26 sierpnia izraelska spółka stoczniowa Israel Shipyards z Hajfy poinformowała o podpisaniu umowy z ministerstwem obrony Izraela dotyczącej rozpoczęcia prac nad szczegółowym projektem korwet rakietowych nowej generacji typu Reshef dla Izraelskiego Korpusu Morskiego (Chejl HaYam HaYisraeli). W tej fazie wykonawca przedstawi plan inżynieryjny dostosowany do wymogów zamawiającego (Israel Shipyards na NAVDEX 2021).
Izraelska spółka stoczniowa Israel Shipyards z Hajfy poinformowała o rozpoczęciu prac nad szczegółowym projektem korwet rakietowych nowej generacji typu Reshef dla Izraelskiego Korpusu Morskiego
Niniejsza umowa stanowi ostatni krok przed rozpoczęciem budowy jednostek. Nieujawniona ich liczba została zamówiona przez izraelski resort obrony 14 listopada 2019. Zastąpią one osiem małych okrętów rakietowych typu Sa’ar 4.5, wprowadzanych do linii na drodze modernizacji jednostek typu Sa’ar 4 w latach 1981 (INS Romach), 1982 (INS Keshet), 1991 (INS Hetz), 1995 (INS Kidon i Tarshish), 1998 (INS Yaffo), 2002 (INS Herev) i 2003 (INS Sufa). Okręty będą przeznaczone głównie do ochrony wybrzeży, wyłącznej strefy ekonomicznej, platform wiertniczych ropy naftowej i gazu ziemnego oraz infrastruktury przybrzeżnej (Izrael zamawia korwety Reshef).
Dyrektor generalny Israel Shipyards, Eitan Zucker, powiedział:
Jesteśmy podekscytowani i dumni, że osiągnęliśmy ten zaawansowany etap rozwoju nowego okrętu, który już wkrótce wesprze realizację misji Korpusu Morskiego i sprostaniu wyzwaniom, przed którymi on stoi w zakresie ochrony granic morskich kraju. Z zadowoleniem oczekujemy na dalszą owocną współpracę z ministerstwem obrony i siłami morskimi.
W tej fazie wykonawca przedstawi plan inżynieryjny dostosowany do wymogów zamawiającego / Zdjęcie i grafiki: Israel Shipyards
Korwety typu Reshef będą oparte o projekt własny spółki z Hajfy o nazwie ISL S-72 (Sa’ar S-72). Są to jednostki o długości 72 m, szerokości 10,25 m oraz wyporności około 800-850 t. Projektowana prędkość maksymalna to ponad 30 w., a zasięg do 3300 mil morskich przy prędkości ekonomicznej 12 w. Ma być napędzana dwoma silnikami wysokoprężnymi MTU 16V1163M94 V16 o mocy 5920 kW każdy. Załogę miałoby liczyć 50 oficerów i marynarzy (dodatkowo będzie można zaokrętować 20 osób). Autonomiczność ma wynosić 21 dni. Głównymi czujnikami są wielofunkcyjne radary Elta EL/M-2248 i EL/M-2258 ALPHA (Niemcy przekazali Izraelowi dwie ostatnie korwety Sa’ar 6).
Projekt bazowy jest pozbawiony lądowiska dla śmigłowca – w zamian jest miejsce dla dwóch kontenerów standardowych ISO. Głównym uzbrojeniem mają być wyrzutnie przeciwokrętowych pocisków kierowanych IAI Gabriel V Advanced Naval Attack Missile o zasięgu ponad 200 km oraz wyrzutnie pionowego startu dla pocisków systemu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej IAI Barak 8. Na dziobie znajdzie się morska armata automatyczna, a jednostka otrzyma także sześć wyrzutni lekkich 324-mm torped Mark 46 (Izrael oferuje Wielkiej Brytanii pociski przeciwokrętowe, Test pocisku przeciwokrętowego Gabriel V).
Oczywiście docelowa konfiguracja, która zostanie opracowana w ramach obecnie realizowanej fazy może różnić się od bazowej. Co ciekawe, model korwety typu Reshef, a raczej ISL S-72 (Sa’ar S-72), został zaprezentowany w Grecji 13-15 lipca w ateńskim Metropolitan Expo podczas międzynarodowych targów obronnych i bezpieczeństwa Defea 2021. Israel Shipyards prezentowała się wspólnie z innymi spółkami, wchodzącymi w skład holdingu obronnego SK Group (Izraelski SK Group na Defea 2021).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.