We wtorek, 12 listopada 2024, w stoczni ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) w niemieckiej Kilonii miały miejsce dwa wydarzenia istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa morskiego Izraela: zwodowano i ochrzczono okręt podwodny INS Drakon typu Dolphin 2 oraz rozpoczęto budowę pierwszej z trzech jednostek nowej generacji typu Dakar.
Zdjęcia: Ḥeil HaYam HaYisraeli via Facebook
Oliver Burkhard, dyrektor generalny ThyssenKrupp Marine Systems, podkreślił znaczenie wydarzenia:
Z Izraelem łączy nas wieloletnie partnerstwo zbudowane na zaufaniu i wzajemnym szacunku. Wodowanie INS „Drakon” i rozpoczęcie produkcji pierwszego okrętu podwodnego typu „Dakar” to główne kamienie milowe, które podkreślają nasze zaangażowanie w dostarczanie okrętów podwodnych, które wyznaczają nowe standardy techniczne na całym świecie. Jako „siła morska” łączymy pełne spektrum naszych możliwości – od elektroniki, przez projektowanie, po integrację platform. Rozpoczęcie produkcji tego okrętu podwodnego oznacza nowy rozdział w naszej współpracy, wzmacniając nasze partnerstwo z Izraelem i dodatkowo udowadniając światowej klasy wiedzę specjalistyczną naszych zespołów.
Dowódca Izraelskiego Korpusu Morskiego (Ḥeil HaYam HaYisraeli), wiceadm. David Saar Salma:
Dragon będzie stanowić kamień węgielny w zapewnianiu bezpieczeństwa Państwa Izrael. Obserwujący i niewidzialny, będzie przebywał w odległych i nieznanych wodach przez dłuższy okres czasu. Okręt podwodny, który jest dodatkowym mnożnikiem siły dla możliwości i potęgi ramienia morskiego, Sił Obronnych Izraela i Państwa Izrael – w obliczu złożonych wyzwań, na strategicznym i najważniejszym szczeblu Państwa Izrael. W tym czasie we flocie okrętów podwodnych zachodzą ogromne zmiany. Metody operacyjne ulegają poprawie, portfolio możliwości operacyjnych jest udoskonalane i wzmacniane, a wspólne działania z agencjami bezpieczeństwa nabierają rozpędu. Wszystko to stawia flotę okrętów podwodnych na czele kampanii na rzecz bezpieczeństwa Państwa Izrael, jako długie ramię Sił Obronnych Izraela. Dzięki dodaniu okrętu podwodnego Dragon do akcji w głębinach – nasze długie ramię znacznie się wydłuża i wzmacnia.
Goście z Niemiec i Izraela wzięli udział w ceremonii, co dodatkowo symbolizuje bliskie więzi między tymi dwoma państwami. Wodowanie i ochrzczenie INS Drakon stanowi kluczowe osiągnięcie w produkcji najnowocześniejszych okrętów podwodnych o napędzie konwencjonalnym z niezależnym od powietrza układem napędowym (Air Independent Propulsion, AIP), które są globalnie uznawane za innowacyjne, doskonałe pod względem technicznym i niezawodne. Rozpoczęcie produkcji pierwszego okrętu podwodnego typu Dakar oznacza kontynuację tego sukcesu i stanowi początek przyszłej współpracy i partnerstwa.
Przypomnijmy, że 20 stycznia 2022 spółka TKMS podpisała umowę z Ministerstwem Obrony Izraela na budowę trzech okrętów podwodnych typu Dakar. Będą one reprezentować zupełnie nowy projekt techniczny, dostosowany tak, aby spełniać wymogi operacyjne Ḥeil HaYam HaYisraeli.
Trzy okręty tego typu zastąpią w służbie zbudowane w Niemczech jednostki typu Dolphin 1: INS Dolphin (w służbie od 1999), Leviathan (1999) i Tekumah (2000) oraz uzupełnią zmodyfikowane i powiększone jednostki typu Dolphin 2: INS Tanin (2014), Rahav (2016) i właśnie dostarczony Drakon (co ciekawe pierwotnie miał wejść do służby w 2021, ale jeszcze w 2022, gdy zamawiano Dakary, przechodził jeszcze testy). Opóźnienie wynikało z trwającej wraz z budową modernizacji, w ramach której wydłużono kiosk.
Zarówno Dolphin 2, jak i Dakar otrzymują ogniwa paliwowe z membraną polimerową PEM FC (Polymer Electrolyte Membrane Fuel Cell).
Wcześniej, spółka TKMS dostarczyła do Izraela, w latach 2020-2021, cztery korwety rakietowe typu Sa’ar 6: INS Magen, Oz, Atzmaut i Nitzahon. Jednostki bazują na zmodyfikowanym projekcie Braunschweig (Korvette 130), będącym odmianą MEKO A100 (Mehrzweck-Kombination).