awareness).
Obejmuje on: 555 gogli noktowizyjnych dla kierowców AN/VAS-5B DVE-A, 555 celowników działonowego TIS, wyrzutnie granatów dymnych M250, turbiny gazowe Allison AGT-1500, automatyczne skrzynie biegów Allison DDA X-1100, części zamienne, sprzęt pomocniczy, wsparcie w zakresie magazynowania, sprzęt dostarczany przez rząd, części zamienne, program napraw i zwrotów, usługi wsparcia inżynieryjnego, technicznego i logistycznego świadczone przez rząd USA oraz wykonawcę oraz inne powiązane elementy logistyki i wsparcia programu. Całość wyceniono na maksymalnie 4,69 mld USD (19,17 mld zł).
Wykonawcą umowy będzie spółka General Dynamics Land Systems (GDLS), ale prace będą wykonywane w zakładzie Egyptian Tank Plant (ETP), znanym jako Fabryka nr 200 w Kairze.
Wojska lądowe Egiptu (Quwwāt al-Barriyya al-Miṣriyya) dysponują obecnie flotą 1130 czołgów M1A1 Abrams (w tym 902 w linii i 228 zmagazynowanych) z łącznie 1360 egzemplarzy w większości zmontowanych na licencji w kraju we wspomnianym zakładzie ETP. Pierwsze czołgi zamówiono jeszcze w 1984, a montaż rozpoczęto w 1992. Ostatnią partię wozu zamówiono w listopadzie 2011. Ich uzupełnieniem jest 88 gąsienicowych wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 HERCULES oraz partia mostów towarzyszących M104 Wolverine.
26 maja 2021 rozpoczęła się produkcja w USA produkcja cystern M978A4 HEMTTT, holowników M984A4 HEMTTW oraz ciągników siodłowych M1070A1 do transportu ciężkich pojazdów gąsienicowych, przeznaczonych do wsparcia egipskich Abramsów (Kolejna umowa na wsparcie techniczne polskich Abramsów, Dostawy czołgów M1A2T do Tajwanu rozpoczęte, Wsparcie kuwejckich M1A2K Abrams).
AGM-114R Hellfire i APKWS
AGM-114 Hellfire / Zdjęcie: US Army
Zgodnie z drugą zgodą, Egipt wnioskował o możliwość pozyskania 2183 przeciwpancernych pocisków kierowanych AGM-114R Hellfire za maksymalnie 630 mln USD (2,575 mld zł).
Ponadto, w pakiecie uwzględniono też następujące elementy inne niż według definicji MDE (Major Defense Equipment): części zamienne i naprawcze, pomoc techniczna rządu USA, zintegrowane wsparcie logistyczne, sprzęt komputerowy, publikacje techniczne, usługi napraw i zwrotów oraz inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego. Wykonawcą umowy będzie spółka Lockheed Martin.
Będzie to kolejna partia pocisków Hellfire dla Egiptu zamówiona w ostatnich latach:
- 14 grudnia 2009 – zgoda na 450 AGM-114K3A Hellfire II w pakiecie za maksymalnie 50 mln USD;
- 8 kwietnia 2015 – zgoda na 356 AGM-114K/R3 Hellfire II w pakiecie za maksymalnie 57 mln USD;
- 27 listopada 2018 – zgoda na 135 AGM-114 Hellfire w większym pakiecie ze śmigłowcami AH-64E Apache Guardian.
Zgodnie z trzecią zgodą, rząd egipski wnioskował o możliwość pozyskania 543 modułów naprowadzania laserowego WGU-59/B APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) do wcześniej wnioskowanych 216 modułów za 8 mln USD (32,7 mln zł), dzięki czemu łączna liczba wynosi 759, co maksymalnie wyceniono na 30 mln USD (122,61 mln zł). Wykonawcą umowy będzie spółka BAE Systems Inc.
Podstawowym elementem modułu WGU-59/B APKWS jest system naprowadzania DASALS (Distributed Aperture Semi-Active Laser Seeker), który jest instalowany pomiędzy głowicą bojową Mk 152 z zapalnikiem Mk 435 a silnikiem rakietowym Mk 66 Mod 4 i zbiornikiem paliwa pocisku. Dzięki temu przekształcają 70-mm niekierowane pociski Hydra 70 w naprowadzane półaktywnie laserowo rakiety przeciwpancerne. APKWS został zaprojektowany jako uzupełnienie droższych o jedną trzecią ppk rodziny Hellfire.
Zarówno Hellfire, jak i APKWS trafią na uzbrojenie 45 śmigłowców szturmowych AH-64D Apache w wojskach lotniczych (El Qūwāt El Gawīyä El Maṣrīya). Wprawdzie 7 maja 2020 Egipt otrzymał zgodę na zmodernizowanie 43 z nich do standardu AH-64E Apache Guardian (Block III), ale jak dotąd nie podpisano umowy w tej sprawie, podobnie jak w przypadku 10 wiropłatów tego typu z pakietu z 27 listopada 2018. Wcześniej, Egipt zamówił w Rosji 46 uderzeniowych Ka-52 i 32 pokładowych Ka-52K Katran oraz nieokreśloną liczbę Mi-24 (co najmniej dwa).
W 2000 Boeing otrzymał zlecenie na modernizację wszystkich śmigłowców do wersji AH-64D. Pakiet nie obejmował wówczas radarów kierowania ogniem AN/APG-78 Longbow, których eksport został zablokowany przez Departament Stanu. W 2009 Egipt złożył zamówienie na 12 kolejnych AH-64D Block z radarami Longbow.