W poniedziałek, 14 października 2024, amerykańska spółka Lockheed Martin poinformowała, że należąca do niej Sikorsky Aircraft Corporation otrzymała zlecenie o wartości 6 mln USD (23,61 mln zł) od Agencji Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) na integrację śmigłowca UH-60M Black Hawk z systemem wspomagającym pilota ALIAS (Aircrew Labor In-Cockpit Automation System) i oprogramowaniem MATRIX w celu przekształcenia go w bezzałogowy statek powietrzny.
W ten sposób zmodyfikowany śmigłowiec otrzyma oznaczenie MX i posłuży dowództwu DEVCOM (Combat Capabilities Development Command) amerykańskich wojsk lądowych (US Army) na testowanie i ocenę szerokiego zakresu możliwości autonomii lotu, od operacji z jednym pilotem po całkowicie bezzałogowy.
Śmigłowce z włączoną funkcją autonomii lotu zmniejszą obciążenie pilota, znacznie poprawią bezpieczeństwo lotu i dadzą dowódcom elastyczność wykonywania złożonych misji w zdominowanej przez przeciwnika przestrzeni bojowej, w dzień i w nocy, w każdych warunkach pogodowych — powiedział Rich Benton, wiceprezes i dyrektor generalny Sikorsky. Żołnierze będą polegać na śmigłowcach Black Hawk do lat 2070., a modernizacja śmigłowców dzisiaj przyniesie korzyści przez dziesięciolecia w obecnych i przyszłych śmigłowcach Army Aviation.
Pomiędzy lutym a listopadem 2022 Sikorsky we współpracy z agencją DARPA testowały zmodyfikowany UH-60A Black Hawk wyposażony w system ALIAS i oprogramowanie MATRIX, co zwieńczono bezzałogowymi lotami z ładunkiem zewnętrznym, jak i wewnętrznym oraz realizacją misji ewakuacji medycznej. Wiropłat wylatał setki godzin, a system który trafi na UH-60M będzie niemal w identycznej konfiguracji. Ostatnia demonstracja miała miejsce w lipcu br., gdy UH-60A był sterowany za pomocą tabletu z ziemi.
Teraz Sikorsky zintegruje system ALIAS/MATRIX ze śmigłowcem MX. Umożliwi on DEVCOM zbadanie i dopracowanie praktycznych zastosowań i potencjalnej koncepcji działania skalowalnego systemu autonomii lotów. Ocena obejmie testy różnych zestawów czujników w celu wykrywania i unikania zagrożeń, przeszkód terenowych oraz opracowanie standardów i specyfikacji systemu sterowania lotem połączonych z systemem MATRIX i układem sterowania fly-by-wire. Testy rozpoczną się w 2025.
Oprogramowanie MATRIX zostało opracowane przez Sikorsky w 2013 i ma być następcą układu sterowania fly-by-wire. Zostało ono sprzężone z kamerami i laserowo-radarowym skanerem lotniczym (lidar) do omijania przeszkód. Wcześniej, system ALIAS z oprogramowaniem MATRIX został przetestowany na śmigłowcu S-76B Spirit (zmodyfikowany na potrzeby programu SARA/Sikorsky Autonomy Research Aircraft) i samolocie Cessna 208 Caravan. Kolejnym modelem który zostanie przetestowany miał być S-92A, co ogłoszono jeszcze w marcu 2019.
Podobne rozwiązania były testowane przez Korpus Piechoty Morskiej (USMC). Wraz z biurem badawczym US Navy (ONR) pracowano nad demonstracją i wdrożeniem autonomicznego lotniczego systemu logistycznego TALOS (Tactical Autonomous Aerial Logistics System), opracowanego w ramach programu AACUS (Autonomous Aerial Cargo/Utility System). Wykorzystywaną platformą do testów jest bezzałogowa wersja śmigłowca UH-1H Iroquois (oznaczona jako AEH-1).
https://twitter.com/Sikorsky/status/1845831243012735205