Przejdź do serwisu tematycznego

Czechy: Koniec dostaw pojazdów minoodpornych rodziny Titus 6×6

Wchodzące w skład holdingu Czechoslovak Group, spółki Tatra Defence Vehicles i Eldis Pardubice, zakończyły dostawy do wojsk lądowych Republiki Czeskiej 62 pojazdów minoodpornych rodziny Titus 6×6, opracowanych we współpracy z KNDS France.

We wtorek, 2 lipca 2024, czeski holding Czechoslovak Group (CSG) poinformował, że wchodzące w jego skład spółki Tatra Defence Vehicles i Eldis Pardubice, zakończyły dostawy do wojsk lądowych Republiki Czeskiej (Pozemní síly Armáda České republiky, AČR) 62 pojazdów minoodpornych rodziny Titus 6×6, opracowanych we współpracy z KNDS France (wówczas Nexter Systems).

Zdjęcie: CSG

Partia ostatnich (dwóch?) pojazdów została przekazana zamawiającemu w środę, 26 czerwca br., na terenie Centrum Zabezpieczenia Materiałowego Służb Technicznych Wojsk Lądowych Štěpánov k. Ołomuńca (Centrum zabezpečení materiálem technických služeb Štěpánov). Eldis Pardubice jest dostawcą, a Tatra Defence Vehicles producentem i integratorem. W porównaniu z pierwotnym harmonogramem odnotowano 4-miesięczne opóźnienie realizacji zamówienia z powodu skutków pandemii COVID-19 i wybuchu pełnoskalowej wojny rosyjsko-ukraińskiej – dotyczyło to zagranicznych komponentów w zakresu łączności i teleinformatycznych.

Prototypy Titus 6×6 podczas testów / Zdjęcia: Tatra Trucks

Czesi zamówili 62 takie pojazdy, w tym 6 wozów dowódczo-sztabowych KOVVŠ (Kolové Obrněné Vozidlo Velitelsko-Štábní), 36 wozów dowodzenia KOVŠ (Kolové Obrněné Vozidlo Spojovací) i 20 wozów kierowania ogniem artylerii i naprowadzania lotnictwa MKPP (Místo Koordinace Palebné Podpory). Umowa z 27 sierpnia 2018 o wartości 6,7 mld CZK obejmowała także szkolenie załóg i wsparcie serwisowe przez okres pięciu lat. Pojazdy trafiły na wyposażenie 4. Brygady Szybkiego Reagowania (4. brigáda rychlého nasazení) z Žatec i 7. Brygady Zmechanizowanej (7. mechanizovaná brigáda) z Hranic. Pierwszy egzemplarz, przeznaczony do zabudowy został dostarczony z Francji 24 września 2020. W latach 2021-2022 sześć prototypów pomyślnie przeszło testy odbiorcze, po czym rozpoczęła się produkcja seryjna.

Warto podkreślić, że czeskie pojazdy zostały wyposażone w polską cyfrową platformę komunikacji pojazdowej Fonet z Grupy WB (Systemy Grupy WB na czeskich Titusach).

Przetarg na pojazdy minoodporne (MRAP) został rozpisany w połowie 2015. Pojazdy Titus 6×6 zostały wybrane już w 2017, pokonując model Vega 4×4/6×6, oferowane przez czeską spółkę SVOS. Podpisanie umowy zostało jednak opóźnione z powodu problemów natury formalnej pierwotnego podwykonawcy, czyli spółki Tatra Defense Vehicle. Nie otrzymała ona poświadczeń dotyczących certyfikatów bezpieczeństwa w zakresie systemów łączności i szyfrujących. Ostatecznie podwykonawcą, zgodnie z umową z lipca 2019, została spółka Eldis Pardubice.

Sześciokołowy Titus (skrót od Tactical Infantry Transport & Utility System) powstał na bazie doświadczeń z demonstratorem technologii XP2, zaprezentowanym na targach Eurosatory 2010 w Paryżu. Docelowy francusko-czeski pojazd miał swoją premierę podczas targów DSEI 2013 w Londynie. Został zaprojektowany przez spółki Nexter Systems i Tatra Defense Vehicle (podwozie Tatra T815-7 Force).

Pojazd w wersji podstawowej ma 7,55 m długości, 2,55 m szerokości, 2,73 m wysokości i 27 t masy maksymalnej (17 t masy własnej i 23 t masy bojowej). Napędzany silnikiem wysokoprężnym Cummins o mocy 500 KM i wspomagany 6-biegową automatyczną skrzynią biegów, rozwija prędkość maksymalną 110 km/h i ma zasięg do 700 km. Pojazd pokonuje przeszkody terenowe o wysokości 0,65 m, rowy o szerokości 1,2 m bez przygotowania, wzniesienia o nachyleniu podłużnym 60% i poprzecznym 30%.

Załogę stanowi trzech żołnierzy, a desant liczy dwunastu. Ładowność pojazdu wynosi 4. Łączna kubatura kabiny i przestrzeni ładunkowej to 14,4 m³. Opancerzenie podstawowe zapewnia ochronę balistyczną poziomu 1 i 2 wg STANAG 4569 (może zostać zwiększone do 4) i przeciwminową 4A/4B w odpowiedniku 150 kg TNT. Żołnierze mają do dyspozycji także specjalne fotele przeciwwybuchowe SafePro.

Wersja transportera piechoty została wyposażona w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia ARX20 z 20-mm armatą automatyczną 10M621, pojedynczym 7,62-mm sprzężonym km i czterema wyrzutniami granatów dymnych. Opcjonalnie, karabin maszynowy może zostać zastąpiony przez wkm 12,7 mm. Titus został zintegrowany z systemem dowodzenia i kontroli Finders, obejmującym m.in. zestaw kamer o pokryciu 360 stopni i rozpoznawcze systemy bezzałogowe, a także ochrony przed zagrożeniami NBC (nuclear, biological, chemical).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X