9 kwietnia o godz. 3.22 na lotnisku Wrocław-Strachowice wylądował ukraiński, ciężki samolot transportowy An-124-100-150 Rusłan (nr rej. UR-82072) linii Antonov Airlines, realizujący transport strategiczny w ramach programu SALIS (Strategic Airlift International Solution) dla Agencji Wsparcia i Zamówień NATO NSPA (NATO Support and Procurement Agency).
  Ukraiński samolot transportowy An-124 Rusłan wykonuje zadania na rzecz programu SALIS (Strategic Airlift International Solution) dla Agencji Wsparcia i Zamówień NATO NSPA

Ukraiński samolot transportowy An-124 Rusłan wykonuje zadania na rzecz programu SALIS (Strategic Airlift International Solution) dla Agencji Wsparcia i Zamówień NATO NSPA

Lot, rozpoczęty dzień wcześniej z Szanghaju z międzylądowaniem w Ałma-Acie w Kazachstanie, był współorganizowany przez Ministerstwo Obrony Narodowej. W planowanie i organizację operacji transportowej było zaangażowane Szefostwo Transportu i Ruchu Wojsk podległe Inspektoratowi Wsparcia Sił Zbrojnych. Na pokładzie samolotu znalazł się ładunek wyposażenia, obejmującego m.in. maseczki ochronne, rękawiczki i kombinezony ochronne, które trafią do służb medycznych w kraju. Po zakończeniu wyładunku, samolot odleciał do Lipska w Niemczech.

Wcześniej, podobne loty za pomocą An-124 w ramach natowskiego programu SALIS zrealizowano m.in. do Czech, Portugalii, Hiszpanii i Grecji. Ponadto, w ramach innego natowskiego programu, SAC (Strategic Airlift Capability), trzy samoloty C-17A Globemaster III przywiozły analogiczny transport medykamentów do Rumunii (26 i 28 marca).

Na pokładzie samolotu znalazł się ładunek wyposażenia, obejmującego m.in. maseczki ochronne, rękawiczki i kombinezony ochronne, które trafią do służb medycznych w kraju  / Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Narodowej

Na pokładzie samolotu znalazł się ładunek wyposażenia, obejmującego m.in. maseczki ochronne, rękawiczki i kombinezony ochronne, które trafią do służb medycznych w kraju / Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Narodowej

Warto dodać, że 14 kwietnia o godz. 9.30 na lotnisku Warszawa-Okęcie wyląduje największy na świecie samolot transportowy, ukraiński An-225 Mrija (nr rej. UR-82060), także należący do linii Antonov Airlines. Będzie transportował rekordowy ładunek, obejmujący 7 mln maseczek ochronnych typu P2, kilkaset tysięcy kombinezonów ochronnych i kilkaset tysięcy przyłbic. Samolot przyleci z Chin, z międzylądowaniem w Baku, w Azerbejdżanie. Transport będzie realizowany na zlecenie spółek KGHM Polska Miedź i Lotos. An-225 był w Polsce tylko dwukrotnie: w 2003 i 2005. Informacja o trzecim w historii przylocie pojawiła 5 kwietnia.

Wcześniejsze transporty do Polski
Wcześniej, 7 kwietnia po godz. 14.30 na lotnisku Warszawa-Okęcie wylądował inny An-124-100M (nr rej. RA-82081), rosyjskich linii transportowych Wołga-Dniepr. Wykonywał lot z Szanghaju, z międzylądowaniem w Ułan-Ude, w Rosji. Na jego pokładzie znalazło się 50 t ładunku specjalistycznego obejmującego środki ochrony osobistej, w tym 6 mln maseczek ochronnych i 70 tys. kombinezonów ochronnych. Zamawiającym była Agencja Rezerw Materiałowych. Samolot odleciał 8 kwietnia o godz. 14.00. Co ciekawe, spółka Wołga-Dniepr, także wykonywała loty na potrzeby programu SALIS w przeszłości, ale w kwietniu 2018 zdecydowała się zrezygnować z udzielania usług transportowych dla państw NATO. Transport dla Polski został zrealizowany prywatnie.

Wcześniej loty z medykamentami wykonywały samoloty rejsowe linii lotniczych PLL LOT. 1 kwietnia Boeing 787 Dreamliner (nr rej. SP-LRB), na zlecenie KGHM, przywiózł z Pekinu ładunek maseczek ochronnych, kombinezonów i gogli, a także m.in. 50 respiratorów. 31 marca, jedyny w Polsce samolot szerokokadłubowy, Boeing 767F (nr rej. SP-MRF), należący do prywatnych linii SkyTaxi, przywiózł przekazane przez chiński rząd 10 tys. certyfikowanych testów diagnostycznych na obecność koronawirusa SARS-CoV-2, 20 tys. maseczek ochronnych typu N-95, 5 tys. kombinezonów ochronnych, rękawiczki medyczne i inne materiały ochronne. 29 marca inny B787, należący do PLL LOT, przywiózł 4,1 tys. testów diagnostycznych, 1 tys. kombinezonów i duże ilości rękawiczek.

Z kolei 26 marca, na zlecenie KGHM, Agencji Rezerw Materiałowych i Agencji Rozwoju Przemysłu, przyleciały samoloty z Pekinu, Szanghaju i Hangzhou. Przywiozły kolejno: ładunek medyczny o wartości 15 mln USD (B787, PLL LOT), ładunek z Szanghaju (B767-200F, SkyTaxi) oraz 1,7 mln maseczek, 40,64 tys. kombinezonów, 10 tys. gogli i 416,5 tys. rękawic za ok. 5,2 mln zł (B757, Aviastar-TU).