W poniedziałek, 19 sierpnia 2024, służba prasowa wojsk lądowych Brazylii (Exército Brasileiro) poinformowała, że dwa dni wcześniej do portu w Rio de Janeiro wszedł włoski statek kontenerowy ro-ro Grande Francia z dwoma pierwszymi egzemplarzami seryjnych wozów wsparcia ogniowego Centauro II (New Blindo Centauro). W kolejnych dniach planowane są kolejne dostawy (Izrael dostarczy do Brazylii haubice ATMOS na podwoziu Tatra 6×6).
Pierwsze dwie partie pojazdów przejdą następnie procesy oceny technicznej i operacyjnej w ośrodku testowym armii (Centro de Avaliações do Exército) w Rio de Janeiro, tak aby dostawy całego zamówienia opiewającego na łącznie 98 egzemplarzy przebiegły zgodnie z harmonogramem. Następnie zostaną przekazane do ośrodka szkoleniowego wojsk pancernych (Centro de Instrução de Blindados) w Santa Maria i ośrodka instruktażowego Barão de São Borja w Rosário do Sul (Brazylia: Chrzest pierwszej fregaty Tamandaré (F200)).
25 listopada 2022 Dowództwo Logistyczne wojsk lądowych Brazylii (Comando Logístico Exército Brasileiro), w imieniu Ministerstwa Obrony, złożyło zamówienie nr RFP COLOG No. 01/2022 w Società CIO, konsorcjum spółek Iveco Defence Vehicles i OTO Melara, za równowartość około 1 mld USD w ramach programu o kryptonimie Viatura Blindada de Combate de Cavalaria – Média Sobre Rodas (VBC Cav – MSR – 8×8). W dalszych planach jest zakup 123 egzemplarze następnych wozów za szacowane 1,1 mld USD (Mniej Black Hawków dla Brazylii, Trzeci brazylijski Scorpène zwodowany).
Pierwsze dwa pojazdy, wyprodukowane we Włoszech w konfiguracji prototypowej, dostarczono na wstępne testy w 2023. Docelowo pojazdy seryjne będą produkowane w Sete Lagoas przez brazylijski oddział Iveco wraz z transporterami opancerzonymi VBTP-MR Guarani 6×6 (Viatura Blindada Transporte de Pessoal – Média de Rodas).
Brazylia jest pierwszym użytkownikiem eksportowym tych pojazdów po Włoszech, które zamówiły w kilku partiach łącznie 150 egzemplarzy. Centauro II w wersji 1.0 zadebiutował na Eurosatorach 2016, z kolei w wersji 2.0 na kolejnych edycjach targów. Ostatnio na Eurosatorach 2024 zaprezentowano docelową wersję 3.0.
Centauro II wyposażono w silnik wysokoprężny Fiat Power Train VECTOR 8V o mocy 705 KM, który zapewnia prędkość maksymalną 105 km/h i zasięg do 800 km. Długość pojazdu wynosi 8,26 m, szerokość 3,125 m, wysokość 3,65 m, a prześwit 0,4 m. Masa bojowa to 30 t. Pojazd wyposażono skrzynię biegów ZF 7HP Ecomat ZF902, nowe zawieszenie i V-kształtne podwozie, odporne na wybuchy min i improwizowanych ładunków wybuchowych. Załoga składa się z czterech żołnierzy.
Centauro II 3.0 w porównaniu z modelem 2.0 charakteryzuje się zmodyfikowanym systemem kierowania ogniem, który pozwala na używanie amunicji programowalnej, a także zmodernizowaną instalacją elektryczną. Zwiększono także kąt otwarcia wyłazu desantowego do 180 stopni. Zainstalowano także nowe czterokanałowe radiostacje, a na stropie wieży wielokierunkową antenę wysokiej częstotliwości systemu RCIED (Radio Controlled Improvised Explosive Device) do blokowania sygnału radiowego do detonacji improwizowanych ładunków wybuchowych. W wersji 2.0 cztery anteny RCIED rozmieszczone są wokół wieży.
Oprócz tego wieża OTO Melara HITFACT II ze 120-mm wysokociśnieniową armatą gładkolufową L/45 (z zapasem 31 sztuk amunicji) i sprzężonym z nią 7,62-mm km, została przesunięta aby poprawić kąt widzenia nowego dzienno-nocnego panoramicznego peryskopu Leonardo ATTILA II dla działonowego i dowódcy. Na pojazdach zainstalowano także aktywny system ochrony pojazdów (ASOP) soft-kill typu Rapid Obscuring System (ROSY_L), dostarczony przez niemiecką spółkę Rheinmetall.
Tak jak w wersja 2.0, zmodyfikowany Centauro II otrzymał system wspomagania strzelca Lothar SD, a także system dowodzenia i kontroli SICCONA, zapewniający interoperacyjność pojazdu w czasie prowadzenia działań i zdolność do operowania w środowisku sieciocentrycznym. Wspomaga go system kamer obserwacji dookólnej, system ostrzegania o opromieniowaniu wiązką laserową i 8 wyrzutni granatów dymnych Galix 13.