3 listopada br. amerykańska spółka Sikorsky Aircraft Corporation (część Lockheed Martin) poinformowała, że wraz z Agencją Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) przeprowadziły pierwszy lot autonomicznego śmigłowca UH-60A Black Hawk z ładunkiem zewnętrznym, jak i wewnętrznym oraz misję ewakuacji medycznej. Należy dodać, że wiropłat bez załogi na pokładzie lata od lutego br. (Bezzałogowy lot Black Hawka).
Agencja DARPA i spółka Sikorsky przeprowadziły pierwszy lot autonomicznego śmigłowca UH-60A Black Hawk z ładunkiem zewnętrznym, jak i wewnętrznym / Zdjęcie: Lockheed Martin
Rzeczone demonstracje przeprowadzono na ćwiczeniu amerykańskich wojsk lądowych (US Army) o kryptonimie Project Convergence 2022 (PC22) w ramach inicjatywy o tej samej nazwie, 12, 14 i 18 października br. na poligonie Yuma w stanie Arizona. Demonstracje pokazały jak przyszłe załogowe śmigłowce wielozadaniowe, orpacowane w programach FVL (Future Vertical Lift), będą mogły pewnego dnia wykonywać złożone misje w trybie zredukowanej załogi lub w trybie autonomicznym. Zapewniłoby to wojsku większą elastyczność w sposobie i czasie korzystania ze śmigłowców i pilotów w zakresie godzin nalotu, zwłaszcza w warunkach ograniczonej widoczności lub w środowisku zagrożenia życia.
Podczas PC22 Technology Gateway zespół Sikorsky i DARPA pokazał, jak opcjonalnie pilotowany śmigłowiec Black Hawk bez załogi na pokładzie może dostarczyć dużą ilość krwi, latając nisko i szybko nad ziemią, wykorzystując ukształtowanie terenu do zamaskowania swojej sygnatury, zaopatrywać pododdziały z ładunkiem zewnętrznym czy zmienić trasę w połowie lotu, aby ewakuować poszkodowanego.
Rzeczony Black Hawk wykorzystuje system wspomagający pilota ALIAS (Aircrew Labor In-Cockpit Automation System) oraz opracowane przez Sikorsky Aircraft Corporation w 2013 roku oprogramowanie MATRIX, które ma być następcą układu sterowania fly-by-wire. Zostało ono sprzężone z kamerami i laserowo-radarowym skanerem lotniczym (lidar) do omijania przeszkód.
W ramach jednej z demonstracji Black Hawk przeleciał 83 mile (133,5 km), załadowany 400 jednostkami prawdziwej i symulowanej krwi – w sumie 500 funtów (227 kg). Po przebyciu 40 mil (64,4 km) od początkowego punktu startu wiropłat zszedł do doliny na wysokości 200 stóp (61 m) nad ziemią przy 100 węzłach (185 km/h).
Podczas misji łączonej śmigłowiec wzniósł się z ładunkiem zewnętrznym o wadze 2600 funtów (1180 kg) przymocowanym do 40-stopowej liny (12 m) i leciał z prędkością 100 węzłów (185 km/h) przez 30 minut w kierunku wyznaczonej strefy lądowania. Podczas lotu śmigłowiec został przekierowany, symulując scenariusz, w którym zagrożenie musiało zostać zneutralizowane w pobliżu głównego miejsca lądowania. Zespół Sikorsky zademonstrował, jak operator pozostający na ziemi z szyfrowanym radiem i tabletem może przejąć kontrolę nad bezzałogowym śmigłowcem, nakazać mu zwolnienie ładunku, a następnie wylądować, aby ewakuować poszkodowanego z pobliskiego miejsca. Gdy manekin na noszach został dostarczony na pokład, operator ponownie wzbił śmigłowiec w powietrze. Podczas lotu powrotnego urządzenie monitorujące stan zdrowia BATDOK zintegrowane z systemem łączności śmigłowca przekazywało dane o pacjencie w czasie rzeczywistym do naziemnego zespołu medycznego.
Sikorsky i DARPA będą kontynuować prace nad przeniesieniem tej technologii do wojska, do zadań takich jak wsparcie i operacje lotnicze, logistyka i zaopatrzenie medyczne, ewakuacja rannych oraz do zastosowań komercyjnych, takich jak gaszenie pożarów, przewozy ładunków i loty w mieście.
Wcześniej, system ALIAS z oprogramowaniem MATRIX został przetestowany na śmigłowcu S-76B Spirit (zmodyfikowany na potrzeby programu SARA/Sikorsky Autonomy Research Aircraft) i samolocie Cessna 208 Caravan. Kolejnym modelem który zostanie przetestowany ma być S-92A, co ogłoszono jeszcze w marcu 2019.
Podobne rozwiązania są testowane przez Korpus Piechoty Morskiej (USMC). Wraz z biurem badawczym US Navy (ONR) pracuje nad demonstracją i wdrożeniem autonomicznego lotniczego systemu logistycznego TALOS (Tactical Autonomous Aerial Logistics System), opracowanego w ramach programu AACUS (Autonomous Aerial Cargo/Utility System). Wykorzystywaną platformą do testów jest bezzałogowa wersja śmigłowca UH-1H Iroquois (oznaczona jako AEH-1) (Demonstracja systemu TALOS w USMC, Autonomiczny UH-1H).
Galeria zdjęć:
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.