W dniach 17-21 czerwca br. w podparyskim Villepinte w centrum ekspozycyjnym Paris-Nord Villepinte odbędą się największe w Europie targi przemysłu obronnego – Eurosatory 2024. Spółka BAE Systems zaprezentuje w hali 5A na stanowisku B369 m.in. samobieżną armatę przeciwlotniczą Tridon Mk2, bojowy wóz piechoty CV90 MkIV z nową wieżą czy arktyczny wszędołaz Beowulf.
Tridon Mk2 / Zdjęcia: BAE Systems
Tridon Mk2
Na wystawie we Francji zadebiutuje 40-mm samobieżny zestaw przeciwlotniczy nowej generacji Tridon Mk2 posadowiony na podwoziu ciężarowym Scania Gryphus 6×6.
Tridon Mk2 to idealne rozwiązanie do działań bojowych, gdzie żołnierze potrzebują sprawdzonego, precyzyjnego i niezawodnego systemu przeciwlotniczego, aby utrzymać czyste niebo oraz chronić żołnierzy i infrastrukturę – powiedziała Lena Gillström, prezes BAE Systems Bofors. Możliwości adaptacji systemu, które mogą ewoluować w miarę zmieniających się zagrożeń, czynią go jednym z najskuteczniejszych systemów przeciwlotniczych dostępnych obecnie na rynku.
Bazujący na sprawdzonej w boju 40-mm armacie automatycznej Bofors (Bofors 40 mm Automatic Gun L/70) i ponad 90 latach doświadczenia, ten wiodący w branży system samobieżny może zapewnić bezpieczeństwo i ochronę zarówno siłom zbrojnym, jak i infrastrukturze cywilnej.
Na dzisiejszym polu walki co miesiąc zestrzeliwane są dziesiątki tysięcy bezzałogowców (w wojnie rosyjsko-ukraińskiej – przyp. red.), a to nowe zagrożenie ujawniło niebezpieczną lukę w obecnych zdolnościach obrony powietrznej sojuszników z NATO.
#NEWS: We present Tridon Mk2, a new anti-aircraft platform, which will be displayed next week at #Eurosatory2024 in Paris.
Tridon Mk2 keeps the skies clear with cost-effective C-UAS to protect military engagements and civilian infrastructure.
More: https://t.co/QciYYiOCRW pic.twitter.com/zBdYgf9K31
— BAE Systems, Inc. (@BAESystemsInc) June 14, 2024
Tridon Mk2 oferuje rozwiązanie, które pomoże wypełnić tę lukę. Jest to mobilny system przeciwlotniczy charakteryzujący się dużą precyzją i możliwością używania programowalnej amunicji Bofors 3P, która stanowi szkielet systemu, przeznaczony do zwalczania szerokiego zakresu zagrożeń powietrznych i lądowych. System ma efektywny zasięg do 12 km, w zależności od celu, wybranej amunicji, zestawu czujników i otaczającego terenu.
Modułowość systemu umożliwia jego montaż na różnych platformach i pełną obsługę z kabiny. Umożliwia to zarówno szybkie rozmieszczenie w akcji, jak i przegrupowanie żołnierzy w celu uniknięcia środków zaradczych wroga. Można go również rozładowywać w strategicznych lokalizacjach i zdalnie sterować z bezpiecznej odległości. Każdy zestaw systemu ma własne czujniki wykrywania celów ruchomych w dzień i w nocy oraz system kierowania ogniem.
CV90 MkIV
BAE Systems zaprezentuje na Eurosatorach nową wersję najnowszej generacji bojowych wozów piechoty CV90 MkIV (Combat Vehicle Mark IV). Otrzymał on nowy system wieżowy. Pojazdy w tej konfiguracji zostaną wkrótce dostarczone do Słowacji i Czech, w ścisłej współpracy z ich przemysłami obronnymi.
CV90, nad którymi obecnie pracujemy, zapewni załogom i żołnierzom zwiększoną mobilność, ochronę i skuteczność w walce, a także lepszą świadomość sytuacyjną. Jest to system naprawdę przydatny na dzisiejszym polu walki – powiedział Tommy Gustafsson-Rask, dyrektor zarządzający BAE Systems Hägglunds, który projektuje i produkuje CV90. Jesteśmy zaangażowani w zapewnianie zdolności obronnych i wzrost gospodarczy poprzez partnerstwa przemysłowe w całej Europie, a CV90 jest doskonałym przykładem tego, jak to robimy.
Demonstrator technologii gąsienicowego, bojowego wozu piechoty CV90 MkIV miał premierę podczas Międzynarodowej Konferencji Pancernej (International Armoured Vehicles Conference) 22-25 stycznia 2018 w Londynie, a potem w czerwcu na paryskich targach Eurosatory 2018.
Zastosowano w nim modułową wieżę serii D, zdolną do integracji uzbrojenia głównego od 30/40-mm i 35/50-mm armaty automatycznej po 120-mm gładkolufową armatę czołgową. Uzbrojenie dodatkowe stanowią wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) Spike LR i 7,62-mm karabin maszynowy ze zwiększonym zapasem amunicji.
Wieża została wyposażona w skomputeryzowane systemy kontroli ognia i sensory wpięte w sieć wymiany informacji BAE Systems iFighting. Całość zaprojektowano zgodnie z najnowszą architekturę systemów elektronicznych NGVA Standard Electronic Architecture, zgodnych ze standardami NATO. Zapewnia ona efektywniejsze przekazywanie danych pochodzących z czujników i przetwarzanie ich w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem algorytmów bazujących na tzw. sztucznej inteligencji. Pozwala to na zwiększenie świadomości sytuacyjnej załogi poprzez wprowadzenie elementów rozszerzonej rzeczywistości (Augmented Reality; AR).
#NEWS: Our CV90, equipped with a new turret, has arrived in Paris for display at #Eurosatory2024. CV90 is a proven platform, in service now in Ukraine.
More: https://t.co/ku3RoXztXg pic.twitter.com/zVhB7FWeil
— BAE Systems, Inc. (@BAESystemsInc) June 13, 2024
Mobilność bwp została zwiększona dzięki zastosowaniu nowemu układowi przeniesienia napędu i technologii aktywnego tłumienia, dostosowującej charakterystykę zawieszenia do chwilowego stanu nawierzchni. Serce zespołu napędowego stanowi silnik diesla o mocy 1000 KM oraz zmodernizowana skrzynia biegów Caterpillar X300. Dopuszczalna masa całkowita została zwiększona z 35 do 37 t, ograniczeń mobilności i poziomu ochrony balistycznej (zgodnego z normą STANAG 4569).
Oprócz standardowych, stalowych gąsienic, na życzenie klienta CV90 MkIV może zostać wyposażony w gąsienice kompozytowe typu Soucy, które są lżejsze, cichsze, zapewniają mniejsze wibracje, a także opór, co przekłada się na większy zasięg pojazdu. Nowy bwp może być oferowany z różnymi pakietami opancerzenia i ochrony balistycznej. Mogą być na nim zabudowane systemy ochrony aktywnej, takie jak izraelski IMI Systems Iron Fist, wcześniej zastosowany w niderlandzkich CV9035NL.
Łącznie zamówiono 1700 pojazdów w 17 różnych wariantach i CV90 przejechały ponad osiem milionów kilometrów. Został wybrany przez 10 krajów europejskich, w tym osiem członków NATO, i brał udział w walkach w Afganistanie i w Ukrainie, a także w operacjach w Liberii (Szwecja: Umowa na nowe Strf9035 MkIIIC, BAE Systems zmodernizuje duńskie CV9035DK, Ukraińcy zakończyli szkolenia na szwedzkich bwp Strf90).
Beowulf
Beowulf, wywodzący się z opancerzonych wszędołazów wcześniejszej generacji Bv206, Bv206S i BvS10, jest to nieopancerzony, wszechstronny, przegubowy pojazd gąsienicowy przeznaczony do przewozu ładunku i ludzi w każdym z dwóch przedziałów. Jego modułowa konstrukcja pozwala na dostosowanie konfiguracji do wielu zadań, w tym wsparcia logistycznego, pomocy humanitarnej, działań poszukiwawczo-ratunkowych oraz innych (Szwecja, Niemcy i Wielka Brytania zamówiły 436 wszędołazów BAE Systems BvS10, Szwecja zamówiła 127 wszędołazów arktycznych BvS10).
Beowulf to pojazd o dużych możliwościach i wyjątkowych osiągach w ekstremalnie trudnych terenach, takich jak Arktyka, pustynia i dżungla, od poziomu morza po ekstremalne wysokości. Jesteśmy dumni, że możemy zapewnić żołnierzom to rozwiązanie – powiedział Tommy Gustafsson-Rask, dyrektor zarządzający BAE Systems Hägglunds, który projektuje i produkuje Beowulfa.
22 sierpnia 2022 spółka BAE Systems Inc. (część BAE Systems) otrzymała zamówienie o wartości 278 mln USD (1,33 mld zł) od amerykańskich wojsk lądowych (US Army) na rozpoczęcie produkcji seryjnej wszędołazów Beowulf na potrzeby rozstrzygniętego programu CATV (Cold Weather All-Terrain Vehicle). Umowa przewiduje produkcję seryjną 110 pojazdów z opcją na 163 kolejne, części zamienne oraz wsparcie logistyczne.
Beowulf został zbudowany przez BAE Systems Hägglunds na bazie doświadczeń w północnej Szwecji, w środowisku arktycznym. Platforma zawiera kilka kluczowych komponentów od dostawców z USA, takich jak silnik, skrzynia biegów i układ hydrauliczny. Prototyp został zaprezentowany podczas londyńskich targów przemysłu obronnego i bezpieczeństwa DSEI 2015.
Pojazd wykorzystuje komercyjne technologie motoryzacyjne i ergonomię, co skutkuje większym komfortem załogi i mniejszymi obciążeniami w zakresie wsparcia eksploatacji. Wykorzystanie dostępnych na rynku elementów konstrukcyjnych w kabinie zapewnia nowoczesny wygląd i intuicyjny interfejs użytkownika, dzięki czemu idealnie nadaje się do zadań, w których nie jest wymagana przeżywalność i uzbrojenie jak w przypadku BvS10.
https://twitter.com/BAESystemsInc/status/1801284422949339517
Na podstawie informacji prasowych