W środę, 12 lutego 2025, w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego im. płk. pil. Wiktora Pniewskiego w Powidzu (33. BLTr.) wylądował drugi z pięciu używanych średnich samolotów transportowych Lockheed C-130H Hercules o numerze rejestracyjnym 1512, przeznaczony dla Sił Powietrznych RP. Jego przylot został uwieczniony przez fotografów lotniczych z grupy Spotters 33.
Samolot, wcześniej noszący nr rejestracyjny 89-1182, wraz z drugim o nr 1513 (89-1185), przechodził przegląd i naprawy na koszt USA w portugalskich zakładach OGMA – Indústria Aeronáutica de Portugal. Dołączył tym samym do 1511 (91-9141), który przyleciał do Powidza 12 grudnia 2023 i wykonał pierwszy lot w barwach Sił Powietrznych RP 11 marca 2024. Te trzy zostały pozyskane na podstawie zmiany pierwotnej umowy z Amerykanami procedurą w ramach programu C-130 Ramp-to-Ramp (R2R), czyli bezpośrednio z sił zbrojnych. Wcześniej służyły one w 154. Szkolnej Eskadrze (154th Training Squadron) Lotnictwa Gwardii Narodowej stanu Arkansas i stacjonującej na lotnisku Little Rock.
Warto dodać, że w Polsce już wcześniej przebazowano pierwsze dwa egzemplarze, 85-0035 i 85-0036, które dotarły do kraju, odpowiednio, 15 lipca 2022 oraz 18 października 2022, ale obecnie znajdują się nadal w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 w Bydgoszczy. Egzemplarze te nadal przechodzą obsługi okresowe/przegląd strukturalny PDM w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 w Bydgoszczy, a także są dodatkowo doposażane w sprzęt lotniczy, zgodnie z wymaganiami Sił Powietrznych. Zostały one przejęte w ramach pierwotnej umowy z 14 kwietnia 2021 o wartości 14,3 mln USD, w formie grantu w ramach programu EDA (Excess Defense Articles). Zostały wyprodukowane w 1985 i zakończyły służbę w 357. Eskadrze Transportowej USAF (357th Airlift Squadron), stacjonującej w bazie lotniczej Maxwell w stanie Alabama w 2017, a następnie były przechowywane w konserwacji na terenie składowiska kontrolowanego przez 309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group (AMARG) w Tucson Arizonie.
C-130H zastąpią wysłużone C-130E, dostarczonych do Polski w latach 2009-2012, w stosunku 1:1, z których pierwsza dwa już wycofano ze służby. Wariant H otrzymał w nową awionikę, giroskopy laserowe i radar pokładowy Northrop Grumman AN/APN–241 LPCR (Low Power Color Radar). Ponadto, dysponuje zmodernizowanymi silnikami turbośmigłowymi Allison T56-A-15 o mocy 3377 kW (4591 KM). C-130H ma prędkość przelotową 589 km/h na wysokości 6060 m, natomiast pułap praktyczny z maksymalnym ładunkiem 19 090 kg wynosi 7077 m. Maksymalna masa startowa wynosi 69 750 kg, z czego 16 590 kg to nominalna masa ładunku. Zasięg przy nominalnym ładunku to 1945 km.
Na terytorium Polski znajduje się zaplecze obsługowo-remontowe samolotów C-130, zarówno w Siłach Zbrojnych RP, jak i w podmiotach wchodzących w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), co daje możliwość utrzymania wysokiego poziomu dostępności operacyjnej przy zaangażowaniu krajowego przemysłu. Wszystko dzięki porozumieniu strategicznemu z 23 stycznia 2020 pomiędzy PGZ a spółką Lockheed Martin.
Poza wdrażaniem kolejnych używanych Herculesów, Polska jest zainteresowana zakupem cięższych samolotów transportowych Airbus A400M-180 Atlas oraz samolotów transportowo-tankujących w programie Karkonosze. 13 grudnia 2024 podpisano z kolei umowę na modernizację z Airbus Defence and Space na modernizację i unifikację floty 16 lżejszych samolotów C295M, które z końcem roku przekroczyły łączny nalot 100 000 godzin.