W piątek, 12 stycznia, Ministerstwo Obrony Brazylii poinformowało o wejściu do służby operacyjnej w marynarce wojennej (Marinha do Brasil) drugiego z czterech konwencjonalnych okrętów podwodnych francuskiego typu Scorpène, który otrzymał nazwę własną Humaitá (S 41). Jednostkę zwodowano 11 grudnia 2020 w stoczni wojennej Itaguaí Construções Navais (ICN) w Rio de Janeiro.
Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Brazylii
W uroczystości wzięli udział minister obrony Brazylii José Mucio Monteiro Filho, Ambasador Francji Emanuel Lenain, Minister w Biurze Bezpieczeństwa Instytucjonalnego Prezydenta gen. Marcos Antonio Amaro dos Santos, Szef Połączonych Szefów Sztabów Sił Zbrojnych adm. eskadry Renato Rodrigues de Aguiar Freire, sekretarz generalny w Ministerstwie Obrony Luiz Henrique Pochyly da Costa, prezes spółki stoczniowej Itaguaí Construções Navais Renaud Poyet, a także inne władze wojskowe i cywilne.
Tym samym dołączył on do prototypowego Riachuelo (S 40), który wszedł do służby we wrześniu 2022. Razem z kolejnymi Tonelero (S 42) i Angostura (S 43) – spalinowo-elektryczne jednostki zostały zbudowane lokalnie przez grupę stoczniową Construtora Norberto Odebrecht (CNO) w ramach programu PROSUB (PROgrama de Desenvolvimento de SUBmarinos) na podstawie umowy z francuską spółką DCNS (obecnie Naval Group) z 2009 o wartości 9,9 mld USD (dwa ostatnie okręty mają zostać zwodowane w 2024 i 2025 oraz wejść do służby w 2025 i 2026).
Na szczególne uznanie zasługuje kompetentne zarządzanie programem PROSUB, ponieważ ich dostawy nie tylko poszerzają i wzmacniają naszą potęgę morską, ale także dlatego, że podnoszą rangę Brazylii jako coraz bardziej istotnego aktora na scenie międzynarodowej – podkreślił minister obrony Brazylii José Mucio Monteiro Filho podczas ceremonii wejścia okrętu do służby w bazie morskiej Madeira Island w Itaguaí w Rio de Janeiro. Potwierdzam, że zrobimy wszystko, co w naszej mocy, aby utrzymać działalność tej linii produkcyjnej, zapewniając funkcjonowanie tej wyjątkowej mocy produkcyjnej i utrzymanie wysoko wykwalifikowanej siły roboczej – dodał.
Brazylijska odmiana Scorpène, oznaczona jako S-BR, ma największe wymiary spośród dostępnych wariantów: 75 m długości i 2000 t wyporności. Dla porównania, wariant CM-2000 dla Chile i Malezji (po dwa okręty) mierzy 67,4 m i wypiera 1738 t, a AM-2000 jako Kalvari dla Indii (sześć planowanych okrętów) ma 67,5 m długości i wyporność 1775 t. W ofercie Naval Group jest także pomniejszony, jeszcze nieprodukowany wariant Scorpène 1000 o długości 50 m i wyporności 1000 t.
Rozpoczęły się również prace nad pierwszym brazylijskim okrętem podwodnym o napędzie nuklearnym SN-BR, który otrzyma nazwę Álvaro Alberto (SN-10) o długości 100 m i wyporności 6000 t, który miałby wejść do służby w 2032. Będzie to w rzeczywistości jeszcze bardziej powiększony Scorpène z nowym układem napędowym.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.