10 stycznia francuska spółka Soframe wygrała przetarg na dostawę 28 kołowych wozów zabezpieczenia technicznego CRV/PRV w wariancie uzbrojonym oraz opancerzonym (Combat/Protected Recovery Vehicle). Pojazdy mają bazować na zaprezentowanym podczas targów Eurosatory 2018 projekcie wozu zabezpieczenia technicznego HRV (Heavy Recovery Vehicle).
HRV został wyposażony w opancerzoną kabinę i zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (zsmu)
Prócz Soframe w postepowaniu uczestniczyli czeska Tatra Defence Industrial, włoska Iveco Defence Vehicles i szwedzka Scania. Francuzi dostarczą 15 pojazdów w wersji CRV i 13 PRV. Kontrakt o nieujawnionej wartości, oprócz samych pojazdów, obejmuje także wsparcie logistyczne i techniczne (Miliardowe zakupy Belgów, 2018-10-27).
Przewiduje się, że do 2030 nowe pojazdy zastąpią 30 wozów zabezpieczenia technicznego Renault Kerax 385.40 8×4, które od 2001 są używane przez 4., 18. i 29. bataliony logistyczne Brygady Zmechanizowanej (dawna Średnia Brygada) wojsk lądowych (Landcomponent). Pierwsze HRV w obydwu wersjach zostaną dostarczone do końca 2020.
Podobnie jak w przypadku wprowadzonego wcześniej na wyposażenie m.in. francuskich wojsk lądowych wozu zabezpieczenia technicznego PPLD (Poteur Polyvalent Lourd de Dépannage), Soframe nawiązał współpracę ze spółką JIGE (dawniej JIGE Lohr) w celu udoskonalenia projektu HRV, zgodnie z wymogami belgijskich sił zbrojnych (Kolejne FN ARROWS 300 dla Belgii, 2018-11-27).
Opis
HRV został opracowany w oparciu podwozie ciągnika siodłowego Mercedes-Benz Arocs 4151AK 8×8, wykorzystywanego w transporcie budowlanym. Napędzany jest silnikiem wysokoprężnym OM471 o mocy 510 KM, który pozwala na zasięg działania do 600 km. Pojazd ma 10,5 m długości, 2,55 m szerokości i 3,4 m wysokości (3,92 m wraz ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia umieszczonym na stropie kabiny).
Specjalistyczne wyposażenie ewakuacyjne to ramię holownicze, wciągarka z liną holowniczą i dwanaście bocznych skrzynek z osprzętem / Grafiki: Soframe
Soframe odpowiadała za projekt opancerzonej kabiny zapewniającej ochronę balistyczną drugiego stopnia według normy STANAG 4569 i zabudowy ewakuacyjnej. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi 32 t, a maksymalny uciąg 44 t. Tylne ramię holownicze pozwala unieść pojazdy o maksymalnym nacisku 13 t na przednią oś i ważące maksymalnie 32 t. Dopuszczalna masa całkowita zestawu holowniczego to 70 t. Pojazd wyposażono także we wciągarkę z liną o długości 91 m i maksymalnej sile uciągu 20 t.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.