17 czerwca br. w chińskiej stoczni Jiangnan w Szanghaju odbyło się wodowanie kadłuba przyszłego lotniskowca CNS Fujian (CV-18) typu 003. Będzie to trzeci okręt lotniczy marynarki wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej. Wejście do służby zaplanowano na przyszły rok. Okręt, zgodnie z tradycją, został nazwany na cześć jednej z prowincji Państwa Środka. Fujian to prowincja w południowo-wschodnich Chinach nad cieśniną Tajwańską, leżąca w bliskim sąsiedztwie Republiki Chińskiej (Tajwanu).
W chińskiej stoczni Jiangnan w Szanghaju odbyło się wodowanie kadłuba przyszłego lotniskowca CNS Fujian (CV-18) typu 003. Będzie to trzeci okręt lotniczy marynarki wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej / Zdjęcie: Xinhua
Uroczystość, transmitowana na żywo w państwowej telewizji CCTV, rozpoczęła się o godz. 11.00 czasu lokalnego odegraniem hymnu narodowego i wciągnięciem flagi. Następnie przecięto wstęgę i rozbitą o jego burtę butelkę szampana, nadając mu imię. Na osłoniętym (jeszcze niedokończonym) pokładzie znalazł się napis: Zapewnij siłę bojową – walcząc o pełne zbudowanie światowej klasy marynarki wojennej. Teraz rozpocznie się wykańczanie okrętu, przed rozpoczęciem prób morskich.
Zalanie suchego doku nr 4, w którym był umieszczony okręt, odbyło się z dwudniowym opóźnieniem, choć wcześniej media donosiły, że te zaplanowano na 3 czerwca, czyli z okazji Święta Smoczych Łodzi, ale miało zostać przesunięte bez podania powodu ku temu. Co ciekawe, tamta data również była terminem zastępczym, gdyż początkowo oczekiwano, że stanie się to 23 kwietnia z okazji 73. rocznicy powstania marynarki wojennej, ale zostało przełożone z powodu lockdownu związanego z COVID-19 w Szanghaju.
Prace nad lotniskowcem rozpoczęto prawdopodobnie w lutym 2015. W lutym 2016 odbyło się pierwsze cięcie blach, a w marcu 2017 położono stępkę. Potem prace zastopowały, gdy testowano dwa rozwiązania: katapultę parową i katapultę elektromagnetyczną krajowej konstrukcji – ostatecznie zdecydowano się na tę drugą. Proces montażu głównych bloków konstrukcyjnych rozpoczęto w maju 2020, a już w lipcu kadłub wprowadzono do suchego doku nr 3. Do września w doku znalazły się wszystkie bloki dna kadłuba, oprócz gruszki dziobowej.
Zgodnie z ujawnionymi informacjami, CNS Fujian (CV-18) typu 003 ma długość całkowitą 320 m (pokład) i długość na linii wody 300 m, szerokość pokładu wynosi 78 m, a szerokość na linii wody 39,5 m. Okręt ma wypierać standardowo 71 875 t, natomiast wyporność pełna ma wynieść 80 000-85 000 t. Napęd stanowią kotły parowe zintegrowane z silnikami elektrycznymi.
Według szacunków zachodnich i japońskich analityków, okręt zabierze na pokład grupę lotniczą liczącą 40 samolotów i śmigłowców. Jest określany jako pierwszy nieamerykański superlotniskowiec, choć jest nieznacznie od nich mniejszy. Podkreśla się również, że to największy i najbardziej zaawansowany chiński okręt wojenny (Chiny: Oblot pokładowego J-35).
Obecnie, w służbie chińskiej marynarki wojennej znajdują się dwa lotniskowce: CNS Liaoning (CV-16) typu 001 (304,5 m długości, 54 500 t wyporności standardowej i 67 500 t wyporności pełnej) oraz Shandong (CV-17) typu 002 (315 m długości, 58 600 t wyporności standardowej i ok. 70 000 t wyporności pełnej). Oba okręty są wyposażone w skocznie typu ski jump (Drugi chiński lotniskowiec w służbie).
Tymczasem trwają przygotowania do położenia stępki pod czwarty lotniskowiec, typu 004, który również będzie wyposażony w katapultę elektromagnetyczną, ale ma być jeszcze większy od Fujian (CV-18) i dysponować okrętowym napędem jądrowym. Specjaliści szacują, że może wypierać nawet 110 000 t, a więc więcej niż amerykańskie superlotniskowce typu Nimitz i Ford. Według różnych źródeł, do 2035 Chiny chcą posiadać przynajmniej sześć lotniskowców – obecnie państwo to dysponuje największą liczbą okrętów wojennych, więcej niż USA, ale są to jednostki mniejsze niż te w US Navy (Czwarty chiński lotniskowiec, Chiny rozwijają atomowy lotniskowiec).
https://twitter.com/nicolas62574020/status/1537673590912466945?s=20&t=GlO2bS-vqw_3x6a9JMg9qg