W czwartek, 4 kwietnia 2024, Dowództwo Systemów Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps System Command, US MCSC) z Quantico w Wirginii podpisało umowę o wartości 79 213 757 USD (310,364 mln zł) z BAE Systems Land & Armaments LP ze Sterling Heights w Michigan na dostawę prototypu testowego wariantu wozu zabezpieczenia technicznego ACV-R (Recovery), na bazie pływającego transportera opancerzonego ACV (Amphibious Combat Vehicle).
Zgodnie z umową, będzie to pojazd testowy reprezentujący konfigurację seryjną (production representative test vehicle, PRTV), przeznaczony na próby w Korpusie Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC). Prace będą wykonywane w Yorku w Pensylwanii (60%), Aiken w Karolinie Południowej (15%), San Jose w Kalifornii (15%), Sterling Heights w Michigan (5%) oraz Stafford w Wirginii (5%), a przewidywany termin ich zakończenia to lipiec 2026. Całość środków finansowych pochodzi z budżetu obronnego NDAA na rok fiskalny 2024 i nie wygasną po jego zakończeniu.
Co ciekawiej, w komunikacie prasowym BAE Systems Inc. czytamy, że pojazd zostanie dostarczony już w tym roku. ACV-R zapewni bezpośrednie wsparcie, konserwację i naprawy w terenie rodzinie pojazdów ACV.
Jedną z najtrudniejszych rzeczy, jakie mogą się zdarzyć na polu bitwy, jest awaria pojazdu lub konieczność jego naprawy – powiedział Garrett Lacaillade, wiceprezes ds. programów amfibijnych w BAE Systems. ACV-R to nowoczesna, bardzo wydajna mobilna jednostka naprawcza, która zapewnia krytyczne wsparcie unieruchomionym ACV w terenie i zapewni wsparcie konserwacyjne bez narażania bezpieczeństwa naszych żołnierzy piechoty morskiej.
Przyznanie kontraktu rozpoczyna drugą fazę programu ACV-R i rozpoczyna produkcję pojazdów w standardzie PRTV, które rozpoczną testy terenowe w przyszłym roku. Poprzednie zamówienie skupiało się na zaprojektowaniu i opracowaniu projektu i zostało ukończone w zakontraktowanym okresie 20 miesięcy. ACV-R zostanie wyposażony we wciągarkę i żuraw hydrauliczny, dzięki czemu będzie w stanie holować pojazdy o masie ponad 30 ton (25 kwietnia 2019 podpisano umowę o wartości 67 mln USD na rozwój ACV-C, ACV-30 i ACV-R).
BAE Systems i jej strategiczny partner Iveco Defence Vehicles są obecnie w fazie pełnej produkcji wariantu bazowego transportera piechoty ACV-P (Personnel) i pojazdu dowodzenia i kontroli ACV-C (Command), a niedawno dostarczyły pierwsze trzy egzemplarze przedseryjne bojowych wozów piechoty ACV-30 (Amphibious Combat Vehicle 30mm Cannon) w dniu 31 stycznia br. (BAE Systems dostarczyła pierwszy bojowy wóz piechoty ACV-30, BAE Systems dostarczyła pierwszy seryjny ACV-C).
ACV powstały na bazie brytyjsko-włoskich pojazdów SuperAV/Freccia/Centauro, po zwycięstwie spółek w programie USMC w 2018.
Tymczasem, w poniedziałek 8 kwietnia 2024, USMC zlecił BAE Systems dostawę szóstej partii w ramach produkcji wielkoseryjnej na kolejne pojazdy w wersji ACV-P, wraz z uwzględnieniem kosztów wdrożenia i utrzymania oraz sprzętu pomocniczego i testowego. Umowa ma wartość 25 mln USD (97,95 mln zł) i zwiększa wartość wcześniejszego aneksu który miał wartość 181 mln USD (709,17 mln zł).
Dzięki dwóm powyższym umowom łączne, dotychczasowe zamówienia w programie ACV wzrosły do 2 838 414 624 USD (11,121 mld zł).
Pojazdy rodziny ACV są napędzane 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 700 KM. Wariant bazowy ma masę własną 15 t, a dopuszczalna masa całkowita dla wersji specjalistycznej to 24 t. W wersji bazowej ACV-P załoga liczy trzech żołnierzy (dowódca, kierowca i strzelec), a na pokładzie można przewozić od 8 do 13 żołnierzy desantu w zależności od konfiguracji. Zasięg ACV na lądzie wynosi 800 km, a w wodzie 64 km, przy prędkości, odpowiednio, 105 i 10 km/h. ACV można przemieszczać drogą powietrzną na pokładzie samolotów transportowych klasy C-130 Hercules i A400M Atlas. Będą jednak transportowane przede wszystkich drogą morską na pokładzie uniwersalnych okrętów desantowych.