Na zaplanowanych na 28-30 września 13. chińskich targach lotniczych China International Aviation & Aerospace Exhibition (Airshow China) w Zhuhai koło Hongkongu zadebiutuje dwusilnikowy odrzutowy bezzałogowy statek latający CH-6 klasy HALE (High-Altitude Long Endurance, dużego pułapu o dużej długotrwałości lotu).
Na zaplanowanych na 28-30 września 13. targach lotniczych Airshow China zadebiutuje dwusilnikowy odrzutowy bezzałogowy statek latający CH-6 klasy HALE / Zdjęcia: Chiński Internet
Jest to najnowszy samolot rodziny Cai Hong (pol. Tęcza), opracowany przez państwową spółkę CAAA (China Academy of Aerospace Aerodynamics), wchodzącą w skład CASC (China Aerospace Science and Technology Corporation) (Chiny: Morski wariant CH-5 oblatany, Airshow China 2018: Premiera CH-7).
Samolot będzie prezentowany razem z dedykowanym uzbrojeniem, niewykluczone że z np. pociskami przeciwradiolokacyjnymi CM-102 czy pociskami klasy powietrze-powierzchnia YJ-7/C-701 i C-705KD, przeznaczonymi do atakowania celów lądowych i nawodnych (Chiny: Odrzutowy WJ-700 oblatany, Oblot bsl Yaoying II, Chiny ujawniły bojowy bsl Anjian).
W poprzednich latach prezentowano jedynie wizualizacje i modele bezzałogowego samolotu, który ma służyć do misji zwiadu i rozpoznania (ISR), uderzeniowych oraz wsparcia. W porównaniu z innymi przedstawicielami rodziny Cai Hong, CH-6 otrzymał nietypowe usterzenie ogonowe w kształcie litery T, stosowane zwykle w górnopłatach, np. samolotach transportowych. Na końcu skrzydeł zastosowano winglety z dzieloną końcówką. Nowością jest też fakt, iż to pierwszy na świecie bezzałogowiec odrzutowy z dwiema jednostkami napędowymi – wcześniej w Chinach oblatano trzysilnikowy samolot, ale turbośmigłowy (Trzysilnikowy bsl z Chin).
Co ciekawe, na stronie china-arms.com pojawiły się domniemane dane taktyczno-techniczne nowego samolotu i przedstawiają się one następująco:
- maksymalna masa startowa – 7,8 t;
- maksymalna ładowność – 300 kg (w konfiguracji rozpoznawczej) lub 2000 kg (rozpoznawczo-uderzeniowej);
- zapas paliwa – 3420 kg (w konfiguracji rozpoznawczej) lub 1720 kg (rozpoznawczo-uderzeniowej);
- długość kadłuba – 15 m;
- rozpiętość skrzydeł – 20,5 m;
- wysokość – 5 m;
- prędkość maksymalna – 800 km/h;
- prędkość przelotowa – 500-700 km/h;
- pułap lotu – od 10 000 do 12 000 m;
- długotrwałość lotu – 20 godzin (w konfiguracji rozpoznawczej) lub 8 godzin (rozpoznawczo-uderzeniowej);
- zasięg operacyjny – 12 000 km (w konfiguracji rozpoznawczej) lub 4500 km (rozpoznawczo-uderzeniowej);
- promień działania (pozorny) – 300 km;
- prędkość wznoszenia się – 20 m/s.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.