27 września oferta koncernów Boeing i Saab Defence And Security zwyciężyła w programie T-X na dostawę samolotów szkolenia zaawansowanego dla USAF. W ramach programu o wartości 9 202 568 686 USD (33,64 mld zł) zostanie dostarczonych 351 samolotów wraz z wyposażeniem naziemnym.
Pierwszy prototyp zespołów Boeinga i Saaba w programie T-X wzbił się w powietrze 20 grudnia 2016. Drugi został oblatany cztery miesiące później. /Zdjęcie: Boeing
Kontrakt będzie realizowany bezpośrednio dla centrum Air Force Life Cycle Management Center w bazie lotniczej Wright-Patterson w Dayton w stanie Ohio. Oprócz statków powietrznych, zamówienie podstawowe obejmuje 46 naziemnych systemów szkoleniowych (symulatorów), części zapasowe, wyposażenie pomocnicze, pakiety szkoleniowe i wsparcie techniczne. W ramach programu udzielono pierwszego zamówienia o wartości 813 385 533 USD (2,97 mld zł) na fazę badawczo-rozwojową z dostawą 5 samolotów i 7 symulatorów, a w ramach finansowania na rok fiskalny 2018 przewidziano kwotę 33,6 mln USD (122,83 mln zł).
Dostawa pierwszych samolotów i symulatorów rozpocznie się w 2023 i trafią one do połączonej bazy San Antonio-Randolph w Teksasie, a prace zostaną przeprowadzone w zakładach Boeinga w St. Louis w stanie Missouri do 2034. USAF przewiduje, że w ramach umowy o stałej i ostatecznej wartości w formule IDIQ (Indefinite Delivery/Indefinite Quantity) maksymalne zamówienie w przyszłości nie przekroczy 475 samolotów i 120 symulatorów.
Tym samym USAF odrzuciły oferty koncernów Raytheon, Leonardo i CAE z modelem T-100 (wariant M-346 Master) oraz Lockheed Martin i Korea Aerospace Industries z T-50A (zmodyfikowany T-50 Golden Eagle). Wcześniej z rywalizacji wycofał się Northrop Grumman ze zbudowanym od podstaw Modelem 400 (Kolejne M-346 dla Polski, 2018-03-27; Więcej M-346 dla Sił Powietrznych , 2018-01-16)
Analiza
Porozumienie Boeinga i Saaba dla programu T-X (Trainer-X) zawarto 6 grudnia 2013. Początkowa wartość programu była szacowana na 19,7 mld USD (72,02 mld zł). Program miał wyłonić następcę około 500 egzemplarzy użytkowanych od 1961 ponaddźwiękowych, dwusilnikowych samolotów szkolno-treningowych Northrop T-38 Talon (w wersjach T-38A, T-38B, T-38C i AT-38B).
Pierwszy nieoznaczony prototyp został zaprezentowany 13 września 2016. Napędzany pojedynczym silnikiem turbowentylatorowym GE Aviation F404-GE-402 (o ciągu z dopalaniem na poziomie 79 kN) samolot ujrzał światło dzienne w siedzibie Boeing Defense, Space & Security (BDS) w Berkeley w stanie Missouri.
Jak dotąd zbudowano dwa prototypy, charakteryzujące się podwójnym usterzeniem ogonowym, możliwością tankowania w powietrzu za pomocą sztywnego przewodu i zaawansowanym wyposażeniem kabiny pilotów, symulującej możliwości samolotu wielozadaniowego 5. generacji. Oblot pierwszego z nich, o nr bocznym BTX-1, nastąpił 20 grudnia 2016, natomiast drugi, BTX-2, wzbił się w powietrze 25 kwietnia 2017.
Trzy dni wcześniej zespół Boeinga i Leonardo otrzymał od USAF pierwszy kontrakt w programie następcy śmigłowców UH-1N Twin Huey. Przewiduje się, że dostawa 84 wiropłatów typu MH-139 (wariant AW139) wraz z pakietem wsparcia będzie kosztować 2,38 mld USD (8,72 mld zł). Boeing oferuje USAF także pakiet modernizacyjny dla F-15 (MH-139 zastąpi UH-1N , 2018-09-26; F-15X oferowany USAF, 2018-07-23).
Wcześniej Boeing zwyciężył w programach na dostawę bezzałogowych tankowców bazowania pokładowego MQ-25A Stingray, zmiennowirnikowców CMV-22B Osprey, pakietu modernizacyjnego Block III dla myśliwców pokładowych F/A-18E/F Super Hornet, a także dla zespołu akrobacyjnego Blue Angels dla US Navy (Boeing dostarczy bezzałogowe tankowce US Navy, 2018-08-31; CMV-22B dla US Navy, 2018-07-04; Super Hornet Block III dla US Navy, 2018-05-25; Super Hornety w Blue Angels, 2018-08-15).