27 sierpnia Komenda Portu Wojennego w Gdyni opublikowała ogłoszenie w sprawie zakupu Autonomicznego Bezzałogowego Hydrograficznego Nawodnego Pojazdu Pomiarowego takiego jak iXblue DriX, produkcji francuskiej, wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym lub równoważnego urządzenia klasy ASV (Autonomous Surface Vehicle) (Nawigacja zliczeniowa iXblue i radary Hensoldt UK do Kormoranów).
Komenda Portu Wojennego w Gdyni opublikowała ogłoszenie w sprawie zakupu Autonomicznego Bezzałogowego Hydrograficznego Nawodnego Pojazdu Pomiarowego takiego jak iXblue DriX lub równoważnego klasy ASV / Zdjęcie: iXblue
Zamówienie jest realizowane procedurą otwartą, przyspieszoną. Termin składania wniosków wyznaczono na 23 września do godz. 8.30, a realizacji zamówienia do 30 listopada 2021. Kryterium wyboru oferty będzie najniższa cena (PZO w składzie Pagacz Defence Group).
Zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia, poszukiwany jest dostawca urządzenia o długości kadłuba 7-8 m, szerokości 0,6-1 m i maksymalnej masie do 2300 kg. Bezzałogowiec ma rozwijać prędkość co najmniej 13 w. Przy prędkości 8 w. zespół napędowy złożony z silnika spalinowego ma generować szumy o natężeniu do 50 dB, a autonomiczność pojazdu ma wynosić co najmniej 120 godzin. Określono również dokładność podążania po zaplanowanej trasie do 1 m przy stanie morza wynoszącym 4.
Bezzałogowiec powinien być wyposażony w modułowy pakiet systemu czujników, który można wymieniać w zależności od misji, a także system antykolizyjny i zapobiegający wejścia na mieliznę. Wymogiem jest też autonomiczna realizacja pomiarów batymetrycznych na głębokościach od 4 do 200 m.
Wymogiem zamawiającego jest oprogramowanie hydrograficzne QPS Qinsy 9 lub równoważne. Z kolei układ kontroli i sterowania ma pozwolić na pracę urządzenia w sześciu trybach:
- samodzielne podążanie po ścieżce nosiciela,
- samodzielne podążanie do wyznaczonego celu,
- samodzielne podążanie po predefiniowanej ścieżce,
- cyrkulacja (krążenie dookoła wyznaczonego punktu nawigacyjnego lub utrzymanie się na wyznaczonej pozycji),
- autonomiczne dokowane,
- sterowanie ręczne.
Pojazd ma być wyposażony w system łączności szerokopasmowej do przesyłania danych hydrograficznych do stacji operatorskiej na odległość co najmniej 16 km oraz system łączności satelitarnej do operowania poza linią horyzontu. Pojazd powinien być wyposażony także w urządzenie laserowo-radarowe (lidar) do detekcji, wizualizacji i identyfikacji o zakresie nie mniejszym niż 360 stopni, kamerę Full HD o zakresie nie mniejszym niż 360 stopni, kamerę pracującą w podczerwieni o zakresie nie mniejszym niż 70 stopni, transponder systemu identyfikacji morskiego Systemu Automatycznej Identyfikacji (AIS, Automatic Identification System) i reflektor radarowy wzmacniający jego echo radarowe do poziomu identyfikującego jako jednostkę pływającą.
Wśród pozostałych wymogów wyposażenia pokładowego wymienia się echosondę wielowiązkową, światłowodowy kompensator kołysania (FOG), miernik prędkości dźwięku w wodzie, system pozycjonowania nawigacji satelitarnej wykorzystujący pomiary RTK (Real Time Kinematic) i system nawigacji zliczeniowej INS oparty o technologię FOG. Ponadto, wymagane jest wyposażenie pomiarowe zintegrowane w opuszczanej (stabilizowanej) gondoli umożliwiającej szybką wymianę zestawu hydrograficznego.